شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
گرانی، گران‌فروشی و کم‌فروشی
عجالتا مشکل گران ‌فروشی را حل کنیم

سیدمحمد جعفری رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

روزهای پایانی‌ سال همیشه جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به مهم‌ترین موضوع روز تبدیل می‌شود؛ اما در این خصوص باید به یک نکته اساسی توجه کرد و آن این‌که ضروری است در چند روز باقی مانده تا نو شدن سال، بین دو مفهوم «گرانی» و «گران‌فروشی» تمایز قایل شویم. واقعیت این است که گرانی موضوعی ریشه‌ای است و دلایل فراوانی دارد. یعنی مشکلی برای امروز و دیروز نیست و به این سادگی‌ها و در یک بازه زمانی کوتاه و کمتر از یک‌ماه قابل حل نخواهد بود اما گران‌فروشی معضلی است که در روزهای پایانی ‌سال شدت می‌گیرد و می‌توان با آن به صورت جدی مبارزه کرد.
به‌جز گران‌فروشی، کم‌فروشی هم یکی از عارضه‌های بازار شب عید است. به عبارت دیگر با افزایش تقاضا، گروهی برای سود بیشتر یا قیمت‌ها را افزایش می‌دهند یا از کیفیت محصول می‌کاهند که این موضوع مصداق بارز تخلف به شمار می‌آید.
در زمینه مبارزه با این دو معضل هم باید تصریح کرد که متاسفانه وقتی پای مسئولیت سازمان‌ها به میان می‌آید، متوجه می‌شویم که هیچ نهادی ازجمله سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سر جای خود قرار نگرفته است و مسئولیت خود را به‌طور کامل در قبال مصرف‌کنندگان انجام نمی‌دهد. «انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» هم سازمانی ناظر و سیاست‌گذار به شمار می‌آید که تلاش دارد با توجه به حضور نمایندگانش در 330 شهرستان کشور وضع بازارها را رصد و تخلفات رخ داده را به سازمان تعزیرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش کند. به عبارت دیگر، هدف ما رساندن صدای مصرف‌کننده به گوش دولت است، تا شاید دولت به‌عنوان سیاست‌گذار راهکاری برای حل مشکل ارایه کند.
در نهایت این‌که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تنها با اهتمام مشترک انجمن حمایت به‌عنوان نهاد حمایت‌کننده از حقوق مصرف‌کننده، دولت به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده و سازمان تعزیرات به‌عنوان بازوی اجرایی با تخلفات می‌توان مشکلات فعلی بازار در حوزه گرانی و گران‌فروشی را حل‌وفصل کرد. انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هم قطعا حقوق جامعه هدف خود را پیگیری خواهد کرد.


تعداد بازدید :  184