شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

ریاست جمهوری آتاتورك
91‌سال پیش، برابر با سیزدهم آگوست 1923 میلادی، ژنرال مصطفي كمال پاشا به سمت نخستين رئيس‌جمهوري تركيه انتخاب شد. تركيه نامي است که بر سرزمین باقي‌مانده از امپراتوري عثماني گذارده شده است. كمال پاشا به خاطر خدماتي كه به ملت تركيه كرده بود لقب «آتاتورک» گرفت. تغيير الفباي ترکيه از عربي به لاتين ازجمله تغییراتی است که آتاتورک در زندگی مردم ترکیه به وجود آورد. عثماني در جريان جنگ جهاني اول، متحد آلمان بود که شکست خورد و متصرفات عربي آن جز سوريه و لبنان از آن انگلستان شد. سوريه و لبنان سهم دولت فرانسه شده بود.

مرگ جیمز جویس
73‌سال پیش، برابر با سیزدهم آگوست 1941 میلادی، جيمز آگوستين جويس، نويسنده، اديب و داستان‏سراي بزرگ ايرلندي درگذشت. جویس در زمان تحصیل به فرهنگ و ادبيات اروپايى روي آورد و موفق شد كه زبان‏هاي فرانسوي، ايتاليايى، آلماني و نروژي و گرامر تطبيقي آنها را بياموزد. او با سبك ادبي بغرنج و درهم پيچيده خود، مفاهيمي از مراتب مختلف را مي‏پوييد و استعارات چندپهلو به كار مي‏برد. فن داستان‏پردازي، ادراك‏هاي شخصي، شيوه بيان عميق و پيچيده و زيبايي نثر او بر عالم ادبیات تأثيري عظيم بر جاي نهاده است.

ساخت دیوار برلین
53‌سال پیش، برابر با سیزدهم آگوست 1961 میلادی، ساختن ديوار برلين آغاز شد. دولت کمونيست آلمان‌شرقي که از تشويق غرب به فرار اتباع خود به آلمان‌غربي و تبليغات منفي که به دنبال داشت خسته شده بود، تصميم به کشيدن اين ديوار سيماني گرفت که 27‌سال پا برجاي ماند. در نيمه‌شب 13 آگوست 1961 میلادی پليس آلمان‌شرقي بناي ديواري 45 كيلومتري را آغاز کرد كه ابتدا با سيم خاردار و موانع ديگر ساخته شد و سپس به ديواري بتنی كه از آن به «ديوار آهنين» ياد مي‏شود، تبديل شد.


تعداد بازدید :  112