شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

چای هندی صادراتی به ایران سمی است
ایسنا| چای هندی صادراتی به ایران سمی است. این را بررسی‌های سازمان صلح سبز هند در پی نمونه‌برداری از برندهای معروف چای این کشور نشان می‌دهد. براساس اعلام این سازمان، این چای‌ها به سطح بالایی از مواد شیميایی خطرناک آلوده بودند. به گفته این سازمان آفت‌کش‌هایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت بسیار خطرناک شناخته شده‌اند در برندهای چای معروفی که در هند فروخته می‌شوند، کشف شده است. براساس گزارش این سازمان، آفت‌کش‌هایی که برای استفاده در محصولات چای تأیید نشدند، در این برندها پیدا شده‌اند. این اتهام از سوی کمیسیون چای هند که سازمان دولتی نظارت‌کننده و حامی این محصول است، رد شده است. صلح سبز هند در فاصله ژوئن‌ سال 2013 تا می‌ سال 2014 اقدام به بررسی
 49 چای دارای برند و بسته‌بندی شده تولید 8 شرکت از 11 شرکت بزرگ حاضر در بازار چای هند کرد. این شرکت‌ها به ایران، روسیه، آمریکا، انگلیس، امارات و کشورهای دیگر صادرات دارند. براساس گزارش بیزنس‌استاندارد، نمونه‌های مورد بررسی از برندهای شناخته شده مانند هندوستان یونیلور، تاتا گلوبال بورج، وگ بکری، گودریک تی، توئینگنز، گولدن تیپس، خو  و چا و گیرنار بودند. سازمان صلح سبز هند در گزارش خود تنها راه خروج صنعت چای هند از این بحران را زراعت اکولوژیکی عنوان کرده است و از شرکت‌های چای خواسته از چنین تغییری حمایت کنند. بیشتر شرکت‌ها از جمله یونیلور و تاتا گلوبال به این گزارش واکنش نشان دادند.  

مرگ تدریجی جنگل‌های 400 ساله کرمان
ایرنا| جنگل‌هایی با عمر ۴۰۰‌سال در جنوب کرمان بر اثر خشکسالی و هجوم آفت لورانتوس در معرض مرگ تدریجی هستند. کاهش شدید بارندگی و خشکسالی بی‌سابقه و متوالی در جنوب کرمان موجب شده تا آفت‌هایی به جان جنگل‌های این منطقه بیفتند و طبیعت منطقه دستخوش بلایای طبیعی قرار گیرد. معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان دراین‌باره گفت: ۵۲۰‌هزار هکتار جنگل از نوع ایرانی تورانی و خلیج امانی در این منطقه وجود دارد که خشکسالی‌های متوالی تهدیدی برای آنها به شمار می‌رود. حسین مرادکریمی گفت: از این وسعت، ۲۸۰‌هزار هکتار آن جنگل ایرانی تورانی است که عمر این جنگل‌ها بالای ۴۰۰‌سال است و امروز آفات و بیماری‌ها رمق و سرسبزی را از آنها گرفته است. به گفته او از ۲۸۰‌هزار هکتار جنگل ایرانی تورانی ۴۰‌درصد آن با بیماری نیمه‌انگلی لورانتوس دست و پنجه نرم می‌کند و ۱۰‌درصد درختان مناطق آلوده خشک شده است. آفت لورانتوس یک بیماری نیمه‌انگلی است که درخت را میزبان خود قرار می‌دهد و پس از تغذیه از میزبان آن را خشک می‌کند. این مسئول ادامه داد: در جنگل‌های ایرانی تورانی درختان بنه، کهکم، ارژن، ارچن و بادام کوهی موجود است که هم‌اکنون گرفتار بیماری لورانتوس و پشه هستند و اگر چاره‌اندیشی نشود با مرگ تدریجی این جنگل‌ها در آینده شاهد نابودی آنها خواهیم بود. او گفت: در هفت‌سال گذشته کانون‌های آلوده این بیماری در منطقه شناسایی شده‌اند و براساس اعتبارات ناچیز و برحسب اولویت مبارزه با این بیماری در مناطق آلوده انجام می‌شود. مراد کریمی، تنها راه مبارزه با این بیماری و نجات درختان آلوده را روش مکانیکی عنوان کرد و افزود: در صورت نابودی این جنگل‌ها در شرایط مطلوب باید بالغ بر ۲۰۰‌سال طول بکشد تا دوباره شاهد این‌گونه جنگل‌ها باشیم.


تعداد بازدید :  154