شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
نیرو‌های عراقی در پشت دروازه‌های تکریت

حملات نیرو‌های عراقی برای بازپس‌گیری تکریت از چنگال نیرو‌های داعش در روز گذشته درحالی ادامه یافت که ارتش عراق از دستاورد‌های خود در عملیات اخیرش علیه داعش خبر می‌دهد.
بنابر ادعای رسانه‌های دولتی و منابع امنیتی عراق فرمانده ارشد در جریان عملیات اخیر ارتش، فرمانده داعش در جنوب تکریت کشته شده ‌است و دیگر مقامات داعش نیز به سمت «الهویجه» و کوهستان «حمرین» عقب‌نشینی کرده‌اند. هرچند هنوز این گزارش‌ها به‌طور مستقل مورد تأیید قرار نگرفته‌اند. حمرین منطقه کوهستانی بزرگی در مرز بین ایران و عراق است که به پناهگاهی برای تروریست ها  بدل شده‌ است.
به گزارش الجزیره، نیرو‌های عراقی مدعی‌اند که در جبهه‌های نبرد در اطراف تکریت به پیشرفت‌هایی دست‌ یافته‌اند. بنابر این گزارش این نیرو‌ها هنوز به داخل تکریت راه نیافته‌اند. نبرد تکریت به‌طورحتم برای نیرو‌های عراقی آزمون دشواری خواهد بود چرا تکریت تا امروز بزرگترین شهری است که این نیرو‌ها برای بازپس‌گیری‌اش وارد عمل می‌شوند. این منطقه از یک‌سو تروریست های بسیاری را از داعش در خود جای داده‌ است و از دیگر سو بمب‌ها و تله‌های انفجاری کارگذاری شده در این منطقه تهدیدی جدی برای غیرنظامیان و نیرو‌های عراقی به شمار می‌رود. با این حال نیرو‌های عراقی شهر‌ها و روستا‌هایی را که در مسیر منتهی شهر به تکریت، واقع در استان صلاح‌الدین واقع شده‌اند به تصرف خود در‌آورده‌اند و درگیری‌ها در مرز‌های تکریت همچنان ادامه دارد.
پیروزی  قطعی
تلاش نیرو‌های عراقی برای آزادسازی تکریت از ماه‌ها پیش آغاز شده‌است و مقامات دولت عراق نیز پیش از این اخباری را درخصوص دستیابی به پیروزی‌های استراتژیک در این میدان منتشر کرده‌ بودند، اما با توجه به مقاومت شبه‌نظامیان داعش، به نظر می‌رسد عملیات تکریت یکی از سخت‌ترین چالش‌های نیرو‌های امنیتی عراق پس از ظهور داعش باشد. با این حال فرماندهان ارتش عراق درخصوص این‌که عملیات تکریت آغازی بر باز‌پس‌گیری موصل، دومین شهر عراق و مقر اصلی داعش باشد ابراز امیدواری‌ کرده‌اند. در سوی دیگر فرماندهان نظامی آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش عنوان کرده‌اند که برای نبرد با داعش نمی‌توان جدول زمانی به خصوصی را متصور شد.
به گفته یکی از افسران ارشد ارتش عراق «ارتش، پلیس فدرال، نیرو‌های بسیج مردمی و فرزندان قبایل صلاح‌الدین مشغول انجام وظایف خود در عملیات آزاد‌سازی هستند، عملیاتی که بزرگترین حمله علیه داعش از ماه ژوئن به شمار می‌رود.» این مقام ارتش عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «ما از پیروزی اطمینان داریم، اما این عملیات ساده‌ای نخواهد بود.»
آزادسازی تکریت در روز یکشنبه و به دنبال اطلاع‌رسانی حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق درخصوص این عملیات آغاز شد.
به گفته منابع نظامی هواپیما‌های جنگنده نیز در این عملیات مشارکت داشتند، با این حال پنتاگون از عدم مشارکت این نیروهای ائتلاف آمریکایی علیه داعش در این عملیات خبر داد.


تعداد بازدید :  148