شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از تصمیمات غیرکارشناسی در تیم فوتبال امید
حسرت المپیکی شدن 44ساله می‌شود
هومن افاضلی در گفت‌وگو با «شهروند»: دستور دادند بازیکن بزرگسال دعوت کنیم!

گروه ورزش| همه چیز از یک لیست شروع شد، لیستی که طی آن نام بازیکنان دعوت‌شده به تیم فوتبال امید کشورمان برای حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون اعلام شده بود. اعلام لیست تیم‌های ملی همواره جذابیت‌های خاصی برای مخاطبان دارد، به‌خصوص زمانی که در تیم‌های رده پایه اسامی مشهوری نیز قرار داده شده باشد اما این‌بار داستان فرق دارد. در لیستی که نلو وینگادا، سرمربی پرتغالی تیم امید اعلام کرده برخلاف انتظار بازیکنانی حضور دارند که با توجه شرایط سنی‌شان فقط در بازی‌های آسیایی می‌توانند حضور پیدا کنند.
زیر 23ساله‌ها به جای زیر 21ساله‌ها
در لیست جدید تیم امید که برای بازی‌های آسیایی اعلام شده، نام نفراتی مثل محسن مسلمان، یعقوب کریمی، مرتضی پورعلی گنجی، محمدرضا خانزاده، شهریار شیروند و مهدی شریفی نیز در بین بازیکنانی که روز جمعه باید خود را به کادرفنی معرفی کنند، به چشم می‌خورد. بازیکنانی که درحال حاضر جزو سهمیه بزرگسال تیم‌های لیگ برتری شان به حساب می‌آیند. این نفرات متولد سال‌های 1369، 1370 یا 1371 هستند و حتی اگر برخی از آنها فعلا زیر 23‌سال باشند در مقدماتی المپیک نمی‌توانند بازی کنند.
جای خالی امیدهای واقعی
دعوت از این بازیکنان درحالی صورت گرفته که قبل از این مثلا از پرسپولیس بازیکنانی مثل فرشاد قاسمی، میلاد کمندانی یا احمد نوراللهی به تیم امید دعوت می‌شدند اما در این لیست جایی ندارند. بازیکنانی از این دست که می‌توانستند با حضور در بازی‌های آسیایی تجربه خوبی برای دیدارهای مقدماتی المپیک به دست آورند و از این تجربه به سود تیم‌ملی امید استفاده کنند.
باز هم توجه به مدال‌آوری
ظاهرا فدراسیون فوتبال قصد دارد با این بازیکنان شاخص در اینچئون به مدال دست یابد. اتفاقی که 4‌سال پیش درباره تیم غلامحسین پیروانی هم رخ داد. در آن تیم سیدجلال حسینی، سیدمهدی رحمتی و غلامرضا رضایی با وجود فشردگی وحشتناک بازی‌های باشگاهی در لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا و البته حضور در اردوها و بازی‌های تیم‌ملی بزرگسالان راهی گوانگژو شده و در بازی‌های آسیایی شرکت کردند اما تیم ایران درنهایت به‌عنوان چهارمی رسید و حتی یک برنز هم به مدال‌های کاروان ورزش ایران اضافه نکرد. ظاهرا این اتفاق باز هم درحال تکرار است و فدراسیون به جای این‌که به فکر رساندن تیم امید به المپیک بعد از سال‌ها دوری از این رقابت‌ها باشد باز هم به مدال گرفتن در بازی‌های آسیایی فکر می‌کند.
افاضلی: نظر شخصی من جز این بود
هومن افاضلی، مدیر فنی تیم امید معتقد است نظر شخصی‌اش خلاف این بوده که بازیکنان زیر 21‌سال خط بخورند و نفرات زیر 23‌سال جایگزین شوند و این تصمیم جمعی بوده است. افاضلی در این خصوص به «شهروند» می‌گوید: «ما در اردوهای گذشته از بازیکنانی استفاده کردیم که متولد 1993 به بعد بودند و زیر 21‌سال محسوب می‌شدند اما در شورای تصمیم‌گیری که با کمیته المپیک و وزارت ورزش هم در آن نقش داشتند اصرار داشتند با تلفیقی از این بازیکنان و نفرات زیر 23‌سال به بازی‌های آسیایی اعزام شویم. آن‌جا عنوان شد که ما برای مقدماتی المپیک تلاش کنیم و از طرفی در بازی‌های آسیایی نیز بدون شانس نباشیم.»
او ادامه می‌دهد: «شخصا تأکید کردم که بهتر است با تیمی کاملا زیر 21‌سال به مسابقات اعزام شویم اما بنده یک نفره که نمی‌توانم نظر جمع را تغییر دهم. سیاستگذاران ورزش ایران نظرشان چیز دیگری بود و ما هم باید از نظر آنها پیروی کنیم. با این حال طوری آینده تیم را ترسیم کردیم که اکثریت بازیکنان نفراتی باشند که می‌توانند در بازی‌های مقدماتی المپیک به ما کمک کنند و به جای این‌که از 3 سهمیه بزرگسال خود در بازی‌های آسیایی استفاده کنیم نفرات زیر 23‌سال را اعزام کنیم. من حتی گفتم که کره و ژاپن از بازی‌های آسیایی به‌عنوان دیدارهای تدارکاتی استفاده می‌کنند تا تیمشان به مرز پختگی برسد و بتواند به المپیک برسد زیرا آنها جهانی فکر می‌کنند.»
حسرت المپیکی شدن 44ساله می‌شود؟
با تدابیری که مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در نظر گرفته‌اند و فدراسیون فوتبال نیز هیچ موضعی در قبال اتفاقات پیش آمده نمی‌گیرد، هیچ بعید نیست تیم فوتبال امید ایران که با نلو وینگادا امیدهای زیادی برای حضور در المپیک ریو دارد، نتواند جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورد. تیم امید ایران سال‌ها است چوب همین ندانم‌کاری‌های برخی مسئولان را می‌خورد و به همین دلیل است که حسرت حضورمان از رقابت‌های المپیک بعد از حضور در المپیک 1976 مونترال به 40‌سال رسیده است و چه بسا با اقداماتی که دست‌اندرکاران ورزش کشور انجام می‌دهند این حسرت 44ساله شود و امیدوار باشیم تا شاید بتوانیم در المپیک 2020 حضور پیدا کنیم.


تعداد بازدید :  84