شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
قطع تلفن‌ها و مخابراتی که مشتری‌مدار نیست
مهلت‌دهی برای پرداخت قبوض به شرط ودیعه‌گذاری!

گروه اقتصادی شهروند| در شرایطی که مشترکان حقوقی جزو بزرگترین مشتریان شرکت‌های مخابراتی به شمار می‌آیند و در قوانین کسب و کار جهان در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای مشتریان عمده امری رایج به شمار می‌آید شرکت مخابرات ایران نه‌تنها برای مشتریان بزرگ خود هیچ‌گونه امتیازی قایل نشده است که در صورت هرگونه تأخیر در پرداخت صورتحساب بلافاصله اقدام به قطع تلفن شرکت‌ها و صاحبان مشاغل کرده و به این ترتیب در کسب و کار آنها اختلال ایجاد می‌کند. علی عرب معاون اداری مالی شرکت مخابرات استان تهران شرط ایجاد مهلت اضافه برای مشتریان حقوقی را پرداخت ودیعه به شرکت‌های مخابراتی می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: مطابق مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشترکان حقوقی می‌توانند در صورت پرداخت حداقل 100 تا 200‌هزار تومان ودیعه به شرکت مخابرات، در صورت تأخیر در پرداخت صورتحساب با مشکل قطعی تلفن مواجه نشوند. این دسته از مشترکان در صورت داشتن چند خط تلفن می‌توانند موضوع را به مخابرات اعلام کنند و در دسته مشترکان گروه‌دار قرار گیرند تا در شرایط تأخیر در پرداخت قبوض خود وارد لیست قطع ارتباط نشوند.
گفته‌های معاون اداری مالی شرکت مخابرات استان تهران درحالی صورت می‌گیرد که با احتساب تعداد مشترکان حقوقی کشور، ودیعه حاصل از این راه می‌تواند مبلغ هنگفتی سپرده نزد مخابرات کشور ایجاد کند بی‌آن‌که مخابرات در ازای این مبلغ کلان محصولی به مصرف‌کننده ارایه دهد.
عرب در پاسخ به این مسأله به گرفتاری‌های پیچیده حقوقی برای وصول بدهی‌های مخابراتی اشاره می‌کند و می‌گوید: پروسه رسیدگی به پرونده بدهکاران مخابراتی به دلیل بدهی‌های خرد بسیار زمان‌گیر و دشوار است به همین دلیل دفتر حقوقی مخابرات نتوانسته است به 20 تا 30‌میلیاردتومان از بدهی‌های خود دسترسی قانونی پیدا کند و تنها به سلب امتیاز تلفن بدهکاران اکتفا کرده است. این در شرایطی است که درحال حاضر مشترکان بدهکار، حدود 40‌میلیارد تومان بدهی معوق برای مخابرات استان تهران رقم زده‌اند.
او سهم بدهی مشترکان خانگی را یک‌میلیون خط در هر دوره می‌داند و می‌گوید با در نظر گرفتن 5/7‌میلیون مشترک تلفن ثابت در استان تهران و البرز در هر دوره حدود یک‌هفتم تهرانی‌ها از پرداخت صورتحساب خود طفره می‌روند. این درحالی است که مخابرات با ایجاد درگاه‌های الکترونیک و روش‌های پرداخت غیرحضوری، نحوه پرداخت قبوض را تسهیل کرده است و مشترکان به راحتی و بدون تأخیر می‌توانند در زمانی کوتاه صورتحساب خود را پرداخت کنند.
مشترکان حقوقی نوسان بازدهی اقتصادی بنگاه‌های مالی و پروسه اداری برای تأمین بودجه ماهانه را مهم‌ترین دلایل تأخیر در پرداخت‌های خود می‌دانند و معتقدند مخابرات نیز با مهلت قایل نشدن برای مشتریان بزرگ خود و دریافت ودیعه از آنها با مشترکان خود بدرفتاری می‌کند و نگاه یک‌جانبه و به دور از اصول مشتری‌مداری دارد.


تعداد بازدید :  81