شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

پایان مهلت کی‌یف برای اعطای
 وضع ویژه به شرق اوکراین
جدایی‌طلبان در شرق اوکراین تهدید کردند اگر پارلمان این کشور به اعطای وضع ویژه به مناطق شرقی تحت کنترل آنها رأی ندهد، آتش‌بس را نقض خواهند کرد. براساس توافقی که در ماه فوریه در مینسک امضا شد، دولت اوکراین متعهد شده است که تا شنبه، فهرست مناطقی را که اختیارات ویژه خواهند داشت، منتشر کند. «دنیس پوشیلین»، سخنگوی جمهوری خلق دونتسک گفت: «کی‌یف ۲۴ ساعت مهلت دارد تا به تعهدات خود عمل کند. اگر تصمیم‌های مذکور تا ۲۴ ساعت آینده در پارلمان اوکراین تصویب نشوند، جهان متوجه خواهد شد که کی‌یف حاضر نیست به توافقنامه مینسک پایبند باشد». شهر دبالتسوه در شرق اوکراین، صحنه شدیدترین درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای ارتش بود و بخش بزرگی از آن به ویرانه تبدیل شد. پترو پوروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه از فروکش کردن درگیری‌ها در شرق اوکراین خبر داد. با این حال ارتش اوکراین برای تقویت مواضع خود در امتداد منطقه حائل، اقدام به مین‌گذاری کرده است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا:
آمریکا نمی‌خواهد نظام سوریه سقوط کند
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تأکید کرد، واشنگتن نمی‌خواهد شاهد سقوط نظام سوریه باشد، چرا که ممکن است افراط‌گرایان به قدرت برسند. به گزارش ایسنا، «جان برنان»، رئیس CIA در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی گفت که واشنگتن از این مسأله که چه کسی ممکن است جانشین بشاراسد، رئیس‌جمهوری سوریه شود، نگران است چرا که در صورت سقوط دولت وی، افراط‌گرایان و تروریست‌های سوریه ممکن است، قدرت بگیرند. وی تأکید کرد: «گمان می‌کنم که نگرانی آمریکا کاملا منطقی و برحق است. هم‌اکنون عناصر افراط‌گرا ازجمله گروه داعش و شبه‌نظامیان القاعده در بخشی از مناطق سوریه دست برتر را دارند. ما تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهیم آنها در خیابان‌های دمشق رژه بروند. به همین علت است که ما می‌خواهیم آن دسته از نیروهای اپوزیسیون سوریه را که افراطی نیستند، تقویت کنیم».
جان برنان همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی بی اس با توصیف ماهیت گروه تروریستی داعش تأکید کرد که این سازمان ماهیتی متفاوت از سایر نهادهای تروریستی دارد. رئیس سیا گفت: «داعش در شبکه‌های اجتماعی به شدت برای جذب نیرو تبلیغ می‌کند و به نحوی عمل می‌کند که ردگیری آنها دشوار است. داعش پیشرفت نگران‌کننده‌ای دارد و پدیده‌ای است که در زمینه پژواک و جاذبه اثری، همانند بهمن دارد». رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با تأکید بر این‌که داعش «اسلامی» نیست، این گروه تروریستی را «روانی» توصیف کرد. وی گفت: «ما باید نشان بدهیم که آنها تا چه حد قاتل و روانی هستند».

دبیر کل ناتو:  
ناتو هیچ برنامه‌ای برای دخالت
 در مناقشه اوکراین ندارد
دبیر کل ناتو تأکید کرد که این سازمان هیچ طرح و برنامه‌ای برای مداخله در درگیری شرق اوکراین ندارد. به گزارش تسنیم، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز گذشته در مصاحبه با اسکای‌نیوز، تصریح کرد: «اوکراین عضو ناتو نیست، بنابراین یک اختلاف بین اوکراین و اعضای ناتو وجود دارد، چرا که تضمین امنیتی تنها برای متحدان ناتو است». وی در ادامه گفت: «مهم‌ترین چیز در شرایط کنونی، حمایت از اجرای توافقنامه‌های مینسک است، به این معنا که به قرارداد آتش‌بس احترام گذاشته شود و اطمینان حاصل شود که همه تسلیحات نظامی از منطقه بیرون برده شده است». 12 فوریه رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین در نشست مینسک توافقنامه‌هایی را برای برقراری آتش‌بس و حل‌وفصل بحران در شرق اوکراین امضا کردند. در این درگیری‌ها که از آوریل گذشته آغاز شده، تاکنون حدود 6‌هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تمایل پاپ فرانسیس به کناره‌گیری زودهنگام از مقام خود
رهبر کاتولیک‌های جهان در دومین سالروز انتخاب خود به‌عنوان پاپ پیش‌بینی کرد، مدت طولانی در این مقام نخواهد ماند. به گزارش ایسنا، «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: «احساس می‌کنم دوره پاپی من مختصر و در حد 4یا 5‌سال خواهد بود. نمی‌دانم شاید از این هم کمتر باشد، به ‌هر حال 2‌سال آن‌که سپری شده است.». پاپ فرانسیس پیش‌تر گفته بود، فکر می‌کند 2 یا 3‌ سال پاپ خواهد بود و رسم بنا شده توسط پاپ بندیکت شانزدهم درخصوص استعفایش در ‌سال 2013 میلادی نباید یک استثنا تلقی شود. وی افزود: «دوست دارم پاپ بمانم اما آنچه که حقیقتا از دست داده‌ام، آزادی‌ام است. تنها چیزی که دوست دارم انجام دهم، این است که بتوانم یک روز بدون آن‌که مرا بشناسند به خیابان رفته و یک پیتزا بخرم و آن را بخورم».


تعداد بازدید :  278