شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
نتيجه نشست بررسي سند ملي موسيقي كشور:
سند موجود پذیرفتنی نیست

شهروند| جمعی از متخصصان‌، ‌پژوهشگران‌، استادان و هنرمندان در نشستي که صبح 21 مردادماه در مرکز بررسی‌های استراتژی برگزار شد، به بررسی سند ملی موسیقی کشور که تدوین شده، پرداختند و در اين باره اظهارنظر کردند.
پس از مذاکره معاون فرهنگی رئیس‌جمهوری با مسئولان فرهنگی و هنرمندان موسیقی کشور فاضلي دبیر این نشست اعلام کرد:  اجماع حاضران در جلسه این بود که سند موجود موسیقی کشور پذیرفتنی نیست.
حسین علیزاده که در این نشست حضور پیدا کرده بود‌، به خبرنگاران گفت: ما از سند موسیقی کشور اطلاع نداشتیم اما خوشحالیم که آقای روحانی نظر ما را خواسته است.  ایشان از امید حرف می‌زند. اما باید بگویم ما اهالی موسیقی در این 35‌سال با همان امید کار کرده‌ایم.
محمد فاضلی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره مباحث مطرح‌شده در این نشست گفت: هدف مرکز بررسی‌های استراتژیک رئیس‌جمهوری، مشاوره‌ به رئیس‌جمهوری است و هدف این نشست ساماندهی و توسعه موسیقی به‌عنوان سندی است که به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده است.
او در بخش ديگر صحبت‌هايش گفت:  سند موسیقی هم به همین دلیل با همراهی کارشناسان درحال تدوین است.  سند موسیقی یک‌سال و نیم پیش ارایه   و در بعضی مفاهیم تغییراتی بر مبنای نظر کارشناسان ایجاد شد.  ما هم قرار شد   این روند را طی کنیم.  با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد‌، می‌توان گفت می‌شود سند بهتری برای موسیقی کشور تدوین و آن را به دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی ارایه کرد. البته شورا می‌تواند دو سند داشته باشد‌. اما به‌هرحال ما از جامعه موسیقی مشاوره خواهیم گرفت. شاید هم تلفیقی از دو سند مورد تصویب قرار گیرد؛ چیزی که تصویب می‌کنیم مهم‌ترین مساله‌ای که در بر می‌گیرد رضایت کارشناسان ذینفع است‌، در غیراین صورت سند اثرگذار نخواهد بود.
فاضلی گفت: نتیجه جلسه این است که سند موجود پذیرفته نیست و این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد.
در این نشست شخصیت‌هایی چون علی ترابی، ساسان فاطمی، هومان اسعدی، سیدمحمد میرزمانی، محمدرضا درویشی‌، رامین صدیقی، بابک چمن‌آرا و...  حضور  داشتند.
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری بعد از پایان جلسه درباره علت تدوین سند موسیقی گفت: چون موسیقی کشور وضع مشخصی ندارد باید وضع آن مشخص شود و این نیاز به سند دارد. سند خوبی که منجر به ساماندهی تولید، آموزش و پژوهش و صادرات و واردات در این حوزه شود.
تدوین این سند منجر به هرچه روشن‌تر شدن رابطه دولت، جامعه، اهالی موسیقی و فضای موسیقی خارج از کشور می‌شود.  گاهی در تهیه سند صدای کسانی که ذینفع هستند شنیده می‌شود و گاهی نیز همراه با مشارکت افراد ذینفع، این سند تهیه می‌شود که ما در تلاش هستیم سند موسیقی از نوع سوم باشد.


تعداد بازدید :  83