شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
اجرای حکم قصاص اسیدپاشی برای اولین‌بار در ایران
مرد اسیدپاش نابینا شد
درحالی که 2 متهم اسیدپاشی برای اجرای حکم به زندان رجایی شهر منتقل شده بودند یک حکم اجر و دیگری به 2 ماه بعد موکول شد

شهروند| حکم قصاص اسیدپاشی برای اولین‌بار در ایران به اجرا درآمد. 19 بهمن‌ سال 1337 مجلس وقت به دنبال اسیدپاشی به صورت یک قاضی دادگستری، قانونی علیه مرتکب‌شوندگان این جنایت هولناک را تصویب کرد. با گذشت 56‌سال از تصویب این قانون و درحالی‌که هر چند‌ سال یک‌بار به تعداد قربانیان اسیدی در ایران اضافه می‌شد اما حکم قصاص این متهمان هرگز به اجرا در نیامد. تا این‌که 12 اسفندماه ‌سال 1393 اولین حکم قصاص اسیدپاشی در زندان رجایی‌شهر اجرا شد. صبح روز سه‌شنبه 2 متهم اسیدپاشی برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر فرستاده شدند. علی سخنور قربانی اسیدپاشی‌ سال 88 در قم و داوود روشنایی قربانی اسیدپاشی در خیابان مجیدیه تهران بعد از سال‌ها حکم قصاص مردان اسیدپاشی را داشتند که زندگی‌شان را سوزانده بودند. با این حال علی سخنور با اجرای نیمی از حکم به متهم فرصتی برای پرداخت هزینه‌های درمان و دیه‌اش را داد و داوود روشنایی اجرای حکم را به 2 ماه دیگر موکول کرد.
اولین قصاص انجام شد
عامل جنایت اسیدی که‌ سال 88 یک راننده تاکسی به نام علی سخنور را در جریان توطئه‌ای خانوادگی هدف اسیدپاشی قرار داده بود صبح روز سه‌شنبه از ناحیه یک چشم قصاص شد. او که با جنايتش باعث نابینا شدن 2 چشم طعمه‌اش شده بود با فرصت شاکی، تنها از یک چشم قصاص شد تا در مهلت دوباره‌ای که برایش در نظر گرفته شده هزینه‌های درمان و دیه قربانی‌اش را بپردازد. 5‌سال پیش بود که زنی جوان، خواهرش را در جریان اختلاف با همسر بداخلاقش که یک راننده تاکسی بود، قرار داد. همین موضوع کافی بود تا خواهر کینه‌جو همسر صیغه‌ای‌اش را برای انتقام‌گیری از شوهرخواهرش اجیر کند. آنها تصمیم گرفته بودند راننده تاکسی را با اسید بسوزانند و خیلی زود نقشه‌شان به اجرا درآمد. روز حادثه، مرد اجیر شده همراه با دوستش و با یک موتورسیکلت ظرفی حاوی اسید را روی صورت علی سخنور پاشیدند و به سرعت متواری شدند. با شکایت این مرد قربانی در دادسرای قم تحقیقات برای شناسایی عامل این جنایت اسیدی آغاز شد تا این‌که کارآگاهان خیلی زود متهم اصلی پرونده را دستگیر کردند. با تشکیل پرونده و دادگاهی شدن عامل این جنایت، درحالی‌که قربانی او در طول روند درمان بینایی 2 چشمش را از دست داد حکم قصاص تأیید شد. پرونده این متهم اسیدپاشی با نیابت قضایی به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران منتقل شد. تا این‌که صبح روز سه‌شنبه در زندان رجایی‌شهر به اجرا درآمد. بنا بر این گزارش، قربانی اسیدپاشی که حکم قصاص 2 چشم متهم را در دست داشت فعلا به قصاص یک چشم رضایت داد تا با فرصتی که به قربانی می‌دهد بتواند هزینه درمان و دیه‌اش را از خانواده او دریافت کند.در حالی که پیشتر گفته شده بود قصاص اسیدپاشی به روش ریختن اسید در چشم‌های متهمان انجام خواهد شد اما این قصاص با حضور پزشک متخصص به روش بیهوشی و تخلیه چشم عامل اسیدپاشی اجرا شد.
دومین قصاص به تعویق افتاد
حکم قصاص مرد اسیدپاش که قرار بود صبح روز سه‌شنبه در زندان رجایی‌شهر اجرا شود با رضایت داوود روشنایی، شاکی پرونده به بعد از ایام فاطمیه موکول شد. همه شرایط برای اجرای حکم فراهم شده بود، درمانگاهی در زندان رجایی‌شهر کرج برای اجرای اولین قصاص متهمان اسیدپاشی در تاریخ ایران به امکانات پزشکی مجهز شده بود. اسیدپاش و قربانی بار دیگر با هم روبه‌رو شده بودند، لحظات سختی بود، همه در انتظار اجرای حکم بودند که سکانس‌های پایانی این روبه‌رویی به گونه‌ای دیگر رقم خورد.
تعویق حکم در اتاق عمل
 داوود روشنایی درباره علت تعویق اجرای این حکم گفت: «ساعت 9:30 صبح برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر رفتم. شرایط اتاق عمل در زندان رجایی‌شهر مهیا شده بود و وسایلی که برای اجرای حکم قصاص لازم بود آماده بود. ماده بیهوشی را به متهم وصل کرده بودند و از من پرسیدند که خودت حکم را اجرا می‌کنی یا دکترها حکم را اجرا کنند و گفتم خودم حکم را اجرا می‌کنم. متهم روی تخت دراز کشید و پزشکان به او سرم بیهوشی وصل کرده بودند. ناگهان پدر و برادرش که در آن‌جا حضور داشتند، شروع به گریه کرده و تقاضای گذشت ‌کردند. روحانی مستقر در زندان هم از من خواست با توجه به فرا رسیدن ایام فاطمیه، حداقل تا پایان این ایام از اجرای حکم خودداری کنم. در یک لحظه تصمیمم را گرفتم و به احترام این ایام با درخواست ایشان موافقت کردم به همین خاطر اجرای حکم قصاص، به بعد از پایان ایام فاطمیه در فروردین ‌سال آینده موکول شد.»
داوود روشنایی که 10‌سال پیش طعمه این مرد اسیدپاش شده بود در رابطه با روزهای تاریکی که به او گذشت به «شهروند» گفت: «سخت‌ترین قسمت این ماجرا این است که من بی‌گناه قربانی شدم. این مرد من را نمی‌شناخت و من هم تا آن لحظه او  را ندیده بودم. او زندگی‌ام را سوزاند و من هنوز بعد از این همه ‌سال نمی‌دانم به کدامین گناه به این روز افتادم. او هر بار در جلسات دادگاه علتی را بیان می‌کرد، حتی یک‌بار ادعا کرده بود من با آمپول او را به ویروس ایدز مبتلا کرده‌ام و به همین خاطر قصد انتقام‌گیری داشته اما قسمت تکان‌دهنده ماجرا این است که او در رابطه با این قضیه به برادرش گفته بود من داوود را با شخص دیگری اشتباه گرفته بودم!»
روشنایی، پسر جوانی است که 10‌سال قبل به دلایلی واهی و نامعلوم در منطقه مجیدیه تهران مورد اسیدپاشی قرار گرفت و چشم راست و بخشی از صورتش را از دست داد. پرونده با شکایت داوود به شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران رفت و درنهایت بعد از رفت و ‌آمدهای فراوان قاضی عزیزمحمدی با توجه به درخواست شاکی مبنی بر قصاص متهم و دریافت دیه، متهم را به قصاص از ناحیه چشم راست و لاله گوش چپ و همچنین پرداخت دیه بابت سایر جراحات محکوم کرد.


تعداد بازدید :  112