شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

ضرب‌الاجل ونزوئلا برای دیپلمات‌های آمریکایی
دولت ونزوئلا روز گذشته به آمریکا 15روز فرصت داد تا شماری از دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کنید، به این ترتیب تنها 17دیپلمات آمریکایی قادر به ادامه کار خود در ونزوئلا خواهند بود.
دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد آمریکا باید تنها 17تن از 100 دیپلمات خود را در این کشور آمریکای‌لاتین نگاه دارد. وی افزود: «دولت آمریکا باید 17دیپلمات در خاک ما داشته باشد و ما 15روز به آنها فرصت می‌دهیم اسامی این 17نفر را اعلام کنند.» نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز شنبه در اظهاراتی  عنوان کرد: آمریکا همواره در امور داخلی ونزوئلا دخالت کرده و افزود: شهروندان آمریکایی از این پس باید برای ورود به ونزوئلا روادید دریافت کنند.
واشنگتن چندی پیش به بهانه نقض حقوق بشر و همچنین فساد، از ورود برخی از مقامات رسمی ونزوئلا به آمریکا جلوگیری کرد. دولت ونزوئلا همواره عنوان کرده که مخالفان دولت کاراکاس با پشتیبانی آمریکا به دنبال کودتا هستند. با این حال مخالفان دولت، اظهارات ضدآمریکایی مادورو را تلاشی در جهت منحرف کردن افکارعمومی از مشکلات اقتصادی کشور از جمله تبعات ناشی از کاهش قیمت نفت می‌دانند.

شرط اوکراین برای بهبود روابط کی‌یف-مسکو
وزیر امور خارجه اوکراین عنوان کرد: عادی‌سازی روابط میان کی‌یف و مسکو صورت نمی‌گیرد مگر آن‌که منطقه کریمه که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است به قلمرو اوکراین بازگردد.
به گزارش ایسنا، «پاولو کلیمکین»، وزیر امور خارجه اوکراین در جریان سفرش 2روزه‌اش به ژاپن گفت مرز میان اوکراین و روسیه باید کاملاً بسته شود تا بتوان به سازشی برای درگیری مسلحانه میان کی‌یف و جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین دست یافت.
کلیمکین به خبرنگاران در توکیو گفت «بدون بازگرداندن حق حاکمیت اوکراین بر منطقه کریمه، کوچکترین راه برای عادی‌سازی یا از سرگیری روابط میان اوکراین و روسیه وجود نخواهد داشت».‌ سال گذشته میلادی شبه‌جزیره کریمه در اوکراین به روسیه
 الحاق شد.

موافقت پارلمان لیبی با از سرگیری مذاکرات سیاسی
پارلمان لیبی با از سرگیری مذاکرات میان گروه‌های سیاسی با نظارت سازمان ملل موافقت کرد. کنگره ملی لیبی (پارلمان سابق) نیز اعلام کرد که مذاکرات روز پنجشنبه در مراکش از سر گرفته می‌شود.
به گزارش ایسنا، فرج‌هاشم، سخنگوی پارلمان لیبی اعلام کرد که پارلمان پس از نشست با برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی با از سرگیری مذاکرات صلح میان گروه‌های لیبی نیز با نظارت سازمان ملل موافقت کرد. ابوبکر بعیره، رئیس کمیته مذاکرات اعلام کرد که برناردینو لیون با رئیس پارلمان لیبی و تعدادی از نمایندگان دیدار و توضیح کافی درخصوص روند مذاکرات و نتایجی که خواهد داشت، به آنها داده است. پارلمان لیبی 23فوریه مشارکت خود را در مذاکرات صلح با نظارت سازمان ملل به حالت تعلیق درآورده بود.


تعداد بازدید :  175