شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
نامه جمعی از سینماگران به رئیس‌جمهوری
سرمایه ملی را از تخریب نجات دهید

شهروند|هنرمندان و سینماگران همیشه پیشگام انجام کارهای خیر بوده‌اند، درواقع روحیه لطیف و هنرمندانه‌شان نمی‌پذیرد که از کنار آسیب‌های اجتماعی، مشکلات گروه‌های مختلف مردم یا حتی اتفاقاتی که در محیط‌زیست می‌افتد به آرامی و بدون توجه گذر کنند. به همین دلیل است که تا حد امکان خودشان سعی می‌کنند در رفع مشکلات کاری انجام دهند و زمانی که این مشکلات را فراتر از قدرت و عمل خودشان می‌بینند همه یک صدا می‌شوند تا مسئولان کشور را متوجه آنچه باعث نگرانی‌شان شده است، کنند.
زمستان ‌سال گذشته بود که بیش از 200 هنرمند به رئیس‌جمهوری نامه‌ای با عنوان «بار دیگر سرزمینی که دوست می‌دارم» نوشتند و در آن نامه از رئیس‌جمهوری درخواست کردند تا برای رسیدگی به وضع محیط‌زیست که به مرز فاجعه رسیده است، یارانه‌شان را صرف این امور کند. آنها همچنین از تک تک هموطنان و تشکل‌های مردم‌نهاد صنفی و اجتماعی دعوت کردند تا از اقدام آنها حمایت کنند.
حالا نگرانی حاصل از تخریب جنگل مازیچال یا همان «بهشت گمشده»، جنگلی که هنگام بارندگی پر از ابرهایی می‌شود که هر لحظه شکل زیبایی به خود می‌گیرند و یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعتگردی کلاردشت است، باعث شده تا 130 هنرمند و سینماگر با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری خواستار کمک او برای حفظ جنگل مازیچال شوند. می‌گویند نامگذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. در گویش محلی مردم منطقه، مازی به معنی درخت بلوط است و چال به معنای گودال و چاله. بنابراین مازیچال به گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط (مازی) اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته‌اند. اما حالا خبرها حاکی از آن است که علاوه بر پراکندگی زباله و تخریب طبیعت به وسیله گردشگران داخلی و خارجی، بحث ساخت‌وساز در زمین‌های این منطقه نگرانی‌های زیادی برای هنرمندان و پیش از آنان برای مردم منطقه به وجود آورده است. به نظر می‌رسد که به‌رغم تمامی ‌تأکیدات صورت‌گرفته از سوی مقامات و مسئولان کشوری و استانی درباره جلوگیری از هرگونه تخریب و تجاوز به منابع طبیعی و جنگل‌ها هنوز هم برخی از افراد با بهره‌مندی از خلأ‌های قانونی که درباره نظارت‌های غیرمتمرکز بر این منطقه وجود دارد از خلأها سوءاستفاده کرده و برای تأمین منافع خود این مناطق را هدف ساخت و سازهای غیرمجاز قرار می‌دهند. شاید مسئولان استان مازندران بر این باور باشند که اکنون با شکایت‌های صورت گرفته رسیدگی‌ها دراین‌باره آغاز شده و طبق اعلام ریاست دادگستری استان هیچ ساخت و سازی در این منطقه صورت نمی‌گیرد اما باید به این نکته توجه شود که بررسی‌های انجام گرفته درباره شکایت‌های جنگلبانی و اداره منابع طبیعی در منطقه مشخص کرد که اصلاً چنین اتفاقی رخ نداده و برخی از ادارات تنها به ارسال یک نامه اکتفا کرده‌اند.
هنوز مردم منطقه روز خود را با نگرانی از این ماجرا آغاز می‌کنند که صدای بر خاک افتادن درختان در بهشت مازندران مازیچال روح آنان را آزرده کند. به گزارش خبرآنلاین، تخریب‌های صورت‌گرفته در این جنگل موجب نگرانی جمعی از هنرمندان شده و آنان این نگرانی را با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌اند. متن کامل این نامه به این شرح است:
جناب آقاي روحاني، رئيس‌جمهوری محترم
جنگل‌ مازيچال، بخشی از قدیمی‌ترین جنگل تاریخ جهان، به بهانه روستانشيني و سهولت دسترسی به مظاهر تمدن، در تاخت و تاز آسفالت و كابل و تيرهاي آهني قرار گرفته؛ جنگلي با پیشینه‌ یگانه‌ تاریخی و طبيعتي درخشان و بي‌نظير كه تا امروز دست‌نخورده مانده و بر ماست که از آن محافظت كنيم. اما دستان سودجويان و دلالان طبيعت، نيت تيشه به ريشه‌ این سرمايه‌ ملي‌زدن را دارند. ما نگران سرمایه‌های ملی ملتیم و حال که این نگرانی را در بیانات مقام معظم رهبری نیز می‌شنویم، چنان که در سخنان اخیرشان فرموده‌اند: «بايد از دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی به‌خصوص در شمال كشور جلوگيري كرد. دستگاه‌های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.» از شما می‌خواهیم به‌عنوان بلندپایه‌ترین مقام اجرایی کشور، این نگرانی‌ها را جدی گرفته و اقدامی عاجل انجام دهید.
جناب آقاي روحاني، رئيس‌جمهوری محترم
ما، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر ایران‌زمین، از شما به‌عنوان رئیس دولتی که یکی از شعارهای کلیدی‌اش تدبیر بود، درخواست مي‌كنيم تا در كنار ما باشید و با اعلام‌کردن مازیچال به‌عنوان «سرزمین دست‌نخورده» گام نهایی را در مبارزه با سودجويان و دلالان اقتصادي كه به این دارایی ملت ایران يورش آورده‌ و قصد از بين بردن این میراث تاریخی را دارند، بردارید. جنگل مازيچال را همین امروز باید نجات داد. نجات اين جنگل، نجات سرمايه‌اي ملی است كه نفس مي‌كشد و با نفس‌هايش براي ما زندگي مي‌سازد.»
اسامی جمعی از هنرمندانی که این نامه را امضا کرده‌اند، عبارتست از: صابر ابر، ‌سعید ابراهیمی‌فر، همایون اسعدیان، مهناز افشار، محسن امیریوسفی، رخشان بنی‌اعتماد، حامد بهداد، سیدمحمد بهشتی، هومن بهمنش، بیژن بیرنگ، کیومرث پوراحمد، ‌هانیه توسلی، رویا تیموریان، رامبد جوان،‌ نگار جواهریان، بهرام رادان، مسعود رایگان، داود رشیدی، ‌لیلی رشیدی، حبیب رضایی، امیرشهاب رضویان، مونا زندی، هومن سیدی، علیرضا شجاع‌نوری، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور، باران کوثری، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، رضا میرکریمی و‌ تهمینه میلانی.


تعداد بازدید :  269