شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
موسسه نيكوكاري كاشانه مهر كاشان
اولین مركز اشتغال معلولان جسمي و حركتي

موسسه توسعه کاشان به همت و تلاش جمعی از اهالی شهرستان به‌عنوان سازمانی مردم‌نهاد و با هدف کمک به امر پیشرفت این مرز و بوم در ابعاد مختلف انسانی، فرهنگی و اجتماعی تأسیس شده و از آن‌جا که براساس دیدگاه کارشناسان امر توسعه، توسعه‌انسانی، محور توسعه در سایر زمینه‌هاست به‌عنوان اولین‌گام، اقدام به راه‌اندازی مرکز کارآفرینی و توانبخشی جسمی-حرکتی «کاشانه مهر کاشان» کمک کرده است.
در گذر زمان، توسعه همه‌جانبه كاشان موسسه توسعه كاشان در يك نگاه به‌ويژه توسعه‌انساني، از دغدغه‌هاي مشترك نخبگان و فرهیختگان و شهروندان كاشاني بوده و هست. احساس اين ضرورت انكارناپذير طي دهه‌هاي گذشته، جمعي از كاشانی‌هاي مقيم مركز را بر آن داشت تا با تاسيس موسسه توسعه كاشان در جهت شناسایي، ساماندهي، جذب و استفاده از توانایي‌هاي بالقوه انساني، فرهنگي، صنعتي، گردشگري و... کاشان گامي در راستاي توسعه كاشان بردارند و تاسيس كاشانه مهر در كاشان توسط موسسه توسعه كاشان به‌منظور آموزش منجر به‌اشتغال يكي از آسيب‌پذيرترين اقشار اجتماعي يعني توان‌یابان(معلولان) جسمي- حركتي متناسب با شرايط ويژه آنان به‌عنوان يك اقدام فرهنگي و انساني، در مسير توسعه معني مي‌يابد.
موسسه نيكوكاري كاشانه مهر كاشان سازماني است مردم‌نهاد كه با همت، تلاش و حمايت‌هاي مادي و معنوي موسسه توسعه‌كاشان و مساعدت گروهي از نيكوكاران محلي از دي‌ماه 1387 در منزل زنده‌ياد حاج محمد فرزانه شروع به كار کرده است.
مهم‌ترين اهداف كاشانه:
1- شناسایي و جذب معلولان جسمي- حركتي كاشان به‌منظور ارتقای سطح توانایي‌هاي علمي و فنی حرفه‌ای آنان جهت ايجاد اشتغال متناسب با وضعيت جسمي و فيزيكي توان‌یابان.
2- تقويت حس اعتماد به نفس در بين معلولان و ارتقای انگيزه فعاليت و خلاقيت در آنان.
3- ايجاد خودكفايي اقتصادي براي معلولان و تامين معيشت شرافتمندانه و عزتمند براي حفظ و ارتقای كرامت انساني توان‌يابان.
4- ارتقای سطح آگاهي خانواده‌هاي وابسته به توان‌يابان از طريق انجام مشاوره‌هاي آموزشي و تخصصي.
5- ارایه آموزش‌هاي لازم جهت پيشگيري از معلوليت و نهادینه کردن فرهنگ برخورد و رفتار صحيح و انساني با معلولان.
مشخصات محل كاشانه مهر كاشان
در بافت قديمي كاشان، نام محله «محتشم» به‌عنوان زادگاه و آرامگاه محتشم كاشاني نامي آشناست.
... و شنيدن نام محله «پاقپان» يادآور خاطرات مراسم شب‌هاي قدر و تفسير قرآن معلم اخلاق و روحاني وارسته زنده‌ياد «آيت‌الله حاج شيخ‌علي‌آقا نجفي» در مسجد الحسين (ع) (ميرنشانه) است. در جنب مسجد خانه‌اي است باستاني با مساحتي حدود 400 مترمربع متعلق به مرحوم حاج محمد فرزانه كه توسط ورثه نيكوكار آن شادروان بازسازي و به‌منظور استفاده از فضاهاي موجود براي فعاليت‌های آموزشي، توانبخشي و كارگاهي در اختيار كاشانه مهر قرار گرفته است.

 


تعداد بازدید :  269