[حانیه جهانیان ] در سالهای اخیر تماشای محتوای شبکه نمایش خانگی روند افزایشی داشته است. در این بین کاربران انتقادات گوناگونی را به سکوهای مرتبط وارد دانستند. از آگهیهای تجاری که بدون توجه به نیاز مخاطب در میان محتوای سکوها وجود دارند تا اثر تورم بر گرانی حق اشتراک این پلتفرمها. اتفاقی که از چشم سازمان تنظیمگری مقررات صوت و تصویر کشور نیز پنهان نماند. در این گزارش برای پاسخ پرسشها و ابهامات مطرح شده درباره تبلیغات در شبکه نمایش خانگی به سراغ محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا رفتیم و از او در اینباره بیشتر پرسیدیم. خلعتبری معتقد است «ساترا، به تنهایی قادر به حل این معضل نخواهد بود و قطعا همکاری تمامی دستگاهها و قوای مرتبط به تسریع حل مشکلات کمک بسیاری میکند.» در ادامه نیز به مقایسه پلتفرمهای داخلی و خارجی در موضوع پخش تبلیغات و حقاشتراک آنها پرداختهایم که میخوانید.
از ساترا تا ساپرا
محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درباره موضوع تبلیغات در ساترا به «شهروند» میگوید: «به منظور اطلاع از آخرین انتقادات و پیشنهادات کاربران در رابطه با شبکه نمایش خانگی، سامانه «ساپرا» توسط «ساترا» راهاندازی شده است. «ساپرا» به صورت اجباری در تمامی پلتفرمهایی که از سوی سازمان تنظیم مقررات، مجوز دریافت کردند، وجود دارد. در هیچجای دنیا سکوها، خود شکایات و نظرات کاربران خصوصا نظرات منفی را منتقل نمیکنند.» خلعتبری همچنین درباره امکانات «ساپرا» میگوید:« این امکان، شامل تمام سکوهایی است که کاملا قانونمند فعالیت میکنند. «ساپرا» در واقع نشانی ای است که باید در پایگاه اینترنتی سکوها در ملاءعام قابل مشاهده باشد. تا با کلیک کاربران روی این نشان امکان طرح نظر و پیشنهاد به سکوی مورد نظرشان را داشته باشند. محدودیتی در دستهبندی نظرات وجود ندارد. کاربران میتوانند با مراجعه به «ساپرا» هرگونه ایده اعم از محتوایی، کیفی، تبلیغات، نقد در مسئله اقتصادی، حقاشتراکها و مشکلات فنی سکوها دارند را مطرح کنند و پیگیری آنها توسط «ساترا» میسر است.»
مزیت نسبی ساپرا نسبت به سایر پشتیبانها
خلعتبری درباره مزیت نسبی «ساپرا» نسبت به پشتیبانی سکوها نیز تاکید میکند:«بستگی به هدف مراجعه کاربران، نظرات آنها مورد بررسی قرار میگیرند. به طور مثال هنگامی که کاربران با پشتیبانی سکوها تماس میگیرند، تمامی آنها مورد پیگیری قرار نمیگیرند و بخشی از نظرات ممکن است بیپاسخ بمانند. چه بسا مراجعه به پشتیبانی اولین قدم کاربران برای حل مشکلات است. اما به این خاطر که این تماسها و پیغامها بیثمر بود و از طرف سکو اتفاقی رخ نداد، به «ساپرا» مراجعه میکنند. چرا که این نشان به نوعی یک فضای نظارتی نسبت به سکوهای نمایش خانگی دارد و میتواند در آنجا ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشد.»
تدوین دستورالعمل ارتباطات تجاری از سوی ساترا
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درباره تبلیغات در وی او دیها علیرغم پرداخت حق اشتراک معتقد است:«نیاز به ساماندهی بیشتری دارد. در این حوزه متاسفانه با متولیان امر چه در حاکمیت و چه در بخش خصوصی به همگرایی مطلوبی نرسیدهایم. باید راحتی کاربران در این موضوع مورد توجه قرار گیرد و هیچگونه حس بیگانگی با محتوا و حس ناخوشایند به مصرف رسانهای خود پیدا نکنند. به دلیل پرداخت حق اشتراک، طبیعی است که کاربران انتظاراتی دارند؛ یکی از علل تحقق نیافتن این موارد عدم پیشرفت به شکل و میزان مطلوب است. «ساترا» برای حل این معضل، دستورالعمل ارتباطات تجاری را تدوین کرده است که حاوی 96ماده است و در 32 بند آن به مصرف محتوایی اشاره شده است. یکی از موارد این دستورالعمل در حوزه موارد تبلیغاتی است که اشاره به کیفیت محتوا دارد. چرا که در پخش آنلاین از اینترنت کاربران هزینه میشود. در واقع بر این باوریم که به دلیل اینکه کاربران حق اشتراک پرداخت میکنند محتوا نباید با نسخه اصلی تفاوت آنچنانی داشته باشد. حداقل و حداکثری بر محتوای تبلیغات در نظر گرفته شده و همچنین باید تبلیغات از محتوای اصلی منتشر شده متمایز و قابل تشخیص باشد. این گونه نباشد که همزمان با جریان رخدادهای سریال، تبلیغات همزمان وجود داشته باشد. این قاعده در همهجای دنیا وجود دارد که میبایست ژانر تبلیغ از محتوا متمایز باشد. البته که برخی سکوها این امر را
رعایت نمیکنند.»
ارائه تسهیلات 35 میلیاردی از سوی ساترا تنها در دوماه گذشته
خلعتبری ادامه میدهد:«قابل درک است که حق اشتراک گرانتر نسبت به گذشته و همینطور افزایش آگهیهای تجاری حقوق مصرفکنندگان را تحتالشعاع قرار میدهد. اولین نکته این است که «ساترا» نسبت به این موارد آگاه است. البته که آگاه بودن و دانستن صرف هم کافی نیست اما نسبت به سازمانی که از عملکرد سکوها مطلع نیست، عبور کردهایم چرا که این اتفاق برای یک سازمان تنظیمگر مذبوح است. ما به صورت مستمر این موارد را رصد میکنیم. فکر میکنم در 6ماه گذشته چیزی در حدود 1308 مورد فقط نمونهگیریهای ما در حوزه تبلیغات بودند همچنین 673 مورد تخلف تبلیغاتی در سکوها مشاهده و شناسایی شد. پس از آن با برخی از سکوها نامهنگاریهایی کردیم. الحمدلله حجم بالایی از این موارد با همکاری سکوها حل شد. بخش دیگری از تخلفات رصد شده به کمیته تخلفات «ساترا» ارجاع داده شد. البته سازوکارها متفاوت است. یعنی هر بخش وظیفه خاص خودش را دارد. حتی در ادامه برای چنین اتفاقی ابزارهای اجرایی هم تدارک دیدهایم و حتی ممکن است برخی از سکوها بسته به حجم تخلف، با حذف «اینماد» نیز مواجه شوند. اما این موارد از نظر عملیاتی به همکاری دستگاهها و بخشهای دیگر هم نیاز داریم. در بخش مربوط به خودمان مطلع هستم که در نظام رتبهبندی حتی امکان کسر امتیاز سکوها نیز وجود دارد. از تبعات کسر امتیاز میتوان به کاهش تسهیلات داده شده توسط «ساترا» به سکوها اشاره کرد. «ساترا» در حدود 2 ماه گذشته چیزی در حدود 35 میلیارد تومان تسهیلات به فعالین صوت و تصویر ارائه داده است. قطع چنین مبالغی برای سکوهای کوچک، قطعا اثرگذار است؛ اما ممکن است برای سکویی که تنها یک سریال آن 150 میلیارد تومان هزینه دارد، مبلغ بالایی نباشد و اتفاق خاصی برای آن رخ نخواهد داد.» محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در انتها میگوید:«برای تحقق این امر و جلوگیری از تضییع حقوق کاربران باید سایر دستگاهها و نهادها نیز همکاریهای لازم را داشته باشند. در «ساترا» هیچگونه بنبستی وجود ندارد و هرگاه تصمیمی گرفته شود تا از برخی ابزارها بهره ببریم، اهرم فشار و تنظیمگری خود را در اینباره قائلیم که البته تمامی آنها بستگی به سیاستهای «ساترا» دارد. در دستورالعمل ارتباطات تجاری این ایده دیده شده است که مدل درآمدی و کسبوکار سکوهاست. «ساترا» میان سکوهایی که در تبلیغ، حق اشتراک و دریافت هزینه ترافیک، متمایز هستند، متفاوت رفتار خواهد کرد. به همین سبب پیشنویس دستورالعمل مدلهای کسبوکار را ارائه کردهایم. در این سند آمده است که میان سکویی که تنها از طریق تبلیغات درآمد کسب میکند و سایر آنها باید تفاوت قائل بود.
مقایسه هزینه حق اشتراک در سکوهای بومی و غیربومی
در سالهای اخیر، با رشد روزافزون پلتفرمهای پخش آنلاین فیلم و سریال، انتخاب بین گزینههای مختلف برای کاربران سختتر شده است. یکی از مهمترین عوامل در انتخاب این پلتفرمها، هزینه اشتراک آنها است. در این مقاله، به مقایسه هزینه اشتراک نتفلیکس، به عنوان یکی از محبوبترین پلتفرمهای جهانی، با پلتفرمهای ایرانی مانند فیلیمو و نماوا میپردازیم.
عوامل موثر بر هزینه اشتراک چیست؟
کیفیت محتوا، تعداد کاربران همزمان، کیفیت تصویر و صدا، محتوای دوبله و زیرنویس و امکانات جانبی مانند دانلود فیلمها برای تماشای آفلاین، کیفیت تصویر 4K و HDR، و دسترسی به محتوای زنده، بر افزایش قیمت اشتراک موثرند.
مقایسه هزینهها بر اساس نوع و نام سکو
نتفلیکس: نتفلیکس با ارائه طیف گستردهای از فیلمها و سریالهای خارجی و داخلی، یکی از محبوبترین پلتفرمهای جهان است. هزینه اشتراک نتفلیکس به عوامل مختلفی مانند کشور، نوع اشتراک (پایه، استاندارد، ویژه) و امکانات اضافی بستگی دارد. به طور کلی، هزینه اشتراک نتفلیکس در ایران به صورت ماهانه محاسبه میشود و نسبت به پلتفرمهای ایرانی، هزینه بالاتری دارد.
پلتفرم های ایرانی: پلتفرم های ایرانی محتوای متنوعی از فیلمها و سریالهای ایرانی و خارجی را ارائه میدهند. هزینه اشتراک این
پلتفرم ها نسبت به نتفلیکس کمتر است و بستههای مختلفی با امکانات متفاوت ارائه میدهند.
ارز: هزینه اشتراک نتفلیکس معمولا به دلار محاسبه میشود و با توجه به نرخ ارز، قیمت آن در ایران متغیر است.
امکانات: امکانات ارائه شده توسط هر پلتفرم، به طور مداوم در حال تغییر و بهتر است قبل از خرید اشتراک، به وبسایت رسمی پلتفرم مراجعه کنید.
محتوا: تنوع و کیفیت محتوای هر پلتفرم، از عوامل مهم در انتخاب است.
انتخاب بین نتفلیکس و پلتفرمهای ایرانی، به نیازها و بودجه هر فرد بستگی دارد. اگر به دنبال تنوع بالای محتوای خارجی و کیفیت تصویر بالا هستید، نتفلیکس گزینه مناسبی است. اما اگر بودجه محدودتری دارید و به محتوای ایرانی نیز علاقهمند هستید، پلتفرمهای ایرانی میتوانند گزینههای خوبی باشند.