شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
دکتر قبادی‌دانا رئیس سازمان جوانان از کمپین کاهش تصادفات می‌گوید
این کمپین شروعی است ادامه‌دار

حسام خراسانی | سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برای افزایش آگاهی‌بخشی و نهادینه‌سازی فرهنگ صحیح سفر، طرح ایمنی‌وسلامت مسافران نوروزی را از 27اسفند آغاز و تا 15فروردین ادامه می‌دهد؛ این طرح امروز در مراسم «کمپین ملی کاهش تصادفات» و با شعار «بی‌گدار به جاده نزنیم؛ ظریف برانیم» کلید می‌خورد. به همین منظور، گروه هلال روزنامه «شهروند» گفت‌وگویی با دکتر وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر انجام داده. سطرهای پیش‌رو، شرح این گفت‌وگو است.
  برای شروع از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری «کمپین ملی کاهش تصادفات» صحبت کنید.
«کمپین ملی کاهش تصادفات» بعد از برنامه‌ریزی‌های مطالعاتی پس از 18ماه شکل گرفت. در شروع میزان آسیب و تلفات تصادفات در سال‌های متوالی، علت و نحوه شکل‌گیری حادثه از پایگاه‌های رسمی دریافت و مورد بررسی قرار گرفت. برای این اقدام، مطالعات استادان دانشگاه، فعالیت‌های فدراسیون صلیب‌سرخ و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و برنامه‌ریزی‌های کشورهایی مثل آلمان مورد مطالعه قرار گرفت.
  از ضرورت تشکیل «کمپین ملی کاهش تصادفات» بگویید.
در سال‌های گذشته در کشور وظیفه پیشگیری و اطلاع‌رسانی از تصادفات -تا حدودی- تنها بر دوش نیروی انتظامی بود و سایر نهادها مشارکت کمتری داشتند و جای خالی بسیج اطلاع‌رسانی و کمپین جدی برای کاهش تلفات جاده‌ای در کشور قابل مشاهده بود. با توجه به تأثیر آموزش همسالان بر یکدیگر، حضور سازمان جوانان می‌توانست در این زمینه بسیار موثر باشد چرا که از طرف دیگر بخش عمده تصادفات توسط رانندگان جوانی که کمتر از یک‌سال از اخذ گواهینامه آنها می‌گذرد، اتفاق می‌افتد. این موارد باعث شد که وجود «کمپین ملی کاهش تصادفات» بیش از پیش مهم تلقی شود.
  نحوه اطلاع‌رسانی در این طرح چگونه است؟
موتور محرک این طرح، بسیج اطلاع‌رسانی، آموزش و ترغیب افراد است. سازمان جوانان با بیش از یک‌‌میلیون عضو جوان از ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد چنین حرکتی برخوردار است. ما برای هرکدام از پایگاه‌ها یک سرتیم انتخاب کرده‌ایم و با وجود‌ هزار پایگاه به ‌هزار سرتیم آموزش‌های لازم ارایه شده است.
  در این کمپین به کدام‌یک از عوامل موثر بر تصادفات رانندگی توجه شده است؟
سه عامل در یک حادثه جاده‌ای موثر است:  جاده، وسیله نقلیه و راننده؛ در این طرح به عامل انسانی یعنی راننده توجه شده است.
  در آیین افتتاحیه کمپین چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده؟
در این برنامه از تیزرها، انیمشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای که تهیه شده رونمایی خواهد شد؛ همین‌طور از سی‌دی صوتی آموزشی که یک‌میلیون نسخه برای مسافران نوروزی تدارک دیده شده و قرار است در پایگاه‌های مختلف توزیع شود، رونمایی خواهد شد.
  چه گروه‌هایی در این کمپین مشارکت دارند؟
دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان پایگاه‌های روستایی و شهری، همه در کنار هم در این کمپین مشارکت خواهند داشت. باید بدانیم که این کمپین شروعی است ادامه‌دار. بیش از 20‌هزار جوان فعال در سازمان، آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند؛ در این طرح سازمان‌ها و نهادهای مختلف از قبیل ستاد تسهیلات نوروزی سفر، سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی مشارکت داشته‌اند. از تمامی رسانه‌های تصویری، مکتوب و خبرگزاری‌ها برای پوشش خبری برنامه دعوت به عمل آمده است. گروه‌های مختلف اجتماعی مثل هنرمندان، ورزشکاران و استادان دانشگاه امروز در کنار هم در این کمپین حاضر
خواهند بود.
  اگر موردی برای اضافه کردن باقی مانده، بفرمایید.
می‌خواهم بگویم که نمونه این حرکت در طرح ملي ايمني و سلامت مسافران در شهرهاي ساحلي در تابستان امسال صورت گرفت که توانست میزان تلفات را
تا 50 درست کاهش دهد. این طرح توسط جوانان جمعیت هلال‌احمر با آگاهی‌بخشی به افراد در مورد مناطق شنای ممنوعه اجرایی شد. با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: «همه دستگاه‌های مسئول باید تلاش كنند تا سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل ممكن برسد» ایجاد بسیج اطلاع‌رسانی جز مهمترین برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود؛ این امر می‌طلبد که رسانه‌ها، هنرمندان و ورزشکاران حمایت لازم را داشته باشند و به‌عنوان رسولان پیشگیری از تصادفات در کنار جوانان جمعیت هلال‌احمر حضور و مشارکت فعال داشته باشند. آمار تلفات تصادفات بعد از جنگ با میزان شهدای 8‌سال دفاع مقدس برابری می‌کند و با توجه به هدف اصلی جمعیت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ که نجات انسان‌هاست ما وظیفه خود می‌دانیم که از حداکثر توان‌مان در کاهش آمار تصادفات استفاده کنیم؛ به امید آن‌که فرهنگ صحیح رانندگی میان مردم نهادینه شود.


تعداد بازدید :  380