شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
اعتراض مخالفان «سخنان» روحانی جلسه روز گذشته مجلس را غیرعلنی کرد

شهروند| چند جمله انتقادآمیز حسن روحانی نسبت به کارشکنان داخلی مذاکرات هسته‌ای کافی بود تا ولوله در خیمه برخی بیفتد و به میزان غلظت مخالفتشان با دولت واکنش‌شان به رئیس‌جمهوری منتخب ملت هم شدیدتر باشد.  روح‌الله حسینیان نماینده نزدیک به جبهه پایداری صراحتاً رئیس‌جمهوری منتخب ملت را با شاه! مقایسه کرد و گفت: «هیچ دولتی تاکنون با مخالفان و منتقدانش اینگونه رفتار نکرده است که از منتقدان بخواهند به جهنم بروند، من تذکر دادم که شاه زمانی که با مخالفان صحبت می‌کرد از آنها خواست پاسپورتشان را گرفته و از ایران خارج شوند، اما از آنها نخواست به جهنم بروند.» حسینیان همچنین نخستین نماینده‌ای بود که جلسه غیرعلنی را ترک کرد تا برخلاف همیشه به میان خبرنگاران بیاید و از جزییات جلسه غیرعلنی سخن بگوید.  او در پاسخ به این سؤال که احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری خود توهین‌هایی به نمایندگان می‌کرد، چرا در آن زمان واکنشی نشان نمی‌دادید، گفت: «احمدی‌نژاد اینگونه زشت و کریه صحبت  نکرد.»
حسینیان همچنین در جلسه روز گذشته با طوماری از امضاء در دست به سراغ نمایندگان می‌رفت تا از آنان برای برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس امضاء بگیرد و درنهایت هم توانست تعداد امضاها را به عدد 200 برساند. اما روز گذشته در مجلس این محمد قسیم عثمانی بود که بحث درباره اظهارات رئیس‌جمهوری را باز کرد و با حالتی کنایه‌دار گفت:  اگر با آن کسی که گفت خس و خاشاک برخورد می‌شد، امروز این
 اتفاق نمی‌افتاد. در ادامه قاضی‌پور نماینده ارومیه هم در سخنانی از ادبیات «روحانی»  انتقاد کرد و خبر داد که نمایندگان قصد دارند تقاضای رسیدگی به این مسأله را از هیأت رئیسه داشته باشند.  
هنوز طرح ساماندهی پایتخت تمام نشده بود که محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان هم درباره صحبت‌های روحانی موضع‌گیری کرد؛ البته صحبت‌های او گوشه و کنایه‌ای هم به منتقدان داشت.  
پورابراهیمی گفت:  تعابیری که رئیس‌جمهوری به کار برد، زیبنده ایشان نبود.  ما باید با ادبیات اسلامی و سعه صدر برخورد کنیم حتی اگر منتقدانمان از ادبیات خوبی برخوردار نبودند.  احمد توکلی به‌عنوان نخستین ناطق، خطاب به رئیس‌جمهوری گفت:  این روزها زیاد عصبانی می‌شوید آیا هرکس که مخالف بود بزدل است و هرکس که مخالف نبود، شیردل انقلابی؟! قاسم جعفری، چهره دیگر اصولگرای مجلس نهم هم خطاب به روحانی، با بیان این‌که گویا همگان جزو فراکسیون جهنمی‌ها هستند، گفت:  شما باید منش پدرگونه‌ای داشته باشید، بعید می‌دانم تعابیری چون «بیسواد، بزدل و بروید به جهنم» قول طیب یا صراط طیب باشد.
سخنان روحانی تحریف شده
اما همه نمایندگان نیز مخالف سخنان روحانی نبودند ازجمله محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان به خبرنگاران گفت:  بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهوری تحریف شده، به نظر من جریانی این مسأله را ساماندهی می‌کند تا این صحبت‌ها را بزرگ کند، البته رادیو و تلویزیون هم در این مسأله
 بد عمل کرد.
یادشان رفته احمدی‌نژاد چگونه حرف می‌زد
علیرضا محجوب نیز به خبرنگاران گفت:  نمایندگان یادشان بیاید که ریاست‌جمهوری سابق بارها به ساحت مجلس توهین کرد و آقایان ککشان هم نگزید.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نیز درباره اظهارات لاریجانی در جلسه غیرعلنی مجلس گفت:  ریاست مجلس در جلسه غیرعلنی از اظهارات رئیس‌جمهوری دفاع نکرد اما از نمایندگان خواست از کنار برخی از اظهارات گذر کنند و قول داد که با شخص رئیس‌جمهوری نیز صحبت‌های لازم را داشته باشد.  
از جمله انتقادات به سخنان رئیس‌جمهوری همچنین می‌توان به تیتر یک روز گذشته روزنامه کیهان اشاره کرد که با لحنی کنایه‌آمیز عنوان کرده است: «روحانی با دعوت منتقدان به جهنم از گفتمان اعتدال رونمایی کرد!» این روزنامه همچنین در قسمتی از یادداشت روز خود تحت عنوان «ازکجا به بعد نمی‌توان گفت به جهنم؟» نوشته است: «بی‌انصافی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی هرچه بود گذشت اما بی‌انصافی بزرگ‌تر و زیانبارتر آن است که همان روش تزریق پندار و آدرس غلط به افکارعمومی را پیش ببریم و با واقعیت‌ها لجاجت کنیم یا توپ را از زمین دشمن برداشته و به زمین خودی بیندازیم؛ یا با حقایق کشتی بگیریم، که فرموده‌اند هر کس با حق کشتی بگیرد، زمین می‌خورد و خدا نکند که دولت محترم حتی پایش بلغزد چه رسد به این‌که زمین بخورد.» همچنین روابط عمومی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در گفت وگو با ایلنا حضور حجت‌الاسلام انصاری و محمدباقر نوبخت در جلسه غیرعلنی مجلس را تکذیب کرد و گفت:  حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید انصاری و محمدباقر نوبخت با شروع جلسه غیرعلنی، مجلس را ترك كردند و بنابراین نماینده‌ای از این دولت در این جلسه حضور نداشته است.
رئیس‌جمهوری عصبانی نبود؛ صریح بود
در همین زمینه حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری نیز درباره انتقاداتی که از سوی موافقان و مخالفان دولت به حسن روحانی وارد شده است و این‌که برخی معتقد بودند دیروز رئیس‌جمهوری عصبانی بوده است، تأکید کرد: به نظر بنده رئیس‌جمهوری عصبانی نبود، ولی صریح بود. از سوی دیگر، محمد مهاجری نیز در سایت خبرآنلاین در مطلبی تحت عنوان «آقای رئیس‌جمهوری نظافت را رعایت کنید» نوشته است:  همین جور که داشتم انتقادات و اعتراضات به سخنان آقای روحانی را می‌خواندم، به این هم فکر می‌کردم که بعضی از این حضرات منتقد اعصاب داغون، معمولا زبانشان جز به فحش نمی‌چرخد و قلم‌شان جز به ناسزا نمی‌گردد، اما حالا که نوبت حرف‌های تند به رئیس‌جمهوری رسیده «داد و فریاد برآرند که مسلمانی نیست.» او در ادامه نوشته خود از قصه شخصی حکایت کرده که یک تکه پارچه کثیف بر سر چوبی بسته بود و آن را در لجن‌های جوی فرو می‌برد و با مرکب! حاصل از آن روی دیوار می‌نوشت: «نظافت را رعایت کنید» و رهگذران شاهد این صحنه، چه می‌توانستند بکنند جز پوزخند زدن؟


تعداد بازدید :  95