شماره ۳۱۹۹ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
رئیس هلال‌احمر همزمان با هفته پدافند غیرعامل :
نظام عملیاتی برای زلزله تهران مشخص شد
سرپرست ستاد پدافند غیرعامل هلال‌احمر در گفت و گو با «شهروند»: عملکرد سریع جمعیت در حوادث تروریستی نشان می‌دهد که ما در این حوزه عملکرد خوبی داشتیم

  [سیما فراهانی]  صبح دیروز با توجه به هفته پدافند غیرعامل، مراسم رونمایی از نظام عملیاتی و برنامه پاسخ جمعیت در مخاطرات و تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل، برگزار شد. جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یکی از ارگان‌های رسمی و مهم کشور، در هنگام بروز هرگونه سانحۀ طبیعی و غیرطبیعی، باید این آمادگی را داشته باشد تا ضمن حفظ سرمایه انسانی، زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات خود، حمایت از قربانیان جنگی و سوانح طبیعی، حفاظت از افراد غیرنظامی در هنگام جنگ و پشتیبانی نیروهای نظامی را هم عهده‌دار شود. بنابراین لازم است به حوزۀ پدافندغیرعامل، توجه بیشتری شود. اتفاقی که در جمعیت هلال‌احمر، در سه سال اخیر رخ داده و حالا جمعیت، در این حوزه می‌تواند پاسخگوی خوبی باشد. جمعیت هلال‌احمر در این سه سال، توانسته عملکرد درخشانی در این زمینه داشته باشد و تعاملات و ارتباطات موثری را در حوزه پدافندغیرعامل برقرار کند.

برای پاسخگویی به خطرات و بحران‌ها برنامه‌های مختلف داریم
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در این مراسم، پدافند غیرعامل را ایمنی بخش جامعه توصیف کرد و گفت: « هلال‌احمر چندین برنامه را در حوزه پدافند غیرعامل پیگیری کرده است. در این راستا آموزش‌های همگانی و تخصصی در دستور کار قرار گرفته است. این که بدانیم در موقع بحران باید چه اقدامی انجام دهیم، مهم‌ترین رکن آموزش است. در گام نخست، خطرها شناسایی شده و برای پاسخگویی به خطرات و بحران‌ها برنامه‌های مختلف داریم. بی‌شک یکی از مهم‌ترین بحران‌ها که احتمال وقوع آن متصور بود، زلزله تهران است. بر همین اساس، برنامه پاسخ جمعیت تدوین و استان‌های معین تهران مشخص شده‌اند و در تلاش هستیم تا تهران را به استان‌های معین معرفی کنیم. در حال تمرین نحوه ایجاد اسکان اضطراری، امدادرسانی و ارائه کمک‌های بهداشتی هستیم. این روند با جدیت در دستور کار هلال‌احمر است. ۷۰ هزار نیروی امدادگر هلال‌احمر امروز آموزش تخصصی دیده‌اند تا در موقع بحران در کمترین زمان ممکن پای کار باشند. نمونه این عملکرد سریع را می‌توان در کمک‌رسانی به مجروحان انفجارهای لبنان مشاهده کرد. امروز تهدیدهای نوترکیب در کمین ما هستند و باید برای مقابله با این خطرات آماده شد.»

هوشمندسازی در ماموریت‌های هلال‌احمر کلید خورده است
کولیوند ادامه داد: «روحیه جهادی و مقاوم امروز جوانان ما نیاز به مکملی به نام پدافند غیرعامل دارد. جمعیت هلال‌احمر در این مسیر گام‌های اساسی برداشته و با قدرت این روند را ادامه می‌دهد. هوشمندسازی در ماموریت‌های هلال‌احمر کلید خورده و رصد و داده کاوی در این زمینه فعال شده است. همچنین پیشگیری به عنوان یک رکن اساسی در پدافند غیرعامل در دستور کار است تا خسارت‌ها به حداقل برسد. باید سطح تاب‌آوری ارتقا یابد و این امر از طریق تمرین و مانور ممکن است. باید مخاطرات را شناخت و سپس به دنبال پیشگیری و راه‌های کاهش تلفات رفت. همچنین تفاهم‌نامه‌های متعددی با سایر دستگاه‌ها امضا شده تا بتوان با استفاده از داده‌های آن‌ها برای خطرات احتمالی راهکار داشته باشیم. ما خدمتگزار مردم هستیم و باید در این راستا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بهترین خدمات به مردم ارائه شود.»

دستورالعمل دفاع سایبری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در این مراسم، با تاکید بر اینکه ارتقای آمادگی شرط نخست افزایش قدرت بازدارندگی است، گفت: «کشور برای مقابله با انواع تهدیدات در آمادگی قرار دارد. دفاع جانانه روز شنبه پدافند هوایی کشور در برابر تهاجم رژیم صهیونی نمونه‌ای از آمادگی و پاسخ به دشمن بود.» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تشریح قانون جدید تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور پرداخت و توضیح داد: «مصوبات این شورا، بر اساس قانون، برای تمامی دستگاه‌ها و اجزای کشور لازم‌الاجرا بوده و استحکام بخشیدن به مصوبات آن از طریق جرم‌انگاری و تطبیق با قانون مجازات اسلامی، ضمانت اجرایی آن را تقویت می‌کند. یکی از مهمترین رسالت‌هایی که سازمان بر عهده دارد، حفاظت از مردم و دارایی‌های آنهاست که در این زمینه جمعیت هلال‌احمر در خط مقدم خدمات‌رسانی قرار دارد.»
سردار جلالی از تدوین و ابلاغ دستورالعمل دفاع لایه به لایه سایبری به نام شهید سرلشکر علی زاهدی و فعال بودن تیم‌های عملیاتی در دستگاه‌های اجرایی برای کمک به اجرای این دستورالعمل خبر داد.

رونمایی از سند نظام عملیاتی پاسخ هلال‌احمر در مخاطرات و تهدیدات
در مراسمی‌با حضور روسای دو مجموعه هلال‌احمر و سازمان پدافند غیرعامل کشور از سند «نظام عملیاتی و برنامه پاسخ جمعیت در مخاطرات و تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل و اسناد برنامه عملیاتی اضطراری (EOP)» هلال‌احمر رونمایی شد. طبق این سند، وظایف تعیین شده است. این سند با حضور پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل و حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر رونمایی شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان هلال‌احمر و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
در آیین رونمایی از سند و کارگاه توجیهی نظام عملیاتی و برنامه پاسخ جمعیت در مخاطرات و تهدیدات حوزه پدافند غیرعامل، تفاهم‌نامه همکاری میان جمعیت هلال‌احمر و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با حضور دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر و مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیایی کشور امضا شد. اشتراک‌گذاری داده‎های موجود در جمعیت هلال‌احمر برای تکمیل اطلاعات سازمان جغرافیا و همکاری و مشارکت در انتقال تجربیات و طراحی خودروهای امدادی مدنظر سازمان جغرافیایی از بندهای تعهد جمعیت هلال‌احمر و به اشتراک گذاری لایه‌ها و داده‌های کاربردی سازمان جغرافیا به صورت برخط، همکاری در بهره‌برداری از توان تحقیقاتی و تجهیزات سازمان جغرافیایی به منظور پیشبرد پروژه‌های مشترک از بندهای همکاری سازمان جغرافیایی با هلال‌احمر است.

عملکرد درخشان هلال‌احمر در حوزه پدافند غیرعامل

در حاشیه این مراسم، مرتضی مرادی‌پور، سرپرست ستاد پدافند غیرعامل هلال‌احمر، در گفت وگویی با خبرنگار «شهروند» بخشی از دستاوردهای هلال‌احمر در حوزه پدافند غیرعامل را در سه سال اخیر روایت کرد و گفت: «ما در این سه سال، در حوزه پدافند غیرعامل عملکردهای درخشانی داشتیم. تا قبل از سال 1400، در حوزه پدافند غیرعامل، فعالیت آن چنانی وجود نداشت. درواقع این یکی از حوزه‌هایی بود که خیلی به آن پرداخته نمی‌شد. اما یکی از دغدغه های دکتر کولیوند از زمان انتصابشان به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر، توجه به حوزه پدافند غیرعامل در حد و اندازه امنیتی آن بود.او خیلی تاکید داشت، همانطور که با سازمان مدیریت بحران کشور تعامل خوبی برقرار کرده‌ایم، با سازمان پدافند غیرعامل نیز باید ارتباط خوبی داشته باشیم و تعاملات در این زمینه افزایش یابد. این تعامل قبلا بسیار کم بود و خیلی جدی به این مقوله پرداخته نمی‌شد و شاید از این قضیه خیلی استقبال نمی‌شد. اما در سه سال اخیر، یکی از دغدغه‌های مهم این بود که حتما خودمان را در این زمینه پاسخگو بدانیم. حالا در این مدت، تعاملات با سازمان پدافند غیرعامل، گسترش پیدا کرده است. این تعاملات باعث شده که ما در درجه اول قوانین و مقرراتی را که مربوط به جمعیت هلال‌احمر در این حوزه بود، در جلسات کارشناسی با سازمان پدافند تعیین کنیم. یکی از مسایل مهم دیگر این که آموزش‌های لازم، چه تخصصی و چه همگانی، در این حوزه افزایش یافته است. حالا همه این آموزش‌ها را می‌بینند. در جمعیت نیز این آموزش‌ها به صورت تخصصی ارائه می‌‌شود تا خدمات خوبی در این زمینه ارائه شود. با نگاهی به عملکرد سریع جمعیت هلال‌احمر در حوادث تروریستی مشخص می‌شود که ما در این حوزه عملکرد خوبی داشتیم. هم در ورود به این حوزه که توانستیم، خیلی حساب شده و سازمان یافته عمل کنیم و هم در ارائه خدمات. به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان یا حادثه تروریستی لبنان، عملکرد خوبی داشتیم.»
 او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «برنامه ما برای آینده، بحث تمرین و افزایش تجهیزات است. قرار است با همکاری سازمان پدافند غیرعامل، تجهیزات تخصصی‌تری تهیه کنیم تا بتوانیم به صورت حرفه‌ای‌تر خدمات خود را ارائه دهیم. در این مدت ما توانستیم شکاف بین عملکرد دستگاه‌ها در حوزه پدافند غیرعامل را از بین ببریم. جمعیت هلال‌احمر به عنوان دستگاه پیشرو توانسته بخش زیادی از این شکاف را از بین ببرد و تعامل در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران ر ا به حداکثر برساند. این مساله یکپارچگی عملکرد را در این حوزه بوجود آورد. یکی دیگر از اقداماتی که در سه سال اخیر در این حوزه رخ داد، افتتاح و راه‌اندازی مرکز هوشمند رصد اطلاعات بود. مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد مرکزی کاملا هوشمند و به‌روز که قادر است مدیریت شرایط عادی و اضطراری فعالیت‌های داوطلبانه، بشردوستانه و امدادی هلال‌احمر در سطح ملی و حتی ماموریت‌های برون مرزی را به صورت متمرکز، پایش، اطلاع‌رسانی و مدیریت کند، شکل گرفته است. طرح‌ریزی مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر، از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و اردیبهشت امسال نیز افتتاح شد. اکنون در فضایی به مساحت ۵۰۰ متر مربع احداث شده و از نظر استحکام سازه اصلی، استانداردهای لازم در پدافند غیرعامل را کسب کرده است. راه‌اندازی مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی، براساس تجربه موفق هلال‌احمر در راه‌اندازی مراکز عملیات اضطراری (EOC) انجام شده است که مرکزی جامع، مجهز و به‌روز است. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جغرافیایی امضا کردیم که بتوانیم اطلاعات درستی از وضعیت موجود داشته باشیم. ما هرچه اطلاعات بیشتر داشته باشیم، قدرت و سرعت عملکرد بیشتری هم خواهیم داشت و می‌توانیم به موقع ارائه خدمت کنیم.»

 


تعداد بازدید :  208