شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز مُصنف «چهار فصل»
337 سال پیش، برابر با چهارم مارس 1678 میلادی، آنتونیو ویوالدی، کشیش ونیزی و یکی از مشهورترین آهنگسازان دوران باروک در ونیز به دنیا آمد. او در زمان خود به «کشیش مو قرمز» مشهور بود. «چهار فصل» مجموعه‌ای متشکل از ۴ کنسرتو ویلن، از جمله آثار مشهور آنتونیو ویوالدی است. این مجموعه که در سال ۱۷۲۳ ساخته شد، شناخته‌شده‌ترین اثر این آهنگساز دوره باروک است. به عقیده برخی ویوالدی در «چهار فصل» نهرهای روان، آواز پرندگان، پارس سگ‌ها، وزوز حشره‌ها، چوپان‌های جار زننده، تندبادها، شب‌های خاموش و چشم‌اندازهای یخ‌زده را به نمایش گذاشته ‌است.

درگذشت مبدع رئالیسم انتقادی
163 سال پیش، برابر با چهارم مارس 1852 میلادی، نیکلای واسیلویچ گوگول، بنیان‌گذار سبک رئالیسم انتقادی در ادبیات روسی و یکی از بزرگترین طنزپردازان جهان در مسکو درگذشت. تأثیر گوگول  بر نویسندگان پس از خود عظیم و همه‌جانبه است. او جایگاه شیوه رئالیسم انتقادی را در ادبیات محکم کرد و سمت و سویی در ادبیات روسیه به وجود آورد که «محور گوگول» نام گرفت. «تاراس بولبا»، «آرابسک»، «کالسکه» و «شنل» از جمله آثار تحسین شده گوگول در پهنه ادبیات روسیه هستند.

جدا شدن شهر هرات از ایران
158 سال پیش، برابر با چهارم مارس 1857 میلادی، «معاهده پاریس» در پی دومین نبرد انگلستان با ایران برسر مساله هرات، جهت صلح بین دو کشور در پاریس منعقد شد. انگلیس با تصرف بخش‌هایی از جنوب ایران (خرمشهر و بوشهر) ناصرالدین شاه قاجار را مجبور به قبول معاهده پاریس کرد. بر طبق این پیمان ایران از ادعای خود بر هرات چشم پوشی کرد که این شهر در ۱۸۶۳ به افغانستان ملحق شد و ایران موجودیت کشوری به نام افغانستان را به رسمیت شناخت. پس از امضای این پیمان انگلستان بنادر ایرانی را تخلیه کرد و ایران سپاه خود را از هرات فرا خواند.


تعداد بازدید :  168