شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
سخنگوی اسبق وزارت خارجه:
این روزها شب قدر مذاکرات هسته‌ای است

حمیدرضا آصفی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهوری مبنی بر این‌که دیوار تحریم‌ها شکسته شد، اظهار کرد: دیوار تحریم‌ها ترک خورده چراکه تحریم‌های جدید وضع نشده است بالاخره فضا نسبت به یک‌سال و نیم پیش بهتر شده و در این شکی نیست که این معلول چند علت است. ما اگر بخواهیم به آن تَه داستان برسیم که حقوق ما به‌عنوان یک عضو NPT به رسمیت شناخته و تحریم‌ها برداشته شود به نظرم این روزها، روزهای تعیین‌کننده است. این روزها شب قدر مذاکرات هسته‌ای است یعنی سرنوشت‌ در این روزهای اخیر تعیین می‌شود اما معلوم نیست چه می‌شود.
به گزارش فارس، آصفی با اشاره به این‌که تیم مذاکره‌کننده به خودباوری رسیده است، تصریح کرد: من معتقدم رهبری وقتی موضوع
یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای را مطرح کردند، به داد مذاکرات رسیدند. به نظر من همین اقدام مقام معظم رهبری سبب شد که مذاکرات روی ریل اصلی خود قرار بگیرد و این خیلی کمک‌کننده بود. غربی‌ها پیام را گرفتند به همین دلیل تعداد و زمان‌بندی مذاکرات را تشدید کردند.
او افزود: چرا تیم‌های قبلی ما نتوانستند مذاکرات را به نتیجه برسانند. این به این دلیل نبوده که قبلی‌ها نمی‌خواستند  یا   از ظرفیت خود استفاده نمی‌کردند بلکه مشکل طرف مقابل است و این کار را پیچیده می‌کند. اگر آمریکایی‌ها به واقعیت‌های موجود آن‌گونه که هست نگاه کنند و از توهم بیرون بیایند مذاکرات به‌نتیجه می‌رسد اما اگر نه و بخواهند مانند گذشته عمل کنند، کار سخت می‌شود.  آصفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: اگر بخواهم مشکلات داخلی را دسته‌بندی کنم چهار دسته برای آن خواهم داشت.
 ابتدا ساختار غلط اقتصاد است چون این ساختار با اقتصاد مقاومتی منطبق نشده است. دوم سوءمدیریت، دیگری فساد و رانت‌خواری بیش از حد و آخرین دسته نیز مربوط به تحریم‌هاست. تحریم‌ها بی‌تأثیر نبوده اما این‌که ما بخواهیم بگوییم همه مشکلات ناشی از تحریم‌هاست این یک ارزیابی دقیقی نیست. شما می‌توانید کار میدانی دقیق انجام دهید که هرکدام از اینها چند‌درصد تأثیر داشته است. من معتقدم تأثیر تحریم‌ها در اقتصاد کشور بین 20 تا 25‌درصد است.
او همچنین در مورد قدم زدن ظریف و کری هم خاطرنشان کرد؛ نفس قدم زدن مخالف نیستم. وقتی نظام اجازه داد مذاکره کنند مذاکره می‌شود؛ حال وقتی طرف‌های مذاکره به این نتیجه رسیده‌اند که فضا سنگین شده تصمیم به قدم زدن گرفته‌اند؛ البته من به بچه‌های وزارت خارجه گفتم که این قدم زدن غیرضروری بود اما از این طرف هم مخالفان دنبال مچ‌گیری بودند.


تعداد بازدید :  56