شماره ۵۲۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
«شهروند» و یک رویکرد متفاوت

فائزه درخشانی مدیر سایت دستادست

کافی است یک‌بار در طول عمرتان درگیر انجام فعالیتی اجتماعی شده باشید تا بدانید پوشش رسانه‌ای چقدر مهم است. اهمیتی ندارد عرصه فعالیت‌تان محیط‌زیست باشد یا حمایت از بیماران سرطانی، به حمایت از کودکان‌کار بپردازید یا مثل ما در عرصه کسب‌وکار و کارآفرینی اجتماعی فعال باشید. در هر حال به‌عنوان یک کنشگر اجتماعی نیاز دارید توجه و علاقه گروهی از مردم را که مخاطب شما هستند، جلب کنید. نیاز دارید برای آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، ایجاد تغییر و به‌طورکلی برای کمپین‌هایتان و اثرگذاری مطلوب‌تان، پوشش رسانه‌ای داشته‌باشید و راستش این یکی از جاهایی است که فعالان اجتماعی ما در آن به مشکل برمی‌خورند. جز درمورد بعضی سازمان‌های بزرگ و مشهور بقیه معمولا هیچ ارتباط مستمر و هدفمندی با رسانه‌ها ندارند و صدایشان به‌گوش مخاطبانشان نمی‌رسد.
از یک‌سو ما کنشگران اجتماعی در این زمینه مشکل داریم، برای این کار برنامه‌ریزی مشخصی نداریم و به شکل مستمر به‌دنبال ایجاد این ارتباطات نیستیم. اما مشکل بزرگتر سوی دیگر ماجراست. رسانه‌ها هم اهمیت چندانی به فعالیت‌های اجتماعی نمی‌دهند. به‌دنبال ایجاد یک ارتباط مستمر با آنها نیستند، اخبارشان را پوشش نمی‌دهند، با پرسش‌هایشان به‌سراغ آنها نمی‌روند. درواقع رویه خاصی برای معرفی این عرصه مهم از زیست مدنی یک جامعه ندارند. همین‌طور برنامه‌ای برای معرفی مفاهیم این عرصه به عامه مردم را دنبال نمی‌کنند. صادقانه بگویم فکر می‌کنم از نظر اکثر رسانه‌ها اخبار این عرصه ارزش خبری چندانی ندارند، مگر به موضوع روز بدل شده باشند یا شخصی مشهور و... به آنها پرداخته باشد.
اما در این میان به نظر من روزنامه‌شهروند رویکرد جالب، متفاوت و درخور احترامی را دنبال کرده است. «طرح‌نو» «شهروند» با مصاحبه‌ها، یادداشت‌ها و گزارش‌هایش به شکلی دایمی به پوشش این حوزه پرداخته است. نکته جالب این‌که «شهروند» تنها به‌سراغ افراد و سازمان‌های بزرگ و مشهور نمی‌رود، کسب‌وکار اجتماعی جوان ما که حتی در پایتخت هم مستقر نیست برای بار اول از سوی «شهروند» به مردم معرفی شد.
به‌شخصه معتقدم، این‌که «شهروند» امکان معرفی تشکل «دستادست» را فراهم آورد یا خبر برگزاری بازارچه‌اش را درج کرد، کمکی مفید و موثر در مسیر رشد ما بود و فکر می‌کنم با گسترش این همکاری‌ها و پوشش‌های خبری می‌توان گام‌های بلندتری برداشت. فکر می‌کنم اگر «شهروند» و سایر روزنامه‌ها و سایت‌های خبری به معرفی این عرصه اهتمام ورزند، مردم و به‌خصوص جوانان و دانشجویان را با این مفاهیم جدید آشنا کنند و انواع سازمان‌های فعال در عرصه‌های مختلف فعالیت اجتماعی را به‌مردم معرفی کنند، کار این سازمان‌ها بسیار راحت‌تر خواهد شد. درواقع آشنایی مردم با سازمان‌هایی که در حیطه‌های موردعلاقه یا توجه آنها فعالیت می‌کنند، می‌تواند به افزایش سرمایه اجتماعی آن سازمان‌ها و افزایش همکاری مردم با آنها منجر شود. بدون وجود آگاهی اولیه از وجود چنین فعالیت‌هایی و بدون ایجاد اعتماد از طریق ارایه شفاف اخبار و اطلاعات، نمی‌توان انتظار چندانی برای همکاری داوطلبانه از سوی مردم داشت. مثلا انتشار گزارش‌های کوتاه، صادقانه و داستانی از فعالیت‌های انجام شده یا خلاصه‌ای جذاب از گزارش عملکرد سالانه می‌تواند گامی مهم در ایجاد آشنایی و اعتمادسازی بین مردم و سازمان‌ها باشد.
همین که در روزهای آخر اسفند 93 مشغول نوشتن چنین یادداشتی هستم، نوید می‌دهد که‌ سال بعد، ‌سال بهتری برای همکاری با اهالی رسانه و به‌ویژه «شهروند» عزیز خواهد بود. پس این یادداشت را با سبک و سیاقی قدیمی به پایان می‌برم، با شادباش پیشاپیش‌ سال‌نو و آرزوی سالی بهتر برای همه ما.


تعداد بازدید :  151