شماره ۳۱۹۳ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
در آیین نکوداشت آیت‌الله مهدوی کنی عنوان شد
لاریجانی: موظف بودیم صهیونیست‌های سرکش را سر جایشان بنشانیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان جمهوری اسلامی موظف بودند برای امنیت ملی کشور در مقابل طراحی دشمن اقدام کنند و محکم بایستند و صهیونیست‌ سرکش را سر جایش بنشانند.
علی لاریجانی در آیین نکوداشت آیت‌الله مهدوی کنی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، در بیان تحلیلی از شرایط منطقه، گفت: یکی از ویژگی‌هایی که ما در چند ماه اخیر با آن مواجه هستیم سرعت حوادث در منطقه است که در گذشته کمتر نظیر آن را دیدیم. برخی از مفسرین سیاسی در غرب، این امر را به عامل تندروی و خشونت‌گرایی نتانیاهو ربط می‌دهند، اما من معتقدم موضوع عمیق‌تر است و طراحی غرب با فرماندهی آمریکا برای تغییرات استراتژیک در منطقه، این وضعیت را به وجود آورد.
مشاور مقام معظم رهبری سپس در پاسخ به این موضوع که «گاه گفته می‌شود اگر حماس از ابتدا اقدامی نمی‌کرد، این بحران به این شکل ایجاد نمی‌شد»، تصریح کرد: البته در شرایط فعلی نمی‌شود پاسخ دقیق به این سوال داد، چون احتیاج به گذشت زمان دارد تا مسائل پشت پرده مشخص شود. اما نکته این است که اقدام حماس برای رژیم صهیونیستی واکنشی ایجاد کرد، اما همواره باید بین عمل و عکس‌العمل تناسبی وجود داشته باشد که واکنش رژیم تناسبی با اقدام حماس ندارد.
لاریجانی با اشاره به ماجرای انفجار پیجرها در لبنان، تاکید کرد: معلوم شد که رژیم صهیونیستی و همراهانش ۱۵ سال روی این پروژه کار کردند. آنها در چهار کشور شرکت‌هایی تاسیس کردند که این مواد منفجره را با دقت زیاد در داخل باتری پیجرها کار بگذارند. حتی یک روکش برای آن ایجاد کردند که بتواند از «ایکس‌ریل‌ها» عبور کند و مشخص نشود. لذا این داستان مربوط به چند ماه اخیر نیست.
وی افزود: مسئله‌ای که اسرائیل در پس حوادث اخیر دنبال می‌کرد، چندی پیش در کلام نتانیاهو علنی شد. او گفت «تغییرات عمده» در منطقه مدنظر ما است. این باید مدنظر صاحب نظران داخلی باشد که «تغییرات عمده» عمدتا به ایران برمی‌گردد چون اعراب منطقه از قبل به اسرائیل تعظیم کرده بودند. لذا مسئولان جمهوری اسلامی موظف بودند برای حفظ امنیت ملی کشور در مقابل طراحی دشمن اقدام کنند و محکم بایستند و اسرائیل سرکش را سر جایش بنشانند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مسئولان جمهوری اسلامی باید دفاع از ملت ایران و مبارزه با اغراض مهم دشمن را با همه ظرفیت‌های لازم دنبال کنند. اگر تلاش‌های مقاومت و حمایت‌های ایران نبود آنها در سال‌های قبل تغییرات راهبردی در منطقه را انجام داده بودند. مثل نظریه«خاورمیانه جدید» که وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد. ناکام ماندن این طرح‌ها به‌خاطر اقدامات بهنگام مقاومت بود.
رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باید توجه شود رژیم صهیونیستی در ایام اخیر، عملا به تعرض مستقیم به ایران پرداخت؛ بمباران سفارت ایران در سوریه، ترور هنیه در تهران و ترور برخی سرداران سپاه در سوریه و لبنان نمونه آنها بود که نمی‌توانست از نظر یک ملت مستقل بدون پاسخ بماند. البته ایران به دنبال جنگ نیست ولی به دنبال دفاع شرافتمندانه و قوی است. حوادث اخیر گرچه خیلی هم تلخ است، اما باید توجه کرد که ایران در این مقطع راهی جز ایستادگی انقلابی و البته عاقلانه ندارد و باید به وحدت درونی برای صیانت از منافع ملی توجه تام داشته باشد.


تعداد بازدید :  128