شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
دستور روحانی برای پیگرد عوامل حمله به مطهری
معاون امنیتی انتظامی وزیرکشور مسئول پیگیری حادثه شد

شهروند| ماجرای حمله نیروهای خودسر به علی‌مطهری در شیراز موجب شد تا رئیس‌جمهوری مستقیما به این موضوع ورود کند.  روز گذشته حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور در گفت وگو با ایرنا از دستور رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به تعرض، اهانت و ضرب وشتم به علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی و نیز ایجاد بی‌نظمی در شهرستان شیراز خبر داد.  به گفته امیری، کمیته‌ای نیز برای رسیدگی به این موضوع از سوی وزیر کشور تشکیل شده است.  امیری گفته وزیرکشور اعضای این کمیته را موظف به عزیمت به شیراز برای بررسی حادثه و تحقیق با همکاری مسئولان محلی و شناسایی عاملین، آمرین و مباشرین حادثه کرده است.
پیش از این در جلسه‌ای که به محض بازگشت وزیر کشور از پنجاه و هشتمین اجلاس جهانی مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد برگزار شد، عبدالرضا رحمانی‌فضلی پس از استماع گزارش حادثه هیأتی مرکب از معاون امنیتی انتظامی، رئیس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در ناجا و رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور را مامور رسیدگی به این حادثه کرده بود.  در هیاتی که وزیر کشور برای بررسی همه‌جانبه حادثه شیراز تعیین کرد استاندار فارس سیدمحمد احمدی به‌عنوان مسئول پیگیری موضوع معرفی شده بود.  حالا چنانکه قائم مقام وزیر کشور گفته است این کمیته ویژه با مسئولیت دکتر ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور، سردار موذنیان رئیس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی و دکترسامانی رئیس بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت کشور تشکیل شده است.
قائم مقام وزیرکشور همچنین درپاسخ به این سوال که با توجه به تحلیل رسانه‌ها و بخشی از افکار عمومی در مورد عملکرد استاندار فارس در حادثه حمله به مطهری و نیز موارد مشابه دیگر در شیراز چه تکلیفی برای این مسئول مشخص خواهد شد، گفت: هنوز برای پیشداوری درباره استاندار فارس زود است و نباید پیش از رسیدگی به پرونده این حادثه درباره عملکرد استاندار فارس پیشداوری کنیم. او گفته است: استاندار فارس با دستور وزیرکشور پایان هفته گذشته به تهران آمد و توضیحات خود را ارایه داد و به شیراز بازگشت و
هم اینک توضیحات وی درباره چگونگی رخداد این حادثه درحال بررسی است.
به گزارش عصر ایران، در همین حال علی مطهری که روز دوشنبه هفته گذشته در شهر شیراز هدف حمله به گفته خودش 30 تا 50 موتورسوار ناشناس قرار گرفت در نامه سرگشاده‌ای در واکنش به اظهارات امام جمعه شیراز در نماز جمعه این شهر نوشته است:  در خطبه نماز جمعه در ارتباط با حادثه تلخ سوء قصد به اینجانب در شیراز، گفته‌اید «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که طوفان درو می‌کنید؟» مطهری با این ادعا که
 امام جمعه شیراز با بیان آن دو جمله از ضاربان حمایت و کار آنان را تأیید کرده است، ادامه داد: «خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید و طبعاً هیأت تحقیق وزارت کشور باید به شما به‌عنوان متهم بپردازد».  به گزارش عصر ایران، این نماینده مردم تهران یادآور شد:  «اینجانب به‌عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید آیت‌الله مطهری، حاصل عمر و پاره تن امام خمینی، به شما و دوستانتان اعلام می‌کنم که به نوبه خود اجازه نخواهم داد فضای خفقان بر کشور حاکم شود و در راه آرمان بزرگ انقلاب اسلامی یعنی آزادی تفکر و آزادی‌بیان تا پای جان ایستاده‌ام.»
سیدیاسر خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز در دفاع از آزادی‌بیان علی مطهری و نکوهش حمله افراد خودسر به وی در شهر شیراز به سایت «انتخاب» گفته است:  حالا کار به جایی رسیده که با نماینده‌ای که در دیانت او هیچ شبهه‌ای نیست و دوست و دشمن نسبت به این موضوع و سلامت و تقوای آقای مطهری اشتراک نظر دارند، اینگونه برخورد می‌شود. وی با تأکید بر این نکته که «از دولت به‌عنوان حافظ امنیت کشور، تنها تقاضای محکومیت نداریم، بلکه تقاضای رسیدگی داریم» تصریح کرد:  فکر می‌کنم آحاد جامعه و توده مردم چشمشان به دولت است که از حقوق اولیه جامعه و ملت دفاع کند. اکنون، دولت نباید به
محکوم کردن این حادثه اکتفا کند، به‌خصوص آن‌که متاسفانه این اتفاقات یکی دو بار رخ نداده و سوابق دیگری از آنها شاهد بوده‌ایم.
روز گذشته همچنین حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیدار علی مطهری رفته و با بیان این‌که حمله به نماینده مجلس یک فاجعه برای کشور و انقلاب است ضمن تأکید بر معرفی و مجازات طراحان و مجریان این حادثه بدون هرگونه ملاحظه‌ای گفته است: « اگر یک بار به‌طور جدی و واقعی با این مجرمان برخورد شود پرونده این گونه حوادث برای همیشه بسته می‌شود.»
در عین حال سیدمحمد احمدی استاندار فارس نیز در گفت وگو با ایلنا ضمن اشاره به موضوع حمله به علی مطهری در شیراز گفته است: اساتید دانشگاه شیراز در اعتراض به این‌که 40هکتار از اراضی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی داده شده، استعفای دسته‌جمعی کردند و ظاهراً دانشجویان نیز قرار بوده به این اعتراض بپیوندند به همین دلیل اداره کل اطلاعات فارس، اطلاعات سپاه فجر فارس و دادستان عمومی و انقلاب فارس در نامه‌های جداگانه‌ای به فرمانداری شیراز مخالفت خود را با برگزاری جلسه سخنرانی علی مطهری به خاطر دلایل ذکر شده و سایر مسائل دیگر اعلام کرده بودند.
احمدی درخصوص این‌که این سومین حادثه در شیراز است که گروهی خودسر مراسمي را برهم می‌زنند به دلیل این‌که برخورد مناسبی با آنها صورت نگرفته، و نیروهای خودسر به رویه غیرقانونی خود ادامه می‌دهند، ‌ابراز کرد:  چه کسی می‌خواهد منطقه‌اش ناامن و آشفته باشد؟ این مسأله تنها مربوط به فارس نیست. مگر این گروه در قم علیه آقای لاریجانی اقدام نکردند؟ مگر پس از بازگشت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه در سفر اول از سازمان ملل در فرودگاه تجمع و لنگه کفش پرتاب نکردند؟ چند نفر دستگیر شدند؟ در حرم امام(ره) که مقام معظم رهبری هم حضور داشتند مگر به نوه‌ بنیانگذار انقلاب اسلامی توهین نکردند.
تمام واکنش‌ها به ماجرای شیراز اما از جنس حمایت از مطهری نبوده است. مهدی کوچک‌زاده نماینده دیگر مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از منتقدان علی مطهری در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است:  آیا آقای علی مطهری با حرف‌هایش کسی را عصبانی نکرده و اگر کرده و موجب این وضع شده نباید به خاطر
فراهم کردن زمینه و مقدمه تعرض خیابانی محاکمه شود؟‌ ای کاش رعایت حرمت مادر بزرگوار ایشان و همسر شهید مطهری دستِ دستگاه قضایی را برای سخنان زمینه‌ساز برای آشوب‌هایش نمی‌بست!


تعداد بازدید :  281