شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
حاج سیدیحیی مرتضوی
واقفي كه خادم آستان‌قدس بود

مرحوم حاج سید یحیی مرتضوی از ارادتمندان دربار ولایتمدار حضرت ثامن‌الحجج‌(ع) و یکی از خیرین کم‌نظیر خطه رفسنجان بود که در ‌سال 1296 هجری شمسی دیده به جهان گشود. وی به مدد توفیق الهی و نیت خالصانه خویش، در طول عمر پربار خود، منشأ خدماتی بس ارزنده در امور فرهنگی و بهداشتی بود. باقیات‌الصالحاتی از قبیل کتابخانه، هنرستان، کودکستان، بیمارستان و مجتمع فرهنگی از ایشان به یادگار مانده که همه را به آستان قدس رضوی تقدیم کرده است. سرانجام در هشتم بهمن 1368 هجری شمسی و در 72 سالگی، پیغام «ارجعی الی ربک» سروش را به گوش دل شنید و به پیشگاه حق، بار یافت و به دیدار مولایش حضرت امام رضا(ع) شتافت. حمایت‌ها و پیگیری‌های همسر ایشان مرحومه حاجیه خانم بی‌بی زهرا نواب نیز در اجرای امور خیریه فوق، تأثیر شایان توجهی داشته است. برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان، در این مختصر به معرفی اجمالی موقوفات مرحوم مرتضوی می‌پردازیم:   
1- هنرستان دخترانه مرتضوی: این هنرستان در‌ سال 1351 ساخته و وقف آستان قدس رضوی شد.
2- بیمارستان حاج سیدیحیی مرتضوی: این بیمارستان در 40 کیلومتری رفسنجان (جهان‌آباد نوق) واقع شده که در‌ سال 1353 احداث و در ‌سال 1362 وقف آستان قدس رضوی شد.
3- مهدکودک حاج سیدیحیی مرتضوی: این مهدکودک توسط مرحوم مرتضوی و همکاری و مساعدت مرحومه همسر ایشان ساخته شده است و مالکیت و اداره آن به عهده بیمارستان علی ‌ابن ‌ابی‌طالب(ع) رفسنجان است.
 4- کتابخانه مرتضوی رفسنجان: این کتابخانه در زمینی به مساحت 400 مترمربع و ساختمانی 3 طبقه با زیربنای 1200 مترمربع در 22 بهمن‌ سال 1365 هجری شمسی افتتاح شد. کتابخانه فوق با داشتن تالارهای خواهران، برادران، محققان و مخزن کتابخانه مشتمل بر 52هزار نسخه کتاب چاپی به 9هزار نفر عضو آن، خدمات ارایه می‌کند.
5- مجتمع فرهنگی جواد الائمه (ع): مرحوم مرتضوی چند ماه قبل از وفات، پیشنهاد احداث ساختمانی را به‌عنوان مجتمع فرهنگی به آستان قدس رضوی تقدیم کرد. با وفات ایشان، ورثه آن مرحوم، مایملک وی را در‌ سال 1369 تقدیم آستان قدس رضوی کرده و خواستار اجرای نیات این واقف ارجمند شدند. این مجموعه که شامل کتابخانه حضرت جواد الائمه (ع)، سالن آمفی‌تئاتر و کلاس‌های آموزشی و هنری است در زمینی به مساحت 5 هکتار و زیربنای 5400 مترمربع در ‌سال 1383 به بهره‌برداری کامل رسید. کتابخانه این مجموعه با 2958 مترمربع زیربنا و موجودی 11500 نسخه کتاب، کار را آغاز کرده است که باتوجه به فضای مطالعاتی مناسب، حمایت مالی سازمان و پشتوانه واقفان خیر، آینده خوبی را در پیش‌رو خواهد داشت.


تعداد بازدید :  283