شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
سوگواری هزاران نفر مردم روسیه در برابر تابوت منتقد اول کرملین

روز گذشته هزاران تن از مردم روسیه که بسیاری از آنها گل‌های میخک سرخی در دست داشتند برای ادای احترام به پیکر «بوریس نمتسف» به صف ایستادند. نمتسف یکی از منتقدان سیاست‌های کرملین بود که قتلش در هفته گذشته بار دیگر بهای مخالفت با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به همگان گوشزد کرد.
به گزارش رویترز، «گناد گودکف»، یکی از مخالفان برجسته کرملین در سخنانی که در کنار تابوت نمتسف ادا کرد، گفت: «این گلوله‌ها فقط به سوی نمتسف شلیک نشدند، بلکه همه ما و دموکراسی در روسیه را نشانه رفتند.» گودکف در ادامه گفت: «ما هرگز تصور نمی‌کردیم که چنین اتفاقی رخ دهد، اما اتفاق افتاد. در آرامش بخواب‌ ای دوست من، راه تو ادامه خواهد یافت.»
نمتسف که سابقه معاونت نخست‌وزیر روسیه را نیز در کارنامه خود داشت برجسته‌ترین مخالف سیاست‌های مسکو است که در طی دوران 15ساله حضور ولادیمیر پوتین در قدرت به قتل می‌رسد. قتل یکی از مخالفان فعالیت‌های پشت‌پرده دولت روسیه در نزدیکی کاخ کرملین و در منطقه‌ای که توسط سرویس‌های امنیتی روسیه به شدت تحت نظر است انتقادات بسیاری را علیه ولادیمیر پوتین برانگیخته ‌است.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی در این خصوص عنوان کرد که قتل نمتسف نشانه‌ای از وخامت اوضاع در روسیه است، جایی که حقوق مدنی و آزادی رسانه‌ها سیری قهقرایی را طی می‌کنند اما مقامات دولت روسیه در سوی دیگر از احتمال به قتل رسیدن نمتسف در جریان اقدامی «تحریک‌آمیز» از سوی مخالفان ولادیمیر پوتین، برای تخریب چهره رئیس‌جمهوری روسیه خبر می‌دهند.
«سرگئی کرینکو»، نخست‌وزیر سابق روسیه که اکنون اداره آژانس اتمی این کشور را برعهده دارد معتقد است در قتل نمتسف نشانه‌هایی حاکی از دخالت الیگارش‌های مخالف کرملین وجود دارد.
کرینکو در این‌باره می‌گوید: «این قتلی سیاسی است» و ادامه می‌دهد به‌عنوان سرنخ «به افرادی که از این قتل سود می‌برند فکر کنید.»
دولت روسیه همچنان به‌دنبال قاتل نمتسف مشغول بررسی این پرونده است. کمیته حقیقت‌یاب این پرونده در تلاش است تا سرنخ‌هایی را از تصاویر ویديویی دوربین‌های مداربسته در این منطقه بیابد. این کمیته همچنین آزمایش‌های پزشکی را در برنامه خود قرار داده‌ است.
بنابر اعلام کمیته حقیقت‌‌یاب، «آنا دوریتسکایا»، دوست بوریس نمتسف که در لحظه وقوع این قتل همراه با او در نزدیکی میدان سرخ قدم می‌زد روز گذشته به زادگاه خود در اوکراین بازگشت. دوریتسکایا کلیه شواهد و اطلاعاتی که در اختیار داشت را با این کمیته به اشتراک گذاشته‌است و متعهد شده ‌است تا در ادامه این تحقیقات همکاری‌های لازم را به عمل آورد. قتل نمتسف فرصتی برای تقویت قوای مخالفان لیبرال روسیه‌ و ایجاد حس همدلی میان طبقه متوسط شهرنشین روسیه است که نگران ورود کشورشان به چرخه‌ای از ترس و سرکوب‌اند. اما بعید است که این موضوع به موجی از مخالفت‌های سراسری علیه پوتین بدل شود.

 


تعداد بازدید :  148