شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
به‌رغم حمایت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق
پافشاري مالكي
دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران انتخاب نخست‌وزیر عراق را تبریک گفت حیدرالعبادی: مالکی در روند سیاسی باقی خواهد ماند المالکی: مأموریت حیدرالعبادی برای تشکیل دولت جدید عراق نقض هولناک قانون اساسی است

شهروند| انتخاب «حیدرالعبادی» از سوی رئیس‌جمهوری عراق به‌عنوان نخست‌وزیر و همچنین مأمور تشکیل دولت آینده عراق مورد حمایت بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت اما با این حال نوری‌مالکی، نخست‌ وزیر فعلی عراق که همچنان به دنبال تصدی نخست‌وزیری برای سومین‌بار در مقابل این تصمیم رئیس‌جمهوری عراق مقاومت می‌کند. پیش از این اختلافات بر سر فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، برای هفته‌ها انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق را به تأخیر انداخته بود و انتخاب حیدر العبادی نه‌تنها به این کشمکش‌ها پایان نداد بلکه با واکنش شدید نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق و رهبر حزب اسلامی دعوه مواجه شد، هرچند که حیدرالعبادی نیز از اعضای این حزب محسوب می‌شود. نوری‌المالکی در روز گذشته مأموریت حیدرالعبادی برای تشکیل دولت جدید عراق توسط فواد معصوم، رئیس‌جمهوری این کشور را «نقض هولناک قانون اساسی» خواند. مالکی در سخنرانی تلویزیونی خود ضمن بیان این موضوع از در دست داشتن اسناد و مدارک معتبری خبر داد که نشان می‌دهد ائتلاف دولت قانون بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق است. مالکی با اشاره به این موضوع بر ضرورت انتخاب نخست‌وزیر از سوی ائتلاف دولت قانون تأکید دارد. مالکی در این خصوص گفت: «تمامی اسناد و مدارک موجود به نفع ماست. دولت قانون درحقیقت 103 کرسی و بیش از 3‌میلیون رأی در اختیار دارد. او همچنین تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق را نقض هولناک قانون اساسی خواند و با انتقاد از حمایت آمریکا از العبادی گفت: «حمایت واشنگتن نقض قانون اساسی است.»  همچنین در روز گذشته خبرگزاری فرانسه از فرمان نوری المالکی مبنی بر منع دخالت نظامیان در سیاست عراق خبر داد.
حمایت ایران از انتخاب حیدرالعبادی
علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران نیز ضمن تبریک انتخاب حیدرالعبادی به‌عنوان نخست‌وزیر به ایشان،‌ مرجعیت، مردم و گروه‌های سیاسی عراق افزود: چارچوب‌های قانونی پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی عراق به‌عنوان میثاق ملی مبنای انتخاب نخست‌وزیر توسط فراکسیون اکثریت در پارلمان ملی عراق است. شمخانی با دعوت از همه گروه‌ها و ائتلاف‌های عراق به اتحاد و رعایت چارچوب‌های وحدت ملی به منظور حفظ منافع ملی و در نظر گرفتن حاکمیت قانون، توجه به شرایط حساس کشور عراق به منظور مقابله با تهدیدات خارجی را خواستار شد. دبیر شورایعالی امنیت ملی با تقدیر از نقش مرجعیت دینی به‌عنوان رکن پایدار حفظ انسجام و اتحاد در عراق بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق یکپارچه و امن به منظور خدمت‌رسانی به مردم و ارتقای جایگاه منطقه‌ای‌اش تأکید کرد.
انتخاب حیدرالعبادی از سوی فوادمعصوم پس از مدت زمان تعیین شده براساس قانون اساسی عراق صورت گرفت و این موضوع نیز از سوی مالکی نمونه دیگری از نقض قانون اساسی خوانده شد. حیدرالعبادی نیز یک روز پس از مأمور شدن برای تشکیل کابینه جدید عراق گفت: مالکی برادر، یار و شریک اساسی در روند سیاسی باقی خواهد ماند. وی همچنین از نقش نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق در امر مبارزه با تروریسم تشکر و قدردانی کرد و گفت: تلاش‌های عظیم نوری المالکی نخست‌وزیر در راه مبارزه با تروریسم و بازسازی کشور قابل تحسین است. مقتدی‌صدر، رهبر جریان صدر در عراق نیز در تماس تلفنی با حیدرالعبادی انتخاب وی به‌عنوان نخست‌وزیر عراق را تبریک گفت و العبادی را مأمور پایان دادن به بحران در عراق دانست. هوشیار زیباری، وزیر خارجه برکنارشده دولت مالکی در مصاحبه با شبکه الحره گفت: «این احتمال وجود دارد که نوری‌مالکی، نخست‌وزیر کنونی عراق که دوران ریاستش پایان یافته در اعتراض به مکلف کردن حیدرالعبادی، برای تشکیل دولت جدید از طریق ارتش و نیروهای امنیتی متوسل به خشونت شود و این احتمال یک فاجعه و کودتا خواهد بود.» کاظم الصیادی، عضو ائتلاف دولت قانون نیز عنوان کرد گروه‌های سیاسی، قانون اساسی را دور زدند و آن را نقض کردند. وی افزود: فوادمعصوم رئیس‌جمهوری با دستورات دریافتی از مسعودبارزانی رئیس منطقه کردستان عراق و آمریکایی‌ها، حیدرالعبادی را مأمور تشکیل دولت جدید کرده است. او همچنین در ادامه سخنانش گفت: این حق نخست‌وزیر عراق است که دولت را به العبادی تحویل ندهد.
واکنش‌های بین‌المللی
روز گذشته همچنین دستگاه دیپلماسی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم رئیس‌جمهوری عراق حمایت و اعلام کرد: «ما بر حمایت خود از فرآیندی که برای انتخاب نخست‌وزیری که نماینده آرزو‌های ملت عراق باشد تأکید داریم. این نخست‌وزیر باید با اتفاق‌نظر به گونه‌ای همه‌جانبه به تشکیل کابینه اقدام کند.» دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین اعلام کرد با هرگونه تلاش در راستای دستیابی به نتایجی از طریق فریبکاری و اعمال فشار بر فر‌آیند قانونی و حقوقی مخالف است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی خواستار تشکیل دولت جدید در عراق به شیوه‌ای شد که هیچ گروهی از آن حذف نشود. ماری ‌هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود به نظر دولت وی حضور نیرو‌های ویژه ارتش عراق در اطراف بغداد به هیچ‌وجه کودتا نیست. ‌هارف در این خصوص گفت: «به نظر ما نوری‌المالکی همچنان نخست‌وزیر عراق است و بر همین مبنا اقدام او در جا‌به‌جایی نیرو‌های ویژه ارتش به هیچ‌وجه کودتا محسوب نمی‌شود.» بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از انتصاب نخست‌وزیر جدید عراق استقبال کرد و از تمامی گروه‌ها در این کشور خواست تا به قانون اساسی عراق احترام بگذارند. سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا نیز از تصمیم فوادمعصوم حمایت کرد و آن را اقدامی مثبت در روند قانون اساسی برای تشکیل دولتی جدید خواند.


تعداد بازدید :  106