شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از تلاش‌های پشت‌پرده برای واگذاری سرخابی‌ها به ایران خودرو و سایپا
سبقت استقلال و پرسپولیس از خصوصی‌سازی!
نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال: دو باشگاه را 6‌سال به صورت وکالتی به خودروسازان بدهند مدیر روابط‌عمومی ایران خودرو: فعلا درحد پیشنهاد است

شهروند| موضوع واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وارد فاز جدیدی شده و با نزدیک شدن به مزایده دوم اهالی ورزش به فکر این افتاده‌اند تا هرچه سریع‌تر به شرایط این 2 باشگاه سروسامان بدهند. بعد از حاضر نشدن هیچ خریداری در نوبت اول مزایده سرخابی‌ها فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در نظر دارند طرحی را روی میز دولتی‌ها بگذارند تا به نحوه جدیدی این واگذاری انجام شود تا هیچ‌کدام از 2 باشگاه آسیب نبینند؛ طرحی به نام واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان که مراحل پایانی تنظیمش را سپری می‌کند.
پیشنهادی که تاج مطرح کرد
مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران شاید بیش از هر کسی این روزها مشکلات مالی باشگاهها را احساس می‌کند و نگران ادامه حیات آنها برای فصل آینده لیگ‌برتر است. با توجه به ناموفق بودن مزایده نوبت اول سرخابی‌ها تاج هفته گذشته طرح واگذاری استقلال و پرسپولیس به ایران‌خودرو و سایپا را در قالب یک پیشنهاد مطرح کرد. شاید خیلی‌ها این پیشنهاد تاج را یک پیشنهاد فی‌البداهه دانستند اما حالا مشخص می‌شود که او و همکارانش بشدت درحال کار کردن روی این طرح هستند.
پیش‌بینی بی‌نتیجه بودن مزایده دوم
با این‌که مسئولان سازمان خصوصی‌سازی با وجود پیدا نشدن خریدار برای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در ظاهر خود را به نوبت دوم این مزایده امیدوار نشان می‌دهند و 19 اسفندماه را تاریخ نوبت دوم واگذاری عنوان کرده‌اند اما کمتر کسی به تفاوت این واگذاری با نوبت قبلی امیدوار است. اکثرا پیش‌بینی می‌کنند با توجه به این‌که قیمت سرخابی‌ها تغییری پیدا نکرده و ابهامات همچنان به قوت خود باقی است، 19 اسفندماه نیز پاکتی برای خرید این 2 باشگاه به سازمان خصوصی‌سازی نرسد.
بازی برد – برد سرخابی‌ها و خودروسازان
پیکان و سایپا سال‌ها است که در سطح اول فوتبال ایران تیمداری می‌کنند و شاید بیشترین هواداری که برای طرفداری این 2 تیم به ورزشگاه رفته باشند، 100 نفر بوده‌اند، با وجود این‌که حتی قهرمانی لیگ برتر ایران نیز در کارنامه سایپایی‌ها دیده می‌شود. اگر پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به 2 شرکت خودروساز بزرگ ایران عملی شود، به نظر می‌رسد برای هر 2 طرف یک بازی برد – برد محسوب می‌شود. از سویی این 2 شرکت با همان سرمایه‌گذاری فعلی و فقط شاید کمی بیشتر می‌توانند محصولات خود را بیشتر تبلیغ کرده و در آمد بیشتری کسب کنند و از طرف دیگر سرخابی‌ها شرکت‌هایی را پشت سر خود می‌بینند که دیگر شاید کمتر اتفاقاتی را که الان در این باشگاهها رخ می‌دهد رقم بزنند. البته در صورت تحقق این مسأله سرنوشت باشگاه‌های پیکان و سایپا نیز با این پیشنهاد نامشخص نخواهد بود و احتمالا امتیاز آنها نیز به 2 باشگاه پرطرفدار شهرستانی واگذار می‌شود.
تکلیف قیمت و بدهی‌ها چه می‌شود؟
طبیعتا اگر این ایران‌خودرو و سایپا قصد حضور در واگذاری را داشتند، تابه‌حال پا پیش گذاشته بودند و با قیمت 290‌میلیارد سرخابی‌ها را خریداری می‌کردند. این‌که در قبال واگذاری این 2 باشگاه این 2 شرکت خودروساز حاضرند چه مبلغ یا تسهیلاتی را ارایه بدهند، مشخص نیست. مبهم‌ترین مسأله، بدهی‌های استقلال و پرسپولیس است که طبق طرح فدراسیون مالکان جدید آنها را پرداخت کرده و به‌عنوان طلب خود از این 2 باشگاه حساب می‌کنند که پس از درآمدزایی می‌توانند دوباره آن را به بودجه خود بازگردانند.
اسلامیان: این طرح 6 ساله است
محمود اسلامیان، سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال که خود ید طولایی در امور اقتصادی کشور دارد، درباره طرح واگذاری سرخابی به ایران‌خودرو و سایپا به «شهروند» می‌گوید: «منتظر رسیدن نوبت دوم واگذاری هستم که بعید می‌دانم باز هم کسی مراجعه کند و خریداری پیدا شود. بعد از تاریخ 19 اسفندماه من طرحی را که دراین‌باره آماده کرده‌ام، ارایه خواهم داد. این 2 باشگاه را باید به ایران‌خودرو و سایپا واگذار کنند. احساس می‌کنم این تنها چاره برای ادامه حیات استقلال و پرسپولیس است و دیگر با وضع فعلی ادامه کار مقدور نیست.» وی همچنین می‌افزاید: «همین الان این 2 شرکت هر ساله برای تیم‌های خود هزینه‌های زیادی را می‌کنند اما هواداری ندارند. حالا بیایند و این پول را حالا کمی بیشتر در استقلال و پرسپولیس خرج کنند. مثلا اگر سالی 15‌میلیارد هزینه می‌کنند، بیایند 5‌میلیارد بیشتر هزینه کنند اما از آن طرف 7‌هزار دقیقه در‌ سال بازی‌هایشان پخش مستقیم می‌شود و می‌توانند با استفاده از این مسأله، جبران هزینه کنند. هدف ما این است که استقلال و پرسپولیس را به صورت وکالتی برای 6‌سال که در پایان دوره دوم دولت فعلی محسوب می‌شود، به ایران‌خودرو و سایپا واگذار کنند.»
تکذیب خودروسازان
با این‌که از صحبت‌های فدراسیون نشینان طوری بر می‌آید که به نظر با شرکت‌های خودروسازی بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اند اما مدیر روابط‌عمومی ایران خودرو از این مسأله ابراز بی‌اطلاعی می‌کند: «مبحثی که در این خصوص مطرح شده به اظهارات رئیس سازمان لیگ برمی‌گردد و ما اطلاع جدیدی نداریم. در صورتی که موارد دیگری دراین‌باره مطرح شود در مراحل بعدی اطلاع‌رسانی می‌شود.» همچنین محمد جمشیدی، رئیس هیأت‌مدیره باشگاه پیکان دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید:« تا آن‌جایی که من اطلاع دارم این موضوع با مدیران ایران‌خودرو حتی مطرح نشده است و این شرکت نیز علاقه‌ای ندارد تا تیم خودش را رها کرده و در استقلال و پرسپولیس سرمایه‌گذاری کند.»
پایان فصل، رونمایی از نتیجه مذاکرات
با توجه به این‌که طبق اعلام رئیس سازمان خصوصی‌سازی در صورت پیدا نشدن خریدار تا مردادماه‌ سال آینده استقلال و پرسپولیس منحل خواهند شد، مدیران فدراسیون این را یک زنگ خطر برای خود احساس کرده و سریع وارد عمل شدند. حالا این‌که چقدر در اجرای طرح خود موفق باشند، بستگی به مذاکراتی دارد که در ماه‌های آینده انجام می‌شود. قطعا هر اتفاقی که قرار باشد عملی شود به پایان فصل جاری لیگ برتر موکول خواهد شد و احتمالا تا آن زمان نتیجه مذاکرات مخفی خواهد ماند. با این حال مدیران ورزشی و غیرورزشی باید در ماه‌های آینده راهی را به غیراز روش فعلی که به نظر شکست خورده است، برای سروسامان دادن به سرخابی‌ها بیابند.


تعداد بازدید :  57