شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
بعد از مدت‌ها تعطیلی
ارکستر سمفونیک تهران دوباره ریتم شد

شهروند| سرانجام بعد از مدت‌ها تعطیلی، ارکستر سمفونیک تهران کارِ خود را آغاز کرد. این بار قرار است «علی رهبری» - رهبر کارکشته‌ موسیقی ایران- سکانِ هدایت ارکستر را برعهده بگیرد. «رهبری» سمفونیِ نهم بتهوون را انتخاب کرده است تا ارکستر در اولین کنسرتش بعد از مدت‌ها تعطيلی بنوازد. در این کنسرت «ارسلان کامکار» مایسترِ ارکستر است و بردیا کیارس هم هست. پدرام فریوسفی، علی جعفری‌پویان،‌ آیدین احمدی‌نژاد و خیلی‌های دیگر هم. با همه‌ اینها، هنوز فرم نهایی ارکستر مشخص نیست و اینها در اولین برنامه‌ ارکستر حضور خواهند داشت؛ این‌که در کنسرت‌های بعدی هم می‌توان این نام‌ها را دید یا نه؛ مساله‌ای است که باید منتظر ماند و دید؛ به‌هرحال اما حضور «رهبری» را می‌توان به فال نیک گرفت. او یک‌بار در‌سال 83 به ایران آمده بود و لابد با مشکلات آشناست و با همین ایده آمده است. فقط برای موسیقی؛ دراین‌باره می‌شود به گفته‌های چند ماه قبل از آمدنش به ایران استناد کرد: «من خودم اعلام کرده بودم که می‌آیم. هفته پیش که با ارکستر «فیلارمونیک اسلواکی» برای تور اروپایی رفتیم، به من 40‌هزار یورو دستمزد دادند. آن هم 40‌هزار یوروی از مالیات گذشته؛ حقوقی به مراتب بالاتر از حقوق رئیس‌جمهوری ایران. معلوم است که در ایران نمی‌توانند چنین حقوقی به من بدهند. اصلا چنین انتظاری هم نداشتم. حتی فکر نمی‌کنم که بتوانند 10‌درصد این حقوق را به من بدهند. همان‌طور که بارها گفته‌ام، همیشه به خاطر عشق و علاقه‌ام به ایران می‌خواستم وضع ارکستر سمفونیک تهران را درست کنم.» «رهبری» با انرژی، در تمرین حاضر است؛ جز این هم انتظاری از او نیست؛ ‌در کارنامه‌ فعالیت‌هایش افتخارات زیادی به چشم می‌خورد، مثلا این‌که برنده‌ مدال نقره‌ مسابقات جهانی رهبری ارکستر برای ایران در سوییس، برنده‌ مدال طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر برای ایران در فرانسه، رهبری بیش از 120 ارکستر در سراسر جهان ازجمله برلین، وین، پاریس، لندن، توکیو و تورنتو، مدیر هنری ارکسترهای سمفونیک در بروکسل، پراگ، مالاگا و زاگرب، انتشار بیش از 200 آلبوم در بازارهای بین‌المللی ازجمله آثار شش آهنگساز ایرانی، صاحب بالاترین نشان هنری از کشورهای اسپانیا، بلژیک و جمهوری چک شده است، حالا برای همین است که پرداختن به جزییات اجرا و بیان دینامیک از مهم‌ترین مسائلی بود که در این جلسه تمرینی، علی رهبری بر روی آن تمرکز داشت. او خطاب به نوازندگان ارکستر سمفونیک می‌گوید: «مهمترین اصل در یک اجرا، دقت و تمرکز کافی بر روی جزییات است.»
وی از آنه سوفی موتر به‌عنوان نوازنده‌ای در حد جهانی یاد کرد که عمده‌ترین دلیل موفقیت او، دقت کافی در نوازندگی به نت است:   «امروز همه مردم به سیستم‌های صوتی دسترسی دارند. پس مقایسه اجرای شما با آثار ضبط شده جهانی دیگر برای کسی نه مشکل است و نه غیرممکن و این نکته‌ای است که باید بسیار به آن توجه داشته باشیم. البته شما در بهترین شرایط ممکن قرار دارید.»
  ارکستر، خوب که می‌نوازد، تشویقشان می‌‌کنند و اشتباه که می‌کند؛ انتقاد. رهبری از اعضایِ ارکستر می‌خواهد به جزییات توجه کنند. او البته از نوازندگان رضایت دارد. می‌گوید که در بهترین شکل ممکن هستند، یعنی ممکن است بهترین نوازنده‌های دنیا نباشند؛ اما معنای کار گروهی را می‌دانند. هرچند که همچنان منتقدِ برخی مسائلی است که در ارکستر سمفونیک وجود دارد؛ مثلا این‌که او به تمرینات سخت و فشرده عادت دارد و حالا در ارکستر سمفونیک تهران مشاهده می‌کند که وقت برای ناهار گذاشته‌اند و استراحت: «این سنت‌ها فقط در ارکستر سمفونیک تهران دیده می‌شود.» ماجرایِ آمدن او به ایران هم البته عجیب است. این‌که بعد از مدت‌ها که ما عادت کرده بودیم نام «منوچهر صهبایی» را به‌عنوان رهبر ارکستر بشنویم، یکباره با آمدنِ او مواجه شدیم. این موضوعی است که البته ربطِ چندانی به رهبر کارکشته‌ و چهره‌ شناخته‌‌شده‌ جهانی ندارد و بیشتر مخاطبانش مسئولان موسیقی هستند: «بعد از حدود 30‌سال دوری از ایران، ‌وقتی وارد سالن شدم، تمام سالن از سر جایشان بلند شدند و تشویقم کردند؛ نه «فون کارایان» و نه هیچ‌کس دیگری چنین لحظه‌ای را تجربه نکرده که قبل از اجرایش همه برایش بلند شده باشند. این موضوع تأثیر عمیقی بر من گذاشت پس از آن بسیاری از برنامه‌هایم را کنسل کردم تا در ایران باشم و کاری که همواره دلم می‌خواسته انجام دهم.»
جلسه تمرینی ارکستر سمفونیک در حضور خبرنگاران در تاریخ 23 اسفند ماه برگزار شد. علی رهبری در این جلسه خطاب به نوازندگان ارکستر سمفونیک گفت: امروز همه مردم به سیستم‌های صوتی دسترسی دارند. پس مقایسه اجرای شما با آثار ضبط شده جهانی دیگر برای کسی نه مشکل است و نه غیرممکن و این نکته‌ای است که باید بسیار به آن توجه داشته باشیم.

 


تعداد بازدید :  272