شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
دزدان در کمتر از 3 ساعت سناریوی سرقت را اجرایی کردند
دستبرد بزرگ به سازهای بومی و قدیمی موسسه ماهور

ساز قدیمی زنده‌یاد عشقی، ساز جزایری و سه‌تارهای ارزشمند و سازهای بومی که از آن دسته آثار معنوی بودند دزدیده شد.
گروه حوادث| وقتی 2 مرد خونسرد سناریوی سرقت عجیبشان از موسسه ماهور را اجرایی کردند هرگز تصور نمی‌کردند چهره‌شان در رصد دوربین مداربسته ساختمان قرار بگیرد.
سارقان که هنوز انگیزه اصلی‌شان از این سرقت در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد 7 دستگاه موسیقی شناسنامه‌دار را به تاراج بردند. ساعت 3 بامداد روز سه‌شنبه 2 مرد وارد خیابان پل چوبی کوچه حقوقی شدند. خیابان خلوت بود و بهترین زمان برای اجرایی کردن نقشه از پیش تعیین‌شده‌شان فرا رسیده بود. میله‌های آهنی پنجره طبقه همکف را بریدند. نقشه سازمان‌یافته‌شان را به مرحله اجرا گذاشتند. یکی از آنها بیرون ساختمان ایستاده بود و مرد دیگری با خونسردی وارد طبقه همکف ساختمان شد.
صحنه عجیب
وقتی کارمندان موسسه ماهور برای شروع کار روزانه‌شان وارد ساختمان شدند هرگز تصور نمی‌کردند محل کارشان مورد دستبرد سارقان قرار گرفته باشد. با رسیدن مدیر موسسه به ساختمان ورق برگشت. مدیر موسسه با بازرسی از اتاق‌ها و آرشیو انتشارات موسسه در برابر سرقت سازمان‌یافته‌ای قرار گرفت که سال‌ها سابقه و تلاشش را به تاراج برده بود. با اعلام خبر این سرقت بزرگ بلافاصله ماموران کلانتری قلهک به محل سرقت اعزام شدند. تحقیقات اولیه نشان می‌داد دزدان تمام آثار و اشیای قیمتی موسسه ماهور را به سرقت برده‌اند.
 کارآگاهان به سرعت شروع به انگشت‌نگاری روی در و میز‌های موسسه کردند. در بررسی‌های تیم کارآگاهان اداره آگاهی مشخص شد سارقان مدت زمان زیادی را برای اجرای سرقتشان داشته‌اند. همه چیز به سرقت رفته بود از سازهای ارزشمند موسسه تا‌هاردی که شامل آثار منتشر نشده، کتاب، مجله‌های تخصصی و آثار صوتی بود. دوربین عکاسی حرفه‌ای و کارت‌های صدا و ‌هاردهای کامپیوتر نیز از گزند این دستبرد در امان نبودند.
انگیزه مرموز
محمد موسوی مدیر موسسه فرهنگی هنری ماهور که از دستبرد بزرگ سارقان به شدت شوکه شده بود به کارآگاهان گفت: ارزش مادی اشیاي سرقت شده برای من مهم نیست آن چیزی که ربوده شده است ارزش معنوی و اطلاعاتی آثار است که برای ما اهمیت دارد. من احساس می‌کنم انگیزه سارقان نابودی آرشیو و موسیقی‌های موسسه ماهور بوده است.
سرنخ طلایی
تجسس‌های کارآگاهان درحالی در ساختمان موسسه ادامه داشت که کارآگاهان متوجه شدند این ساختمان مجهز به دوربین مداربسته است. همین سرنخ طلایی کافی بود تا دزدان در رصد ماموران قرار بگیرند. کارآگاهان بلافاصله فیلم ضبط شده دوربین را مورد بازبینی قرار دادند.
فیلم دوربین نشان می‌داد سارقان وارد ساختمان شده‌اند و ساعت 6 صبح درحالی‌که تمام اشیاء را به تاراج برده‌اند ساختمان را ترک می‌کنند. همین اطلاعات کافی بود تا تصویر سارق در کمتر از چند ساعت بعد از سرقت در اختیار تیم اداره آگاهی قلهک قرار بگیرد. تحقیقات برای شناسایی متهم و همدستش ادامه دارد.
محمد موسوی مدیر موسسه فرهنگی و هنری ماهور در رابطه با این سرقت عجیب از موسسه‌اش به «شهروند» گفت: «ما حدود 30‌سال است که سابقه تأسیس این موسسه خصوصي فرهنگی و هنری را داریم. در تمام این سال‌ها هرگز مورد دستبرد به این بزرگی قرار نگرفته بودیم.
ساختمان ما مجهز به دزدگیر و دوربین مداربسته بود اما دزدان با قطع کردن دزدگیر وارد ساختمان شده بودند. ارزش مادی سازها و آرشیو‌هایی که از این موسسه ربوده شده حدود 100 میلیون تومان است. مجموعه سازهای ارزشمند ازجمله ساز قدیمی زنده‌یاد عشقی، ساز جزایری و سه‌تارهای ارزشمند و همچنین برخی دیگر از سازهای بومی که متعلق به کشورهای همسایه چون تاجیکستان و ازبکستان بودند از آن دسته آثار معنوی بودند كه به سرقت رفته است.
موسوی درباره رسانه‌ای کردن دزدی موسسه ماهور گفت: هدف من از اعلام خبر این دزدی تنها اطلاع‌رسانی نیست بلکه از مردم می‌خواهم که اگر با سازهای قدیمی در گوشه و کنار این مملکت برخورد کردند که با قیمت‌های نازل به فروش می‌رسد بدانند که این سازها شناسنامه‌دار هستند و به راحتی از کنار این مهم نگذرند و اطلاع‌رسانی کنند.


تعداد بازدید :  112