شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
سرمایه‌گذاری چینی‌ها و قمی‌ها روی کروکودیل

هیات فعالان اقتصادی استان گنسو چین در سفر خود به ایران از 2 منطقه کشاورزی قم بازدید کردند و با استعدادها و توانمندی‌های کشاورزی قم آشنا شدند.  
به گزارش ايرنا، اعضای این هیأت عصر دوشنبه به همراه تعدادی از مسئولان و کارشناسان استان ابتدا از «دهکده کشاورزی و گردشگری زیتون» در آزادراه قم - تهران و مزرعه زیتون فدک بازدید و در زمینه توسعه همکاری‌های کشاورزی بحث و تبادل‌نظر کردند.
مدیرعامل شرکت تعاونی کشت و صنعت «رویش مرتفع زیتون» در حاشیه بازدید هیأت چینی از «دهکده کشاورزی و گردشگری زیتون» گفت: این دهکده به مساحت 72 هکتار در یک طرح 5 ساله قرار است بوستان جنگلی کُروکودیل را بسازد.
حامد حجازی افزود: مجوز 10‌هزار رأس کروکودیل را در این بوستان داریم که در فاز نخست آن یک‌هزار رأس کروکودیل برای پایلوت پرورش داده می‌شود و کلنگ ساخت آن نیز به صورت رسمی در هفته دولت امسال به زمین زده می‌شود.
وی هدف از راه‌اندازی این بوستان را جلوگیری از انقراض نسل این حیوان که با آب و هوای قم سازگار است برشمرد و خاطرنشان کرد: بوستان کروکودیل در جهان یکی از پرجذابه‌ترین مراکز برای جذب گردشگر است که درحال حاضر در «قشم» (استان هرمزگان) بوستانی با 40 رأس کروکودیل وجود دارد.  
وی با بیان این‌که این دهکده 6 ماه است که راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: درحال حاضر بخش شیلات دهکده با 72‌هزار ماهی کَپور درحال فعالیت است و مهرماه امسال این ماهی را برداشت می‌کنیم.  
مدیرعامل شرکت تعاونی کشت و صنعت رویش مرتفع زیتون با بیان این‌که راه‌اندازی این دهکده موجب اشتغال مستقیم 50 نفر شده است، گفت: در صورت راه‌اندازی کامل دهکده زیتون تا 600 نفر به صورت مستقیم در این‌جا مشغول به کار می‌شوند.  
حجازی همچنین خاطرنشان کرد: در قسمت گلخانه این دهکده 32 نوع بذر گل و میوه از آکادمی کشاورزی چینی وارد شده است که پس از مرحله آزمایشی، گیاهانی که با محیط سازگاری داشته باشند به مرحله تولید می‌رسند.  
وی بخش دیگر این دهکده کشاورزی را باغ پسته با مساحت 13‌هزار هکتار اعلام کرد و گفت: باغ پسته این مزرعه احیا و اصلاح شده که تا 3 سال آینده به محصول می‌رسد، همچنین 14‌هزار اصله درخت جدید برای فضای سبز غرس شده است و آبیاری آن به صورت قطره‌ای انجام می‌شود.  
مدیرعامل شرکت تعاونی کشت و صنعت رویش مرتفع زیتون شهربازی، بازارچه، فضای فرهنگی (مسجد، کتابخانه و رصدخانه)، هتل و مجموعه ورزشی را از دیگر بخش‌های دهکده کشاورزی و گردشگری زیتون برشمرد.  
وی پیشنهادهای ارایه شده به هیأت چینی را در زمینه‌های مشارکت در سرمایه‌گذاری، خرید کروکودیل و پرورش و بازاریابی آن، انتقال بذرهای مناسب با آب و هوای منطقه، انتقال ماهیان زینتی جدید، ساخت کارخانه فرآوری قارچ، پرورش کرم آرتیمیا و اجرای عملیات شوری زدایی مناطق کشاورزی اعلام کرد.  
سرپرست هیأت استان گنسو چین نیز در حاشیه این بازدیدها گفت: در این دو روزی که وارد ایران شده‌ایم استقبال خوب و صمیمانه‌ای از ما شد و امیدواریم در بخش‌های گوناگون همچون کشاورزی، تجاری و صنعتی تعامل و همکاری خوبی بین دو طرف ایجاد و خواسته‌های هر دو طرف محقق شود. «لی» در رابطه با سرمایه‌گذاری در بخش کروکودیل دهکده زیتون نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان قم، سرمایه‌گذاری روی کروکودیل به‌طورحتم می‌تواند بازده خوبی به همراه داشته باشد.
نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های قم و گنسو چین نیز با حضور مسئولان دو استان، همچنین مقامات کشوری و 200 نفر از سرمایه‌گذاران چینی روز یکشنبه گذشته در تالار معصومیه استانداری قم برگزار و نمایشگاه دو روزه سرمایه‌گذاری، تولید، کشاورزی و گردشگری استان گنسو چین در محل نمایشگاه دایمی قم افتتاح شد.


تعداد بازدید :  83