شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

یک مقام اتمی پیشین ایران: مذاکره‌کنندگان درباره رآکتور اراک خیلی دقیق رفتار کردند
معاون رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: چنانچه 1+5 پیشنهاد ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سبک 40 مگاواتی به ایران دهد و آن را برای ما بسازد و تحویل ما دهد در آن صورت می‌توانیم نسبت به رآکتور اراک تصمیم‌گیری کنیم.
به گزارش ایسنا، محمد سعیدی در سخنانی در نشست بررسی پیشنهادهای جدید برای حل پرونده هسته‌ای ایران که دیروز توسط موسسه دیپلماسی ایران برگزار شد، گفت: تمام مواد، فعالیت‌ها و تجهیزات و تأسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. تمام مواد هسته‌ای ایران ازجمله 500 تن مواد هسته‌ای اولیه‌ای که از آفریقای‌جنوبی وارد کردیم و آنها که خودمان در کشور تولید کرده‌ایم در چارچوب نظارت دقیق آژانس قرار دارد، بنابراین برنامه هسته‌ای ایران شفاف است. معاون رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی درباره رآکتور آب سنگین اراک و بحث‌هایی که در رابطه با آن در مذاکرات مطرح است، گفت: رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک مقدار مشخص و قابل توجهی از رادیوایزوتوپ و رادیودارو را برای کشور تولید می‌کند و برنامه‌ریزی و طراحی آن به شکلی بوده است که بتواند نه‌تنها نیاز داخلی ما بلکه نیاز کل خاورمیانه را تأمین کند.
وی گفت: هزینه‌ای که تاکنون برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در کشور صورت گرفته به غیر از نیروگاه بوشهر کمتر از دو‌میلیارد دلار است که این میزان تا قبل از یکی، دو‌سال اخیر است که البته در این چند‌سال هم تأسیسات و فعالیت‌های ما توسعه آنچنانی نداشته است و برخلاف آنچه از سوی برخی افراد یا رسانه‌ها مطرح می‌شود این هزینه بسیار کم بوده است.

دفاع مشاور امنیت ملی آمریکا از تلاش دولتش برای حصول توافق هسته‌ای
مشاور امنیت ملی آمریکا با دفاع از تلاش دولت این کشور برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران، تأکید کرد: دست نیافتن به یک توافق بهتر از یک توافق بد است.
به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی‌اش در لابی صهیونیستی آیپک از منطق دولت این کشور برای مذاکره با ایران برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای دفاع کرد و گفت: ایران در مقایسه با‌ سال گذشته از دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای دورتر شده است.
مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: اکنون می‌خواهم کاملاً شفاف صحبت کنم. یک توافق بد، بدتر از عدم دستیابی به توافق است و اگر انتخاب ما چنین باشد ما توافق نخواهیم کرد. رایس تأکید کرد: ما هیچ کاری را براساس اعتماد انجام نمی‌دهیم. آنچه مهم است اقدامات ایران است نه صحبت‌های آنها. سوزان رایس که به همراه باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ‌سفید با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده بود در این مصاحبه، تأکید کرد: بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای توافقی است که 10‌سال یا بیشتر به طول بینجامد.
وی افزود: زمانی که این مدت به پایان برسد ایران می‌تواند به تأسیساتش دسترسی پیدا کند و به کشورهای دیگر تضمین دهد که دنبال سلاح هسته‌ای نیست. مشاور امنیت ملی آمریکا یادآور شد: به‌طور ساده باید بگویم که هیچ جایگزین بهتر یا طولانی‌تری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از توافق جامعی که ما به دنبال آن هستیم وجود ندارد.

 


تعداد بازدید :  143