شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ابراز همدردی دولت آمریکا با خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیما در تهران
در پی سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در آسمان تهران در روز یکشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با خانواده‌های قربانیان این حادثه دلخراش ابراز همدردی کرد. به گزارش ایسنا، ماری‌ هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست خبری روزانه خود پیش از آغاز پرسش‌های خبرنگاران با اشاره به حادثه سقوط یک هواپیمای مسافربری در تهران، گفت: من به نیابت از دولت آمریکا با خانواده‌ها و دوستان قربانیان سقوط هواپیمای سپاهان که دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه در تهران سقوط کرد، ابراز همدردی می‌کنم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به موضوع حضور تیم‌ملی والیبال ایران در آمریکا برای برگزاری مسابقات دوستانه پرداخت و اظهار کرد: ما می‌خواهیم ورود تیم والیبال مردان ایران به آمریکا را برای بازی مقابل تیم‌ملی آمریکا خوش‌آمد بگوییم. ‌هارف همچنین به بازی‌های پیش‌روی این دو تیم در آمریکا پرداخت و برای تیم ملی‌شان آرزوی موفقیت کرد.

تأکید وزیران خارجه ایتالیا و ایران بر لزوم مقابله با تروریست‌های داعش
وزیران خارجه ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران در یک مکالمه تلفنی بر لزوم مقابله با حملات گروه تروریستی داعش در عراق تأکید کردند. به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه ایتالیا و ایران، روز گذشته (سه‌شنبه) در یک مکالمه تلفنی درخصوص بحران عراق و لزوم مقابله با حملات گروه تروریستی داعش گفت‌وگو کردند. دو وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی درباره اوضاع سیاسی عراق صحبت و بر لزوم تشکیل هرچه سریع‌تر دولت وحدت ملی در این کشور پس از معرفی حیدر العبادی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید تأکید کردند. موگرینی و ظریف همچنین بر لزوم مقابله با حملات داعش و یک اقدام بین‌المللی جهت محافظت از اقلیت‌ها و تمام غیرنظامیان در عراق تأکید کردند.

افخم انتخاب اردوغان را به سمت رئیس‌جمهوری ترکیه تبریک گفت
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اعتماد بالای مردم این کشور به رجب طیب اردوغان و انتخاب وی به سمت رئیس‌جمهوری ترکیه با رأی مستقیم مردم را به دولت و مردم این کشور تبریک گفت. به گزارش ایرنا، مرضیه افخم ضمن تبریک انتخاب رجب طیب اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار امیدواری کرد: روابط و همکاری‌های صمیمانه و نزدیک دو کشور همسایه و مسلمان در دوره جدید بیش از پیش در ابعاد دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه و گسترش یابد.

فرمانده سابق ناتو نیروهای آمریکایی با نیروهای ایران در عراق هماهنگ شوند
فرمانده سابق ناتو با بیان این‌که ایران و آمریکا دارای منافع مشترکی در مبارزه با داعش در عراق هستند گفت: در صورت لزوم نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای ایرانی عملیات انجام دهند. به گزارش تسنیم، به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، فرمانده سابق ناتو با بیان این‌که ایران و آمریکا دارای منافع مشترکی در مبارزه با داعش در عراق هستند هماهنگی نیروهای دو کشور را خواستار شد. ژنرال بازنشسته، جیمز استاوریدیس در گفت‌وگو با یک مجله نظامی با تأکید بر این‌که ایران و آمریکا در مورد عملیات‌های نظامی در عراق مواضع مشترکی دارند گفت: ما در صورت لزوم باید در کنار نیروهای ایرانی دست به عملیات بزنیم چراکه تهدید بزرگتر برای آمریکا رشد گروه تروریستی داعش است. وی البته تأکید کرد: «نیروهای آمریکا نباید در کنار نیروهای ایرانی بجنگند، اما به نحوی عمل شود که در وضع روبه‌روی هم قرار نگیرند.» مقامات ایران تأکید کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران نیرویی در عراق ندارد و قصد اعزام نیرو نیز ندارد، با این حال تهران اعلام آمادگی کرده تا در صورت درخواست بغداد به این کشور کمک کند.

تاکید وزیر اطلاعات ایران و رئیس‌جمهوری تاجیکستان بر نقش تهران و دوشنبه در امنیت منطقه
وزیر اطلاعات ایران و رئیس‌جمهوری تاجیکستان در دیداری دوجانبه تأکید کردند که تهران و دوشنبه می‌توانند برای تحکیم امنیت و ثبات در منطقه نقش مهمی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، شامگاه دوشنبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان انجام شد، دو طرف مسائل مربوط به همکاری‌های امنیتی تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند.  توسعه همکاری‌های امنیتی و برقراری روابط مفید میان نهادهای امنیتی دو کشور از محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.


تعداد بازدید :  121