شماره ۳۲۱۰ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
گفت وگوی «شهروند» با راننده‌ای که در پی گذراندن دوره کمک‌های اولیه هلال احمر، توانست جان مرد موتورسوار را نجات دهد
یک معجزه بزرگ با چند آموزش ساده

  [ سیما فراهانی]  امدادگر نبود، پزشک یا پرسنل اورژانس هم نبود، فقط راننده‌ای بود که مسافرش را به مقصد می‌رساند. ولی با دیدن صحنه تصادف و لحظه‌های مرگبار یک جوان موتورسوار، احساس مسئولیت کرد. آنجا بود که آموزش‌های هلال‌احمر کارساز شد. احساس مسئولیت، حس نوع‌دوستی و درنهایت کمک‌های اولیه و احیای یک بیمار را در هلال‌احمر آموزش دیده بود. آموزشی که تاثیرش را در جان یک انسان گذاشت و راننده تاکسی اینترنتی، نتوانست از صحنه مرگباری که در مقابلش می‌دید، به آسانی بگذرد. به سراغ جوان موتورسوار رفت و طبق همان آموزش‌ها او را که نبض و تپش قلب نداشت را به زندگی بازگرداند. همین مساله نشان می‌دهد که آموزش‌های هلال‌احمر تا چه حد می‌تواند در زندگی شخصی افراد  تاثیرگذار باشد و هدیه زندگی به آنها ببخشد. آموزش‌های جمعیت هلال‌احمر همواره، به ‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد در کشور، نقش مهم و موثری در ارتباط با موضوع مدیریت سانحه در جامعه آسیب‌دیده دارد و تأثیر بسیار زیادی در کاهش خسارت‌ها و آسیب‌های حوادث دارد.

فهمیدم چقدر آموزش‌های هلال‌احمر تاثیرگذار است
نجات و اهدای زندگی، در پی آموزش کمک‌های اولیه، آنقدر برایش لذت‌بخش بود که حالا علاقه زیادی به عضویت در جمعیت هلال‌احمر و نجات جان افراد، پیدا کرده است. به دنبال این است که آموزش‌هایش را گسترش دهد و به یک نجاتگر تبدیل شود. راننده‌ای که چند وقت قبل، توانست در صحنه یک تصادف خونین، از آموزش‌های کمک‌های اولیه استفاده کند و جان فرد را نجات دهد.
حسن ملکی در گفتگو با خبرنگار «شهروند» درباره آن شب می‌گوید: «آن شب مسافری را به مقصد می‌رساندم. در اتوبان امام‌ علی (ع) بودم که در مقابل خود، صحنه تصادف هولناکی را دیدم. یک خودروی پراید به دو جوان موتورسوار زد و فرار کرد. راننده موتور و ترک‌نشین آن روی زمین افتادند. صحنه ترسناکی بود. راننده موتور به هوش بود، ولی ترک‌نشین نمی‌توانست نفس بکشد. این را از فریادهایشان فهمیدم. بلافاصله به مسافرم گفتم، اگر عجله‌ای نداری، اجازه بده من بروم تا شاید بتوانم کاری برای این جوان کنم. او هم قبول کرد. از قبل کار احیاء قلبی را بلد بودم.
یکی دو سال پیش بود که عضو پایگاه بسیج شدم. در آنجا با فردی آشنا شدم که در هلال‌احمر مربی بود. او به من احیای قلبی و کمک‌های اولیه را آموزش داد. البته در پایگاه به همه ما آموزش داد. ولی چون به این کار علاقه پیدا کردم، زیر نظر او، به صورت تخصصی‌تر این کار را یاد گرفتم. برای همین به لطف همان مربی هلال‌احمر، احیای قلبی را بلد بودم.
البته کمی هول شدم. ولی یادم آمد که در همان دوره به من مدیریت استرس را هم آموزش داده بودند. به همین دلیل سعی کردم آرام باشم. آن جوان موتورسوار، نبض نداشت، قلبش هم نمی‌زد. بلافاصله اقدامات احیای قلبی را آغاز کردم. البته قبلش تلفنی با اورژانس در تماس بودم و آنها کمی راهنمایی‌ام کردند. ابتدا مصدوم را به پهلو گرفتم تا اگر خونریزی دارد، خارج شود. بعد او را احیا کردم و نبضش برگشت. تپش قلبش هم برگشت و من خیالم راحت شد. باورم نمی‌شد که توانستم جان او را نجات دهم. تقریبا بیست دقیقه طول کشید و او را بعد از احیا به بیمارستان رساندند. آنجا بود که فهمیدم چقدر آموزشی که دیده بودم، می‌‌تواند، در زندگی‌ام تاثیر بگذارد. بعد از این اقدام، به کار نجات و امداد، علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم به عضویت هلال‌احمر درآیم. می‌خواهم آموزش‌ها را به صورت تخصصی‌تر ببینم. مدت‌هاست که می‌خواهم اینکار را انجام دهم و حتما عضو داوطلب هلال‌احمر خواهم شد. چون می‌دانم و دیگر مطمئن شدم که این آموزش‌ها چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد. حتی در زندگی شخصی اگر این اقدامات را بلد باشم، می‌توانم خانواده‌ام را نجات دهم. یک آموزش ساده اینچنین در زندگی‌ام تاثیر گذار بود. اگر بقیه آموزش‌ها را ببینم قطعا تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.»

توجه مردم به مسایل ایمنی بیشتر شده است

هلال‌احمر حتی برای آن فاصله طلایی بین رسیدن تیم‌های اعزامی هم برنامه دارد تا بتواند در کنار مردم باشد و خدماتش را ارائه دهد. آن هم آموزش همگانی است.
آموزش‌های هلال‌احمر تاکنون تأثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات در سوانح داشته و مردم را در این زمینه آگاه‌تر کرده است. این آموزش‌ها همیشه تقویت و به‌روزرسانی می‌شود تا آگاهی‌بخشی و اثربخشی آن نیز افزایش یابد.
نواب شمس‌پور، مدیرکل آموزش‌های همگانی معاونت آموزش‌وپژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر، در خصوص این آموزش‌ها به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «هلال‌احمر متولی آموزش‌های همگانی است و در همه این سال‌ها مرتب درحال به روزرسانی آموزش‌هایش است. یکی از این آموزش‌ها، آمادگی در مقابل مخاطرات است. آمادگی در برابر تمام مخاطرات در آموزش‌های هلال احمر وجود دارد. یکی دیگر از مباحث آموزشی ما نیز، کمک‌های اولیه است که از زمان قدیم تاکنون ارائه می‌شد. محتوای آن هم هر پنج سال به‌روزرسانی و در قالب دوره‌های حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی ارائه می‌شود. رویکرد این آموزش، آمادگی و نجات جان انسان‌ها و خودامدادی و دگرامدادی است. یکی دیگر از خدمات آموزش‌محور هلال‌احمر، مهارت داوطلبی است. در این دوره، اجتماع‌محور شدن افراد در جامعه بسیار اهمیت دارد. به‌دنبال آن هستیم که خودِ محلات در زمان وقوع بحران بتوانند پاسخگو باشند و به کمک حادثه‌دیدگان بیایند.»
شمس‌پور دوره‌های آموزشی هلال‌احمر را تشریح می‌کند و ادامه می‌دهد: «دوره‌های ما از حضوری ١٢ساعته گرفته تا دوره‌های مجازی است. ما شعاری با عنوان آموزش «همگانی، همه جا و همه‌وقت برای همه» داریم. سعی کردیم تمام گروه‌ها و قشرهای مختلف دسترسی به آموزش داشته باشند. آموزش‌های حضوری از طریق خانه‌های هلال، مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها انجام می‌شود. در مجازی هم سایت پایگاه آموزش مجازی جمعیت با ارائه گواهینامه این کار را انجام می‌دهد. البته آپارات و دیگر فضاهای مجازی نیز در استان‌های مختلف به‌صورت آنلاین آموزش‌های هلال احمر ارائه می‌شود که بیشتر جنبه آگاهی‌رسانی دارد. آموزش‌های همگانی مطابق با میانگین سطح سواد کشور به‌صورت عمومی انجام می‌شود. برای کودکان، نوجوانان و نابینایان، ناشنوایان و سالمندان آموزش ارائه می‌شود. حتی به لهجه‌ها و گویش‌های مختلف آموزش می‌دهیم. یادگیری مردم، منجر به تغییر رفتار آنها در بحران می‌شود. بنابراین باید زمینه و فضای آموزشی فراهم شود که ما در هلال‌احمر این زمینه را فراهم کردیم. حالا با توجه به پیشرفت‌های آموزش در هلال‌احمر، توجه مردم هم به مسایل ایمنی بیشتر شده است.»

 


تعداد بازدید :  217