شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
پایان آتش‌سوزی فاجعه‌بار دو روزه در گلستان
000/000/8 متر جنگل دود شد

شهروند| تمام شد. از زمین سبز و درختان پهن برگ خزری، ارس و افرا، بلوط و کرکو، فقط خاکستر ماند و زمینی سیاه. آتش، نزدیک به 72 ساعت پس از آغاز، مهار شد و 800 هکتار زمین سوخته برجای گذاشت. دوشنبه ظهر، وقتی هنوز آتش زبانه می‌کشید و درحال پیشروی بود، خبرها از سوختن 200 تا 300 هکتار جنگل و مرتع در پارک ملی گلستان حکایت می‌کردند. حالا چند ساعت پس از مهار آتش و در ساعاتی که هنوز کنده‌های بزرگ درحال سوختن هستند، جواد سلیاری مدیرپارک ملی گلستان از خاکستر شدن 800 هکتار از اراضی پارک ملی خبر می‌دهد و به «شهروند» می‌گوید: «حریق 27 ساعت، پس از آغاز، مهار شد. البته عملیات مهار همچنان ادامه دارد، چرا که کنده‌های نیم‌سوز درحال سوختن هستند و آتش این کنده‌ها، با باد و حرارتی که در منطقه وجود دارد باعث گسترش آتش به‌خصوص در مناطق حاشیه‌ای می‌شود.»
او با اشاره به این‌که در این آتش‌سوزی، هم اراضی جنگلی سوخت، هم مرتع و مرتع مشجر، ادامه می‌دهد: «در این آتش‌سوزی، 30‌درصد جنگل و 70‌درصد مرتع و مرتع مشجر سوخت. یعنی درختان بلوط، کرکو، بارانک، ارس و افرا در بافت جنگلی و درختان ارس و میوه‌های پراکنده در مراتع خاکستر شدند. این آتش‌سوزی، ششمین آتش‌سوزی بزرگ پارک ملی گلستان در فصل گرم ‌سال بود که خسارات اکولوژیک آن قابل ارزش‌گذاری نیست.»
بیل، دبه، اسب، موتور، تراکتور و وانت؛ مردم با هرچه داشتند آمده بودند تا نقشی در مهار آتش داشته باشند. مردم از جان مایه گذاشتند تا آتش وسیع‌تر نشود. اگر نبودند، مهار آتش بسیار سخت می‌شد. اینها را اسماعیل مهاجر می‌گوید؛ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان. او هم خاکستر شدن 800 هکتار از اراضی پارک ملی را تأیید کرده و با اشاره به این‌که آتش مهار شده و منطقه دوره نقاهت را طی می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: «در حال بررسی دقیق مساحت آتش‌سوزی با جی‌پی‌اس هستیم اما می‌توان گفت بیش از 800 هکتار جنگل و مرتع در این آتش‌سوزی سوخت و از میان رفت.»
او با اشاره به این‌که نیروهای محیط‌زیست همچنان در منطقه حضور دارند تا آتش دوباره شروع نشود، ادامه می‌دهد: «آتشی که ساعت 6 عصر روز یکشنبه آغاز شده بود، حدود ساعت 10 و 11 شب دوشنبه به‌طور کامل مهار شد. ساعت 6 صبح دیروز، بار دیگر کنده‌های نیم‌سوز آتش گرفتند که به دلیل حضور نیروها در محل، این کنده‌ها هم خاموش شدند. در عملیات مهار این آتش‌سوزی، مردم روستاهای لهن در، یامبلاغ، گی داغ و یل چشمه نقش بسیار پررنگی داشته و از جان مایه گذاشتند. در دو روز گذشته ستاد مدیریت بحران استان، استانداری، مسئولان منابع طبیعی، هلال احمر، فرماندار مراغه تپه، فرماندار گالیکش و بخشداری و دهیاری این مناطق به کمک نیروهای سازمان حفاظت محیط‌زیست  آمدند.»
او یادآور می‌شود: «در جریان عملیات به دلیل گستردگی آتش، ارتش هم نیروهای خود را با تجهیزات کامل اطفای حریق به منطقه اعزام کرد. این گروهان با هلی‌برد به منطقه آمد و توانست آتش را در مناطقی که دسترسی به آن سخت بود، مهار کند.»
مهاجر درخصوص ماجرای بالگردی که برای مهار آتش تقاضا شده بود و به آتش‌سوزی پارک نرسید هم می‌گوید: «خبرهایی آمد که بالگرد به منطقه آمده است، اما در این مدت تنها بالگرد هلال‌احمر در منطقه حضور داشت و در مهار آتش بسیار موثر بود. به صراحت می‌گویم که بالگرد هلال‌احمر در این عملیات همه کاری کرد، از حمل آب تا انتقال نیرو به مناطقی که دسترسی سخت بود. البته اعزام یک بالگرد به منطقه هنوز هم می‌تواند موثر باشد چرا که کنده‌ها هنوز درحال سوختن هستند، بالگرد می‌تواند جلو آتش‌سوزی دوباره کنده‌ها را بگیرد.»
انتقال ۶‌هزار لیتر آب با بالگرد هلال‌احمر
دیروز در ساعاتی که مسئولان حفاظت از پارک ملی گلستان، از بي‌توجهی به اتفاقی که در پارک درحال رخ دادن است، بسیار گله‌مند بودند و از نیامدن بالگردی که بسکت حمل آب داشته باشد، حکایت می‌کردند، بالگرد هلال‌احمر در منطقه حاضر شد و در کنار مردم و مسئولان گلستانی ایستاد. حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، در این خصوص می‌گوید: «سازمان امداد و نجات هلال‌احمر 6‌هزار لیتر آب برای اطفای حریق جنگل‌های گلستان به منطقه منتقل کرد.»
او با اشاره به این‌که حریق جنگل‌های گلستان بعد از 30 ساعت عملیات تلاش مهار شد، به فارس می‌گوید: «در این عملیات 30 ساعته 67 امدادگر در قالب 10تیم عملیاتی حضور داشتند.» به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این عملیات بالگردهای امدادی هلال‌احمر با 8 ساعت پرواز بیش از 6‌هزار لیتر آب را جهت اطفای حریق به جنگل‌های گلستان منتقل کرده‌اند.
باز هم شکارچیان غیرمجاز
درختان پهن‌برگ خزری، افرا، بلوط و کرکو در مناطق لهندر، مرغزار النگ، پودنلی آقسو و دیوار کجی، خاکستر شدند و بار دیگر شکارچیان غیرمجاز عامل اصلی آتش‌سوزی معرفی می‌شوند. گفته می‌شود در ساعاتی که عملیات مهار آتش ادامه داشته صدای تیراندازی شنیده می‌شده و شکارچیان از فرصت استفاده کرده و در مناطقی که از آتش به دور بوده مشغول شکار بوده‌اند.
این شنیده‌ها احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی را در نظر مسئولان استان به قطعیت تبدیل کرده و در همین خصوص اسماعیل مهاجر می‌گوید: «حتم داریم این آتش‎سوزی به صورت عمدی اتفاق افتاده و به‌طور قطع توسط شکارچیان بوده، زیرا منطقه آتش‎سوزی شرایطی ندارد که مسافران یا افراد عادی قادر به عبور از آن‌جا باشند.» قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها‌، مراتع و آبخیزداری کشور هم این موضوع را تأیید کرده و با اشاره به این‌که بیشتر حریق‌ها عامل انسانی دارد، به فارس خاطرنشان می‌کند:  «براساس تحقیقات میدانی احتمالا عامل حریق اخیر پارک گلستان هم شکارچیان در منطقه بوده‌اند که تلاش‌ برای دستگیری این افراد ادامه دارد.»
مسئولان محیط‌زیست درحالی از احتمال نزدیک به یقین و دست داشتن شکارچیان غیرمجاز در آتش‌سوزی گلستان حکایت می‌کنند که حدود یک ماه پیش، وقتی 300 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در آتش سوخت، شکارچیان غیرمجاز از فرصت نبود محیط‌بانان استفاده کردند و دست به شکار زدند. پس از آن در شبی که آتش مهار شد، لاشه دو مرال، یک شوکا، دو میش و بره در منزل یکی از شکارچیان غیرمجاز پیدا شد و این بار هم انگشت اتهام آتش‌سوزی به دلیل دور بودن آتش از محل گذر مسافران و طبیعت‌گردان، به سمت شکارچیان غیرمجاز چرخیده است.  آتشی که 19 مردادماه به جان جنگل‌های گلستان افتاد، فاجعه‌ سال 75 را هم پشت سر گذاشت و فاجعه جدیدی رقم زد. در آن ‌سال حریق جان 700 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی گلستان را گرفته و ذغال به جای گذاشته بود و این‌بار 800 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان، هیزم آتشی شد که شکارچیان به صورت عمدی به‌پا کردند تا به جان حیات وحش گلستان بیفتند.


تعداد بازدید :  253