شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
نقش رسانه‌ها در فعالیت‌های داوطلبانه

مریم محمودی  جمعیت امام علی(ع) ساری

اهمیت رسانه در دنیای امروز، قابل چشم‌پوشی نیست. رسانه‌ها از جهت اطلاع‌رساني فعاليت‌ها و آگاه‌سازى افكارعمومى نقش بااهميتى براى NGOها دارند و مستمرشدن انعكاس اخبار و ارایه اطلاعات صحيح از جانب رسانه‌ها از اهميت بالايى برخوردار
است.
قبل از پرداختن به ساير مسائل اين نكته را لازم به ذكر مي‌دانم كه انتشار گزارش فعاليت نمايندگي جمعيت امام على(ع) استان مازندران در روزنامه شهروند به‌عنوان يك رسانه سراسرى در كنار ساير رسانه‌هاى منطقه‌اى و استانى از حيث گستردگى بيشتر مخاطبان اين روزنامه و انعكاس خبرى در فضايى گسترده‌تر طبيعتا براى اين مجموعه، مهم و اثرگذار بوده است. دغدغه‌مند شدن اصحاب رسانه برای انعكاس فعاليت‌هاى داوطلبانه مسأله‌اى ضرورى و قابل تقدير است، البته اين حركت نيز از ايرادات و انتقادات مبرا نیست. بیشتر اخبار درج شده در رسانه‌ها داراى هيجان خبرى هستند که در آنها، يك مسأله يا معضل كلى در قالب جذابيت خبرى منعكس مي‌شود. براى مثال چندى پيش شاهد انتشار خبر «تولد نوزاد معتاد كنار يكى از اتوبان‌هاى تهران» در رسانه‌هاى مختلف بوده‌ايم، حال آنكه آن خبر تنها يك نمونه كوچك از معضلات گسترده‌اى همچون كارتن‌خوابى و اعتياد كودك بوده است؛ معضلاتى كه رسانه‌ها به‌دليل قدرتى كه در ارتقاى آگاهى اجتماعى و فرهنگى دارند، بايد بيش از اينها و به صورت تخصصى به آنها بپردازند.
امروزه بيش از پيش شاهد فعاليت‌هاى داوطلبانه در جهان و البته در كشور هستیم. با این حال هنوز هم قضاوت‌ها و نگرش‌هاى نادرست به اين نوع فعاليت‌ها در بين مردم وجود دارد. بالطبع در چنين شرايطى رسانه‌هاى خبرى مي‌توانند نقش اثرگذارى در ترويج فرهنگ فعاليت داوطلبانه، ارزشمندبودن اين فعاليت‌ها و انتشار پايه‌ها و ابعاد علمى و روانشناسانه كار داوطلبانه داشته باشند.


تعداد بازدید :  219