شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
در پی قطعی‌شدن اکران فیلم‌های «روباه»،«رخ دیوانه»، «استراحت مطلق»، «ایران برگر» و «طعم شیرین خیال»
ماراتن اکران نوروزی پایان یافت

شهروند| ماراتن نهایی اکران نوروز 94 هم بالاخره درحال تمام شدن است و تا لحظه نگارش این گزارش حضور چهار فیلم «استراحت مطلق»،«رخ دیوانه»، «ایران برگر» و «طعم شیرین خیال» در اولین اکران نوروز ‌سال جدید قطعی شده است، درحالی‌که رقابت میان فیلم‌های «عصر یخبندان» و «روباه» همچنان ادامه دارد. شورای صنفی نمایش روزهای سخت و پر فشاری را می‌گذراند چراکه اکران نوروز یکی از پرفروش‌ترین اکران‌های سینمای ایران است و همه‌ فیلمسازان علاقه‌مند هستند که فیلم‌شان در این بازه زمانی به روی پرده رود. تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان زیادی از مدت‌ها قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها علاقه‌مندیشان برای حضور فیلم‌هایشان در این اکران را اعلام می‌کنند. این رقابت‌ها و گمانه‌‌زنی‌ها ادامه داشت تا این‌که بالاخره غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش روز دوشنبه، 12 اسفندماه اعلام کرد که فردا (سه‌شنبه 13 اسفندماه) شورا از میان 10 فیلمِ  «استراحت مطلق»، «رخ دیوانه»، «طعم شیرین خیال»، «من دیگو مارادونا هستم»، «روباه»، «ماهی سیاه‌ کوچولو»، «ایران‌برگر»، «اسب سفید پادشاه»، «عصر یخبندان» و «ناهید»، پنج فیلم را به‌عنوان گزینه‌های قطعی اکران نوروز انتخاب می‌کنند. پس از آن بود که اعضای شورای صنفی نمایش؛ مجید قاری‌زاده نماینده شورای عالی تهیه‌کنندگان، مرتضی شایسته نماینده کانون پخش‌کنندگان، سیدجمال ساداتیان نماینده جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، ابوالحسن داودی نماینده کانون کارگردانان و قاصد اشرفی، محمدرضا صابری و غلامرضا فرجی گرد هم آمدند تا تب و تاب بیشتری به آخرین دقایق انتخاب فیلم‌های اکران نوروز 94 ببخشند.
«استراحت مطلق» به وعده‌اش عمل کرد
فیلم«استراحت مطلق»، هشتمین فیلم عبدالرضا کاهانی است که به دلیل مشکلاتی که به فیلم گرفته شد نتوانست در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند؛ اما به‌نظر می‌رسد این مشکلات نتوانستند کاهانی را دلسرد کنند.  او که فیلم «وقت داریم حالا» را هم در فرانسه پیش از «استراحت مطلق» ساخته و علاقمند است این فیلم را در ایران هم اکران کند حالا یکی از بهترین فرصت‌های اکران سینمایی ایران را به‌دست‌ آورده است. البته کاهانی در نشست خبری که بعد از انتخاب نشدن فیلمش در جشنواره فیلم فجر برگزار کرده بود، وعده اکران‌شدن فیلمش را با قاطعیت داده بود. فیلمی که ترانه علیدوستی معتقد است نقشی که در آن بازی کرده به او انگیزه دوباره‌ای برای بازیگری بخشیده و امیرشهاب رضویان بعد از مدت‌ها در کسوت بازیگری در این فیلم ظاهر شده است. در این فیلم که در خلاصه داستان آن تنها یک جمله «تهران مگه مال توئه!؟» آمده است، بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، بابک حمیدیان، رضا عطاران، مجید صالحی، امیرشهاب رضویان و فریده فرامرزی به ایفای نقش می‌پردازند.
«ایران برگر» خواهد فروخت
مسعود جعفری‌جوزانی هم بعد از 16‌سال دوری از سینما با فیلم «ایران برگر» که فیلمی متعلق به سینمای بدنه است و منتقدان در روزهای جشنواره پر فروش‌ شدن آن را نوید می‌دادند، در سبد اکران نوروزی قرار گرفته است. مبارزات انتخاباتی جزو موضوعاتی هستند که همیشه دستمایه طنز نویسان قرار گرفته‌اند و ایران برگر هم نگاهی دوباره به این موضوع داشته است و این‌بار علی نصیریان و محسن تنابنده را به‌عنوان خان‌های یک روستا و رقیب‌های انتخاباتی در مقابل هم قرار داده است. علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، نیوشا ضیغمی، گوهر خیراندیش، احمد مهران فر، شهره لرستانی، فریبا متخصص،‌هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، فتح‌الله جعفری جوزانی، اسماعیل خلج و ... از بازیگران این فیلم هستند.
«رخ دیوانه» فیلمی برای جوانان
«رخ دیوانه» آخرین فیلم ابوالحسن داودی،کارگردانی که بعد از مدت‌ها دوری از سینما موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلم و اثر برگزیده تماشاگران از جشنواره فیلم فجر شد. البته داوودی رئیس شورای صنفی نمایش هم هست و شاید انتخاب‌شدن این فیلم آنچنان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود. این فیلم با بازی طناز طباطبایی، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، صابر ابر، نازنین بیاتی، گوهر خیراندیش، بیژن امکانیان، سحر‌هاشمی، امیرمحمد زند و رضا آحادی درباره چند جوان است که در یک قرار اینترنتی درگیر یک شرط‌بندی می‌شوند و در مسیری دشوار و خطرناک کشیده می‌شوند. «رخ دیوانه» با قصه‌ای درباره ارتباطات اینترنتی و حضور بازیگران جوان می‌تواند مورد استقبال جوانان قرار گیرد.
«طعم شیرین خیال» برای علاقه‌مندان هوای پاک، زمین پاک و عشق پاک
«طعم شیرین خیال» آخرین فیلم کمال تبریزی است که در آن اشارات زیادی به انرژی‌های پاک شده و فیلم پیام‌های محیط‌زیستی زیادی در خود دارد. البته این فیلم ممیزی‌هایی هم داشت که تبریزی با حضور در جلسه نمایش فیلمش در کاخ جشنواره دو جمله حذف شده از فیلمش را با صدای بلند اعلام کرد و این حرکت بامزه او مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این فیلم درباره شخصیتی به‌نام شیرین است که ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش با کسی که قرار است به خواستگاری او بیاید را روایت می‌کند. شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح، نازنین فراهانی، عیسی یوسفی‌پور، پریوش نظریه، مهدی بجستانی و آسیه سلطانی نژاد بازیگران این فیلم هستند.
فیلم پنجم اکران نوروزی روز گذشته در حالی اعلام شد که از بین «روباه» و «عصر یخبندان» در نهایت تازه ترین اثر بهروز افخمی انتخاب شد. محمد پیرهادی تهیه کننده «روباه» در این باره گفته است: «با موافقت شورای صنفی نمایش قرار بر این شد که فیلم سینمایی «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی برای اکران نوروزی در گروه سینمایی فرهنگ نمایش داده شود.» بنابراین پنجمین فیلم اکران نوروزی نیز مشخص شد و «روباه» همراه با چهار فیلم «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق»، ایران برگر» و «طعم شیرین خیال» نوروز امسال میزبان علاقه‌مندان سینما خواهد بود.


تعداد بازدید :  176