شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
یونیسف گزارش داد:
14‌میلیون کودک عراقی و سوری درگیر خشونت‌های روزمره هستند

شهروند| براساس گزارش تازه یونیسف نزدیک به 14‌میلیون کودک سوری و عراقی در شرایط سخت به سر می‌برند و امید به تغییر این شرایط کم‌‌سو‌تر از پیش شده ‌است.
به گزارش کریستین ساینس مانیتور، هزاران کودک در سوریه قربانی آتش جنگ داخلی شده‌اند و در جریان درگیری طرفین جان باختند. صد‌ها ‌هزار کودک عراقی و سوری به همراه خانواده‌های‌شان آواره شده‌اند و حالا در اردوگاه‌های ناشناخته‌ای در لبنان، اردن، ترکیه و مصر زندگی می‌کنند. فرصت تحصیل برای بسیاری از دست‌رفته ‌است و تنها راهی که پیش‌ پای‌شان قرار دارد، کارگری و برای دختران بالغ، ازدواج زودهنگام است. آموزش اکنون برای بسیاری به معنای تدریس و تحصیل ایده‌های داعش است که با برپایی خلافتی خودخوانده متشکل از افراطیون به ترویج دروسی در مخالفت با ادیان الهی و نفرت از آنها می‌پردازد.
تصویر تلخ و نا‌امید‌کننده حاصل تلقین این اندیشه‌های افراطی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شده ‌است و هر روز به شمار آنها افزوده می‌شود. در تازه‌ترین ویدئویی که از جنایات افراطیون داعش منتشر شده ‌است، پسر نوجوانی به چشم می‌خورد که به یک عرب ساکن کرانه غربی که به جاسوسی متهم است، شلیک می‌کند و او را از پا در می‌آورد. بنابر گزارش یونیسف، آژانس ترویج رفاه کودکان جهان در سازمان ملل، روی هم رفته نزدیک به 14‌میلیون کودک، جمعیتی بیش از مجموع جمعیت ایالت‌های واشنگتن و ماساچوست، روزانه با خشونت‌های شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مسائلی نظیر دردسر‌های بی‌خانمانی و حملات روحی و روانی این ایدئولوژی افراطی.
اطلاعیه یونیسف به انضمام فهرست بلند‌بالایی از گزارش‌های مقامات سازمان‌های حقوق بشری و گروه‌های بین‌المللی مدافع حقوق کودکان در خصوص جنگ داخلی سوریه منتشر شده‌ است که در پایان چهارمین‌ سال درگیری‌ها، زنگ خطر را به صدا در می‌آورند. جنگی که در ماه مارس 2011 و با درگیری گروه‌های مخالف و نیرو‌های دولت سوریه آغاز شد و با قدرت گرفتن داعش در شمال سوریه و تصرف بخش‌های زیادی از خاک این کشور و عراق به یک جنگ جهانی با افراطیون بدل شد.
چهارمین سالگرد آغاز درگیری‌ها در سوریه برگ سیاهی در کارنامه سازمان‌های انسان‌دوستانه و آژانس‌های مدافع حقوق بشر است که از مدت‌ها پیش با چرب‌زبانی و به‌کارگیری واژه‌های دهان پر‌کن از آن یاد می‌کردند، تعابیری نظیر بدترین بحران انسانی در دهه‌های اخیر و تهدیدی علیه نسل مردم سوری. سران 8 آژانس بین‌المللی و نماینده ویژه سازمان ملل در روز جمعه و در چارچوب بیانیه‌ای مشترک عنوان کردند «ما وحشت، خشم و سرخوردگی‌مان را از مشاهده این تراژدی ابراز می‌کنیم». در بخشی از این بیانیه که امضای معاون کل امور بشردوستانه سازمان ملل، کمیساریای عالی امور پناهندگان و مدیر اجرایی یونیسف نیز بر کاغذ آن خشک شده‌ آمده ‌است: «ما این پرسش را مطرح می‌کنیم که برای پایان دادن به این بحران چه باید کرد؟» و در ادامه تأکید شده‌ است که «آینده یک نسل و همچنین اعتبار جامعه بین‌المللی در معرض خطر قرار دارد.» حسی ناشی از شکست عمیق قدرت‌های جهان و جامعه بین‌المللی در بسیاری از بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی که در سالگرد جنگ داخلی سوریه منتشر شده‌است به چشم می‌خورد.
در روز پنجشنبه گروهی متشکل از بیش از 20سازمان کمک‌رسانی بین‌المللی حاضر در سوریه و عراق، شورای امنیت سازمان ملل را به شکست در اجرای 3 قطعنامه‌ای که ‌سال گذشته صادر شد، متهم کردند، قطعنامه‌هایی که در زمان صدورشان با استقبال گسترده‌ای مواجه شدند و از آنها تحت عنوان راهی برای بهبود شرایط مردم سوریه یاد شده‌ بود. این قطعنامه‌ها خواستار گشایش راهی برای کمک‌های ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه و انجام اقدامات لازم برای حفاظت از غیرنظامیان و پایان درگیری‌ها هستند.
یک گروه کمک‌رسانی در گزارش اخیر خود درخصوص شرایط سوریه می‌نویسد: «خواسته‌های این قطعنامه‌ها از مرز کلمات فراتر نرفته‌است.» بنابر ادعای این گروه، شمار کودکانی که زندگی‌شان تحت‌تأثیر این درگیری‌های قرار گرفته ‌است و به کمک نیاز دارند در طول ‌سال گذشته به بیش از 3 برابر و حتی کمک‌ها به سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی نیز افزایش یافته ‌است.
«بان‌ کی‌ مون»، دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به صحبت‌های این گروه فعال، خواستار افزایش دوباره توجهات به درگیری‌های سوریه و خواستار پایان دادن به این جنگ شد. بان ‌کی مون در جریان سخنان خود گفت: «کمک‌های بشردوستانه تنها از رنج مردم سوریه می‌کاهد اما جنگ را متوقف نخواهد کرد» و اشاره کرد: «به همین منظور، این درگیری‌های بی‌معنا نیازمند یک راه‌حل سیاسی هستند.»
اما قدرت‌های منطقه‌‌ای و بین‌المللی ازجمله آمریکا بیشتر بر شرایط فعلی و بر «سرکوب و درنهایت نابودی» داعش متمرکز شده‌اند و انرژی زیادی را صرف تلاش‌های دیپلماتیک پیوسته برای یافتن راه‌حل سیاسی پایدار جنگ سوریه نمی‌کنند. به گفته یونیسف، در شرایطی که پایان درگیری‌ها چندان روشن نیست، روز به روز به شمار 14‌میلیون کودکی که در عراق و سوریه از این جنگ رنج می‌کشند، افزوده خواهد شد.
آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف نیز با انتشار بیانیه‌ای جداگانه بار دیگر به چشم‌انداز‌ پیش روی «نسلی از جوانان که در چرخه‌ای از خشونت از دست ‌رفته است»، اشاره می‌کرد و به رهبران جهانی درخصوص تأثیر بلند‌مدت جنگ سوریه هشدار داد. لیک در این خصوص گفت: «خشونت و اندوه تنها گذشته این کودکان را تباه نکرد، بلکه در حال شکل‌دادن آینده آنهاست.»


تعداد بازدید :  144