شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
پرونده دخل و خرج 94 با کاهش 3‌هزار‌ میلیارد تومانی بودجه یارانه بسته شد
رأی مجلس به حذف یارانه ثروتمندان

شهروند| حدود 3 ماه از روزی که بودجه ‌سال 94 به مجلس تقدیم شد می‌گذرد؛ روزی که رئیس‌جمهوري، سر موعد مقرر بودجه کل کشور را به نمایندگان مجلس ارایه کرد تا سرنوشت مالی ‌سال بعد کشور به رأی نمایندگان مصوب شود. حالا بعد از مدت‌ها وقفه مجلس در بررسی، 13 روز زمان برای بررسی این بودجه اختصاص یافته تا پرونده بودجه در عصر روز 12 اسفند بسته شود.
پس از 20 جلسه مجلس، تأیید نهایی بودجه در شورای نگهبان انجام خواهد شد تا اتفاقی مهم در اقتصاد ایران رخ دهد. لایحه بودجه 94 شامل 22 تبصره و 19 تبصره الحاقی است اما مهم‌ترین نکته این بودجه که همه را روی آن متمرکز کرده است، بحث  حذف ثروتمندان از یارانه‌های نقدی بود که بارها و بارها بین مجلس و دولت چکش‌کاری شد.
حالا با 144 رأی موافق نمایندگان مجلس (از مجموع 195 نماینده حاضر) قرار شده است تا در قالب بودجه 844‌هزار میلیارد تومانی ‌سال 94 بودجه یارانه‌های نقدی 3‌هزار ‌میلیارد تومان کاهش بیابد. این نکته یعنی که دولت باید بخشی از یارانه‌بگیران را حذف کند.
فعلی که بسیار بر سر آن اختلاف‌نظر وجود دارد. چرا که دولتی‌ها معتقدند نمی‌توان به سادگی تشخیص داد که حذف 26‌میلیون نفر یارانه‌بگیر دقیق انجام شود. با این وجود علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرده که دولت 800‌هزار نفر را می‌تواند به سادگی حذف کند و با این بودجه مصوب امور به خوبی پیش خواهد رفت.
دیروز عصر، نمایندگان مجلس نهم سقف منابع یارانه نقدی را از 42‌هزار‌ میلیارد تومان پیشنهاد دولت، به ۳۹هزار میلیارد تومان کاهش دادند تا در عمل حذف خانواده‌های پردرآمد و ثروتمند با آری 195 نماینده کلید بخورد. حال در شرایطی که دولت با این مصوبه موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند؛ درعین‌حال موظف هم خواهد بود که از فروردین 94 نسبت به ثبت‌نام کسانی که موفق به ثبت‌نام یارانه نقدی نشده‌اند، در فرمانداری‌های شهرستان‌ها اقدام کند. گفتنی است علاوه بر تعیین تکلیف یارانه نقدی خانوار، نمایندگان مجلس درباره هزینه کرد سایر منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به توافق رسیدند و بر این اساس دولت موظف شد این منابع را براساس دستورالعمل زیر هزینه کند:
۱- تا مبلغ ۵‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان در اجرای ماده ۸ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل‌ونقل عمومی، بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست.
۲- تا مبلغ ۴‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان به منظور اجرای بند (ب) ماده ۳۴ قانون برنامه ۵ساله پنجم توسعه (یارانه بهداشت و درمان)
3- تا مبلغ ۱۳۰۰‌میلیارد تومان به منظور تأمین بخشی از یارانه سود تسهیلات تأمین مسکن حمایتی زوج‌های جوان، اقشار آسیب‌پذیر، روستايیان و عشایر، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر، معادل ۱۰‌درصد اعتبارات این ردیف به طرح توانمندسازی روستايیان و مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم با رویکرد اشتغال پایدار به سازمان فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد.
4- تا مبلغ ۴‌هزار‌ میلیارد تومان به منظور کمک به برنامه‌های اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها.


تعداد بازدید :  56