شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
حرکت مسئولانه «‌شهروند» و بلوغ سمن‌ها

اکبر رجبی  مدیر جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها

بزرگترین پیام صفحاتی جهت پوشش اخبار سمن‌‌ها، برای جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، به‌رسمیت‌شناختن آنها از طرف مردم است و نویدبخش آن‌که این موسسه مسیر درستی را در جهت حل یکی از آسیب‌های اجتماعی در پیش گرفته ‌است. همچنان که ما شاهد پیشرفت سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت تخصصی در زمینه فعالیتشان هستیم، به‌وجود آمدن این صفحه نیز نشانی از حرکت همسوی یک رسانه در راستای پیشرفت حوزه‌ هدفش دارد. این یعنی سازمان‌های مردم‌نهاد به آن مرحله از رشد رسیده‌اند که بتوان صفحاتی را به آنها اختصاص داد. سابقه پیگیری «شهروند» در روند فعالیت سمن‌ها حالا آن را تبدیل به یک مرجع رسمی برای بازتاب اخبار و مطالب آنها کرده ‌است. پرواضح است که به‌وجود آمدن صفحات پوشش اخبار سمن‌ها رفع اساسی‌ترین نیازهای یک سمن را درپی خواهد داشت. نبض تپنده سازمان مردم‌نهاد، مردم هستند و تنها زمانی مردم به‌سمت این سازمان‌ها روی می‌آورند که احساس اعتماد نسبت به آنها به‌وجود آید. آنها نیازمند آن هستند تا سمن‌ها را به‌درستی بشناسند تا بتوانند جایگاه تاثیرگذاری خود را انتخاب کنند. صفحات پوشش فعالیت‌های سمن‌ها این کمک را به ما می‌کند تا با ارتباط مستمر با مردم، ضمن معرفی خود و شاخه‌های فعالیت‌مان، آنها را به حضور فعالانه دعوت کنیم و یادآور مسئولیت اجتماعی آنها باشیم. علاوه‌بر نیازهای اولیه مانند جلب مشارکت حداکثری که از طریق وجود این صفحات رفع‌ خواهد شد، این صفحات سازمان‌های مردم‌نهاد را در راستای آگاهی‌رسانی نیز حمایت می‌کنند. سمن‌ها نمی‌توانند ماهیت آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد را تغییر دهند، آنها تنها می‌توانند نگاه مردم را نسبت به آسیب‌دیدگان اجتماعی تغییر دهند تا هیچ‌ آسیب‌دیده‌ای بدون داشتن یک فرصت برای تغییر زندگی از اجتماع به گوشه‌عزلت نرود و ادامه‌دهنده آسیب نباشد.
از طرف دیگر، پیدایش چنین صفحاتی به‌نوعی به‌منزله به‌رسمیت‌شناختن ما است و این به‌رسمیت شناخته‌شدن پیامدهایی را نیز درپی دارد. سازمان‌های مردم‌نهاد، به‌عنوان نهادی که به‌صورت تخصصی با کمک زیرشاخه‌های خود در زمینه‌های متفاوت فعالیت می‌کنند، با حضور پی‌درپی در این صفحه تبدیل به مرجعی برای رجوع مخاطبان و دغدغه‌مندان خواهندشد. این فرصت خودنمایی، موسسه را وادار می‌کند تا دقت‌عمل خود را بالا برده و محتاطانه‌تر و مسئولانه‌تر عمل کند.
درمجموع، روزنامه‌شهروند با این حرکت مسئولانه، قدم بزرگی را در راستای حساس‌کردن مردم نسبت به ارگان‌های غیروابسته به‌دولت برداشته‌ است.


تعداد بازدید :  209