شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
علی خرم:
سفر نتانیاهو به واشنگتن نشانه‌ای از توافق احتمالی در فروردین‌ماه است

شهروند| مقامات رژیم صهیونیستی و در رأس آنان بنیامین نتانیاهو بسیار امیدوارند تا در پی سخنرانی او در کنگره آمریکا که پیش از آغاز باعث اختلاف میان کاخ‌سفید و کنگره شده توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و 1+5 با شکست مواجه شود. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران همین تلاش‌ها را نشانه نزدیک شدن بیش از پیش مواضع ایران و آمریکا در مذاکرات به یکدیگر می‌دانند و می‌گویند همین سفر یکی از نشانه‌های توافق احتمالی در فروردین‌ماه است. علی خرم دیپلمات سابق وزارت امور خارجه به «شهروند» می‌گوید: نتانیاهو در اثر این توافق نمایندگی آمریکا در منطقه را از دست خواهد داد.
به نظر شما سفر نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی وی در کنگره را می‌توان نشانه‌ای مبنی بر احتمال توافق نهایی میان ایران و آمریکا دانست؟
مذاکرات از دوهفته گذشته براساس اصول کلی به تفاهم طرفین رسیده و قرار شده تا اواخر فروردین‌ماه توافق نهایی اعلام شود. در عین‌ حال هر دوطرف بسیار محتاط هستند که نتانیاهو و اسراییل نتوانند خدشه‌ای به این توافق وارد کنند. سفر نتانیاهو هم به دلیل آن است که در آخرین لحظات از هرگونه توافق هسته‌ای ایران و آمریکا جلوگیری کند و از سوی دیگر روابط میان ایران و آمریکا دوستانه نشود و در مسأله خاورمیانه با هم قرار مشترک نگذارند.
شخص نتانیاهو چه منافعی را در برهم خوردن این توافق برای خود تعریف کرده است؟
به اعتقاد من نتانیاهو می‌خواهد نمایندگی آمریکا را در خاورمیانه برعهده داشته باشد، آمریکا نیز با توجه به مسائلی که نتانیاهو در خاورمیانه به‌وجود آورده دیگر نمی‌خواهد چنین سمتی را به وی محول کند. از سوی دیگر توافق ایران و آمریکا و دوستانه شدن روابط میان دو کشور می‌تواند منافع اسراییل را در منطقه به خطر بیندازد زیرا صهیونیست‌ها بسیاری از حمایت‌های آمریکا و غرب را به بهانه ایران هراسی به‌دست آورده‌اند.
اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم نتانیاهو تا چه اندازه توان تغییر معادله را دارد؟
حقیقت این است که برای تخریب کردن احتیاجی به زمان و انرژی زیادی نیست، ساختن است که زمان می‌برد. او می‌تواند با سعایت و دروغگویی اوباما را متهم به پنهانکاری در قضیه توافق هسته‌ای با ایران کند و نمایندگان جمهوریخواه کنگره نیز این موضوع را خواهند پذیرفت. جان کری روز گذشته نسبت به همین موضوع هشدار داده و گفته بود نتانیاهو ممکن است بعضی اطلاعات گزینشی را مطرح کند که باعث سوءتفاهم نمایندگان شود. او حتی می‌تواند مطالبی را بیان کند که باعث به‌وجود آمدن سوءتفاهم‌هایی در ایران بشود مثلاً بگوید دولت روحانی فلان تعهد را در مذاکرات داده و در ایران هم عده‌ای هستند که منتظرند دشمن از این سخنان بگوید تا با دستاویز قرار دادن آن دولت را تحت فشار قرار دهند.
دست نتانیاهو در راستای رسیدن به این هدف و متقاعد کردن نمایندگان جمهوریخواه چقدر پُر است؟
حقیقت امر این است که او چندان نیازی به دست پُر ندارد. نتانیاهو مدت‌هاست که درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دروغ می‌گوید و ظاهرا کسی هم دروغ‌های او را به وی یادآوری نمی‌کند. دو‌سال پیش او در سازمان ملل یک طرح نقاشی شده نشان داد و گفت ایران تا تابستان ‌سال آینده به بمب هسته‌ای دست پیدا می‌کند. یک‌سال و بیشتر گذشت اما چنین اتفاقی نیفتاد یا لپ‌تاپی که می‌گویند اطلاعات مربوط به تسلیحات هسته‌ای در آن نگهداری می‌شود. در جهان کسی به نتانیاهو نمی‌گوید این دروغ‌ها را باید اثبات کنی اما از جمهوری اسلامی می‌خواهند درباره این دروغ‌ها پاسخ بدهد.

 


تعداد بازدید :  186