شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

جان کری: آمریکا قصد رویارویی با چین را ندارد
وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش قصد هیچ‌گونه مناقشه و رویارویی با چین را ندارد و خواهان مشارکت و همکاری این کشور در جامعه جهانی است.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری وزیرخارجه آمریکا که برای شرکت درنشست سالانه مشورتی با مقامات استرالیا دراین کشور به‌سر می‌برد، روز سه‌شنبه اظهار داشت: ما از رشد فزاینده چین به‌عنوان یک شریک جهانی، یک اقتصاد قدرتمند و کشوری تاثیرگذار در جامعه بین‌المللی استقبال می‌کنیم. وی افزود: آمریکا خواهان آن است که چین شیوه‌های کارآمدی را در مواجهه با مسائلی نظیر مناقشه در دریای جنوب چین یا درقبال ژاپن، کره‌جنوبی و شمالی و دیگر موارد به‌کار گیرد. براساس این گزارش، کری این سخنان را درحالی بیان کرده است که چین روز گذشته آمریکا را به تشدید تنش‌ها در دریای چین جنوبی متهم کرد. چین سال‌هاست برسر مالکیت دریای جنوب‌چين با برخی کشورها ازجمله فیلیپین و ویتنام اختلاف دارد و اظهارات مقامات آمریکایی درمورد این مسأله را به منزله مداخله درامور داخلی خود قلمداد می‌کند.

تاکید مخالفان دولت اوکراین بر برکناری شماری ازمقامات این کشور
صدها نفر از مخالفان دولت اوکراین با برپایی اجتماع اعتراض‌آمیز در مقابل مجلس «رادا» در کی‌یف، با انتقاد از برخی برنامه‌های دولت این کشور خواستار برکناری شماری از مقام‌های ارشد اوکراینی شدند. به گزارش ایرنا، این اجتماع روز سه‌شنبه در مقابل مجلس رادا برپا شد و در آن بیش از 2‌هزار نفر از اعضای گروه‌های سیاسی مخالف دولت اوکراین شرکت داشتند. در این تظاهرات، چندین گروه ازجمله اعضا و هواداران حزب ملی‌گرای «آزادی» و «حزب رادیکال» به رهبری «اولگ لیاشکو» شرکت کردند. این معترضان خواستار تسهیل در برگزاری انتخابات مجلس «رادا» برای شرکت طیف‌های بیشتری از احزاب سیاسی در آن شدند.  همچنین گروهی از تظاهرکنندگان در اعتراض به اقدام مجلس محلی شهر خارکف در دادن مدال به یک نماینده شورای فدراسیون روسیه (مجلس علیای پارلمان روسیه)، خواستار انحلال این مجلس شدند.

انتقاد سازمان امنیت و همکاری اروپا  از فرآیند انتخابات ترکیه
ناظران سازمان امنیت و همکاری و پارلمان اروپا از فرآیند برگزاری انتخابات رئیس‌جمهوری ترکیه انتقاد کردند. هیأتی متشکل از 103 نفر از اعضای سازمان امنیت و همکاری و پارلمان اروپا که برای نظارت بر انتخابات رئیس‌جمهوری ترکیه به این کشور سفر کرده است، با انتشار گزارشی از نحوه برگزاری این انتخابات انتقاد کرد. در این گزارش با اشاره به نواقص موجود در قانون انتخابات ترکیه درباره نقش احزاب سیاسی در روند تبلیغاتی آمده است: این نواقص مانع از شفافیت در روند انتخابات شد.  
 این گزارش برخی مصوبه‌های شورایعالی نظارت بر انتخابات ترکیه را فاقد اساس حقوقی خواند و اضافه کرد: این شورا توصیه‌های سازمان همکاری و امنیت اروپا در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را اجرا نکرده و مانع از شرکت اعضای این سازمان در نشست‌های شورا شد. ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در این گزارش با اشاره به برخی اقدامات خشونت‌آمیز علیه «صلاح‌الدین دمیرتاش» نامزد حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از فقدان تدابیر امنیتی لازم در مورد نامزدهای انتخاباتی انتقاد کرد.

مجلس لیبی با  اکثریت آرا طرح برگزاری انتخابات برای تعیین نخست‌وزیر را تصویب کرد
مجلس لیبی در نشست روز سه‌شنبه خود طرح برگزاری انتخابات نخست‌وزیر این کشور با آرای مردم را با اکثریت آرا و کسب 141 رأی موافق تصویب کرد.  به گزارش پایگاه خبری« الیوم السابع»، رسانه‌های خبری لیبی نوشتند که اکثریت نمایندگان مجلس این کشور موافقت خود را با این طرح اعلام کرده و کنگره سراسری ملی سابق این کشور، سازوکار چگونگی انتخابات نخست‌وزیر را به مجلس نمایندگان ارایه کرد.

انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان در جلسه یازدهم مجلس
نبیه بری رئیس مجلس لبنان دوم ماه سپتامبر(یازدهم شهریورماه آینده) را برای برگزاری جلسه یازدهم پارلمان به منظور انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور تعیین و اعلام کرد. به گزارش ایرنا، جلسات مجلس لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می‌رسد و رسمیت می‌یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رئیس‌جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات دوم به بعد هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 ‌رای) را کسب کند، می‌تواند به کاخ ریاست‌جمهوری (بعبدا) برود.  شکست دوباره پارلمان لبنان در انتخاب رئیس‌جمهوری جدید درحالی صورت گرفت که برخی ناظران امیدوار بودند با بازگشت سعد حریری به لبنان بعداز 3‌سال و 4 ماه ترک وطن، تحرکی در عرصه سیاسی لبنان ایجاد شده و پرونده انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور به سرانجام برسد.

 


تعداد بازدید :  129