شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی مطرح کرد
انتقاد سازنده به‌جای کارشکنی درباره مذاکرات هسته‌ای

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مهمترین پروژه دولت که تلاش می‌شود به سرانجام برسد و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز مورد حمایت رهبری است، باز این دلواپسان چه برسرشان می‌آورند و با نتانیاهو همزبان شده‌اند.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی در همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای اظهار کرد: در شرایط کشور همدلی ملت برای ما خیلی مهم است، البته الان به هر دلیلی این همدلی مقداری آسیب دیده است.
وی افزود: نتانیاهو آن‌جا اوباما را تهدید می‌کند و این‌جا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم، البته ما نمی‌دانیم این چه سری است، تا تیم مذاکره‌کننده با طرف مقابل که آنها هم شیطنت می‌کنند به نتایجی می‌رسد، بعضی از این دلواپسان به جای استقبال در فرودگاه می‌آیند و حرف‌هایی می‌زنند. تریبون مجلس هم که باز است و هرچه بخواهند می‌گویند و میلیون‌ها نفر از مردم می‌شنوند و بعضی از دروغ‌ها نیز باور می‌شود.
هاشمی ادامه داد: انتقاد سازنده باید مطرح شود ولی کارشکنی نباید انجام شود، ما امروز با این همه فشار بین‌المللی مواجهیم اما در داخل فشار بیشتری وجود دارد و یکسری آدم‌هایی هستند که خیلی آسان آمدند و جایگاهی پیدا کردند و حرف‌هایی می‌زنند، اگر کسی حرف منطقی دارد باید بزند و جواب بگیرد که این همان انتقاد سازنده است، اما تخریب با انتقاد فرق می‌کند و در فضای تخریب دشمنی، کینه و یاس به وجود می‌آید و موجب ضرر عمومی جامعه می‌شود.
وی همچنین یادآور شد: ان‌شاءالله این عده خودشان را تغییر بدهند مثلا می‌بینیم مقابل چه اختلاس‌هایی که برخی شخصیت‌های بزرگ انجام دادند سکوت کردند، اما در جایی که به‌خاطر حفظ کشور و منافع مردم فعالیتی صورت می‌گیرد، این چنین سروصدا می‌کنند. ما باید محیط دانشگاه‌ها را آزاد بگذاریم تا بحث‌ها انجام شود، البته بحث با زبان نرم به‌طوری که دلسوزانه هدایت صورت گیرد و استاندارها نیز نباید تحت‌تأثیر تندروها و برخی از نهادها در استان‌هایشان قرار بگیرند. متاسفانه آنها که سهمی در مبارزه نداشتند امروز پیدایشان شده و مزاحم دولت می‌شوند که نباید این اتفاق بیفتد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای گفت: اصول مساله توازن منطقه‌ای و توسعه دانش‌محور که خوشبختانه در این سال‌ها مجمع تشخیص مصلحت روی آن کار کرده و خدمت رهبری فرستاده و ایشان هم تأیید و ابلاغ کرده‌اند آماده است. ما مسأله آمایش سرزمینی را با دقت طی 2 تا 3‌سال در کمیسیون زیربنایی مجمع که خود من مسئولیتش را برعهده داشتم بررسی کرده و می‌دانیم که ایران از لحاظ بنیه طبیعی و شرایط جغرافیایی و نیروی انسانی نیرومند است.
وی ادامه داد: پیش از این ما سند چشم‌انداز 20ساله را نوشتیم که البته آلترناتیوی برای برنامه تمدن بزرگ اسلامی بود که در دولت سازندگی طراحی کرده رهبری هم اسم آن را حیات طیبه گذاشتند. ما در این سند که از پایین شروع کردیم، از فرمانداران و استانداران خواستیم که امکانات و ظرفیت‌ها، نیازها و موانع‌شان را برای ما بفرستند تا جمع‌بندی و تصمیم‌گیری کنیم ولی با پایان دولت ما به اجرا نرسید و بعد از من دیگر این فکر انجام نشد.
هاشمی افزود: در مجمع به این فکر افتادیم که سند چشم‌انداز توسعه را به‌عنوان سند بالادستی مسئولان مطرح کنیم و به رهبری هم گفتیم که خود ایشان نیز در ذهنشان چنین چیزی بود. برنامه‌ای نوشته شد که برنامه عملیاتی بسیار خوبی بود اما متاسفانه دولت وقت عقیده‌ای به آن نداشت و پس از برآورد تنها 23‌درصد این برنامه عملی شده بود که اگر آن را همین‌طور رها هم می‌کردیم به همین میزان عملی می‌شد. هرچند هنوز چندسالی از این چشم‌انداز باقی است و شما می‌توانید آن را به سرانجام برسانید.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: ‌اخیرا مسأله توسعه دانش‌بنیان را مطرح کرده‌ایم چون در گذشته معمولا از مواد و ماشین‌آلات بیشتر استفاده می‌کردیم و نقش نیروی انسانی کم و بهره‌وری ضعیف بود. طبق برآورد 5/2‌درصد از رشد اقتصادی می‌تواند با بهره‌وری تأمین شود که این فقط یک ادعا نیست. اگر همان چشم‌انداز عملی می‌شد ما به آن نقطه‌ای که در چشم‌انداز تعیین شده بود یعنی مقام اول توسعه در منطقه در‌ سال 1404می‌رسیدیم ولی من تاسف می‌خورم که عدم‌توجه به آن سند باعث شد که از آنجایی هم که بودیم عقب بمانیم و ترکیه و عربستان از ما جلو زدند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسأله نقدینگی اشاره کرد و گفت: زمان ما نقدینگی بین 60 تا 70‌هزار‌ میلیارد بود و الان به 700‌هزار‌ میلیارد رسیده. باید پرسید که این همه نقدینگی کجاست. قطعا زیر متکای مردم یا در گاوصندوق نیست. این پول‌ها در بانک‌هاست و باید دید کجا مصرف می‌شود. آنها که پول گرفته‌اند و پس نداده‌اند پولشان کجاست. چون اگر تبدیل به کالا و کارخانه شده باشد، باز این پول به بانک برمی‌گردد و بانک‌ها باید جواب بدهند که این پول‌ها را چه کار می‌کنند. اگر شما جواب گرفتید به من هم بگویید چون هنوز در این‌باره جوابی نگرفته‌ام.
هاشمی در ادامه تأکید کرد: ‌استان‌ها باید با هم تعامل داشته باشند تا توسعه‌ هماهنگ پیش برود. بروکراسی نحس از مشکلات بسیار جدی است که متاسفانه فساد هم به آن اضافه شده و مردم باید برای انجام امورشان بارها و بارها به ادارات مراجعه کنند. ما باید این مشکل را برطرف کنیم. ضمن این‌که سیاست‌های اصل 44 اگر به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اما اولین بمبی که در اصل 44 گذاشتند همین سهام عدالت بود چون کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند نمی‌تواند با هر کسی شریک شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خطاب به استانداران عنوان کرد: الان سیاست‌های اصل 44 وجود دارد که آقا هم از آن پشتیبانی می‌کنند و خیلی از کارها را مردم می‌توانند خودشان انجام دهند، البته باید به آنها اجازه دهید و فقط موانعشان را برطرف کنید. الان خیلی بهتر از بعد از جنگ با کمک مردم می‌توانید کشور را به یک کارگاه بزرگ تبدیل کنید. با اراده‌ای که دیده می‌شود می‌توان کار کرد به شرطی که فعالیت‌های جدی صورت گیرد و مردم از فعالیت‌ها مطلع شوند. معتقدم با فراهم شدن شرایط می‌توان چیزهای زیادی عرضه کرد تا جامعه از خدمات استفاده کند.
در ادامه این همایش عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز با بیان این‌که در سند چشم‌انداز و برنامه 5ساله مقوله تعادل و توازن منطقه‌ای به روشنی ترسیم شده است، گفت: در عمل به شدت با عدم‌توازن و تعادل منطقه‌ای مواجه‌ایم که علت اصلی آن نظام دیوانسالاری حاکم بر نظامات اصلی کشور همچون نظام بودجه‌ریزی، نظام برنامه‌ریزی، نظام سیاست پولی و مالی و اداری است. اگر خواستار تغییر هستیم باید تلاش کنیم در نظام‌ها تغییر ایجاد کنیم. رحمانی‌فضلی تصریح کرد: عدم‌توازن منطقه‌ای موجب شده که در تولید ناخالص داخلی کشور هم تغییراتی ایجاد شود برای مثال تولید ناخالص داخلی در تهران یک‌چهارم است. تهران 57‌درصد و اصفهان به‌عنوان استان دوم کشور 7‌درصد تولید ناخالص داخلی دارد یا 20‌درصد جمعیت کشور در سه یا چهار شهر متمرکز شده است.


تعداد بازدید :  58