شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
کالیفرنیا تنها تا یک‌سال دیگر آب دارد
دانشمندان ناسا خواستار سهمیه‌بندی منابع آبی شدند

یکی از محققان ارشد ناسا در حوزه تحقیق در منابع آب با اعلام این خبر که ذخایر آب ایالت کالیفرنیای آمریکا تنها تا یک‌سال دیگر قادر به تأمین آب مورد نیاز این منطقه خواهد بود و آب‌های زیرزمینی که اغلب به‌عنوان پشتیبان دیگر منابع و ذخایر محسوب می‌شوند نیز به سرعت درحال کاهش‌اند، خواستار سهمیه‌بندی فوری آب شد.
«جی فامیلیتی»، محقق ناسا در مقاله‌ای اخیر خود در نشریه لس‌آنجلس تایمز عنوان کرد؛ کالیفرنیا در ماه ژانویه‌سال جاری خشکسالی شدیدی را تجربه کرد که از‌سال 1895 که سطح آب‌های زیرزمینی و برف‌ها به کمترین میزان خود رسید تا به امروز بی‌سابقه است. به گفته او این ایالت تا پیش از خشکسالی فعلی نیز با بحران کم‌آبی مواجه بوده است، براساس اطلاعات ماهواره‌ای کاهش میزان ذخایر آبی کالیفرنیا از ‌سال 2002 آغاز شده‌است.
به گفته فامیلیتی «کالیفرنیا هیچ طرح احتمالی برای خشکسالی‌های مداوم نظیر این (که بیش از 20‌سال به طول می‌انجامد) ندارد و به نظر می‌رسد تنها گزینه موجود زندگی در شرایط اضطراری و دعا برای باران است». این محقق در ادامه می‌گوید: «ما در کوتاه‌مدت قادر به کاری برای هدایت این بحران نیستیم». فامیلیتی به دنبال این ادعا خواستار سهمیه‌بندی فوری و جدی آب، شامل مصرف خانگی، شهری، کشاورزی و مصارف صنعتی می‌شود. براساس یک نظرسنجی میدانی تازه 94‌درصد از مردم کالیفرنیا معتقدند که خشکسالی فعلی موضوعی جدی است و یک‌سوم از آنها نیز از الزام سهمیه‌بندی حمایت می‌کنند. راه‌ دیگر برای مقابله با این بحران استفاده از تأسیسات آب‌ شیرین‌کن است. درحال حاضر مقامات شهر «سن‌ دیگو» در ایالت کالیفرنیا درحال اجرای پروژه ساخت بزرگترین تأسیسات آب‌ شیرین‌کن نیمکره غربی کره زمین در این منطقه هستند. این پروژه یک‌میلیارد دلاری که قرار است از ‌سال 2016 کار خود را آغاز کند روزانه 50‌میلیون گالون آب آشامیدنی فراهم خواهد کرد. در همین حال مراحل ساخت و تأسیس 15 کارخانه آب‌ شیرین‌کن دیگر نیز در خط ساحلی لس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو در جریان است. اما در این مسیر موانعی نیز وجود دارد؛ به‌عنوان مثال نیروی برق مورد نیاز تأسیسات سن‌دیگو بیشتر از هر منبع آب دیگری است و برای به دست آوردن تصفیه 50‌میلیون گالون آب روزانه، 100‌میلیون گالون از آب دریا مورد نیاز است که پس از بازگشت آن به آب‌ دریا سطح نمک آن را 2 برابر خواهد کرد. «باب یامادا»، مدیر سازمان منابع آب شهر سن‌دیگو معتقد است که اجرای این پروژه به اندازه کافی سریع نخواهد بود. این سازمان آب مورد نیاز 3‌میلیون و 100‌هزار نفر را تأمین می‌کند و خریدار اصلی آب تولیدی این تأسیسات خواهد بود. یامادا درخصوص این پروژه می‌گوید: «این پروژه در برابر خشکسالی مقاوم است. این یکی از ویژگی‌های مهم آن است و قابل اتکا‌ترین منبع آبی است که ما در اختیار داریم».
استفاده از تأسیسات آب‌ شیرین‌کن در بین کشورهای نظیر عربستان و استرالیا که با بحران تأمین آب مواجه‌اند نیز رواج دارد. گزینه دیگری که از سوی مقامات کالیفرنیا مطرح شده‌است، بازیافت‌ فاضلاب است که شامل راه حلی برای تبدیل پس‌آب‌های شهری به آب آشامیدنی و استفاده از آن برای پرکردن مخازن آبی است.


تعداد بازدید :  172