شماره ۳۱۹۱ | ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ششمین دوره انتخابات مجامع تاکید کرد:
عمل به مُر قانون سرلوحه هلال‌احمر
اعضای شورای عالی و بازرسان هلال احمر انتخاب شدند

  [ شهروند ]  رئیس جمعیت هلال‌احمر در ششمین دوره انتخابات مجامع این جمعیت، بر عمل به مُر قانون به عنوان سرلوحه کار هلال‌احمر در ششمین دوره انتخابات مجامع، تاکید کرد.
پیر حسین کولیوند، در مرحله سوم انتخابات اعضای شورای عالی و بازرسان گفت: «کار خیر در این زمانه و در طول عمر هر انسان از اهمیت بالایی برخوردار است.» وی در ادامه با بیان اینکه خداوند نعمت را به پیشوایان، شهدا و صدیقین و صالحین می دهد گفت: «صالحین افرادی هستند مثل کسانی که در هلال‌احمر فعال هستند و کار خیر را بدون هیچ گونه مزدی انجام می دهند.»
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه کار در هلال‌احمر همین خیرات را نصیب انسان‌ها می‌کند گفت: «امیدواریم بتوانیم در هلال‌احمر به تمام افراد نیازمند و حادثه‌دیده کمک کنیم.» کولیوند در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جوانان و داوطلبان در بدنه جمعیت هلال‌احمر گفت: «برنامه ۵ ساله جمعیت به طور کامل عملیاتی شده است. در چند سال قبل پایگاه‌های هلال‌احمر خالی بود و امدادگران علاقه‌ای به حضور در این پایگاه‌ها نداشتند ولی خوشبختانه در حال حاضر،  ۷۰ هزار امدادگر فعال داریم. انبارهای هلال‌احمر خالی از آذوقه بود ولی رئیس‌جمهور فقید به تقویت این انبارها کمک کرد. حتی خودروها و ناوگان لجستیک هلال‌احمر نیز فرسوده بود که در چند ماه اخیر ۹۱۶ خودرو به ناوگان هلال‌احمر در سراسر کشور تزریق شد. در برنامه هفتم مصوب شد کمک‌های تمام دستگاه‌ها به هلال‌احمر، می‌تواند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب شود.  هلال‌احمر ایران پیشتاز کمک به مردم بحران زده در سراسر دنیا است و در هر نوع امدادرسانی پیشقدم بوده است. کنگره اشغال فلسطین و نقض حقوق بشر دوستانه را هلال‌احمر برگزار کرد که مورد توجه مجامع بین‌المللی
قرار گرفت.  بعد از حمله تروریستی انفجار پیجرها در لبنان، ۲۰۰ جراح چشم به هلال‌احمر اعلام آمادگی کردند تا به لبنان اعزام شوند. بلافاصله عازم لبنان شدیم چرا که ۳ هزار مجروح چشم در لبنان از این حادثه بر جای مانده بود. تعداد زیادی مجروح این حمله تروریستی را به کشور منتقل کردیم و هزار و ۲۰۰ عمل جراحی روی آنها انجام دادیم و ۸۰ درصد آنها کاملا بهبود پیدا کردند. صلیب سرخ جهانی نیز
 تمام قد از هلال‌احمر و خدمات آن حمایت کرده است.»
 وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در ششمین دوره انتخابات مجامع آنچه برای ما مهم بود این بود که افراد دلسوز و دارای شناخت از هلال‌احمر در این انتخابات وارد شدند. در این مرحله به مُر قانون عمل کردیم.» کولیوند با بیان اینکه اساس کار هلال‌احمر عدالت، کمک به مستمندان و مبارزه با فساد و خودبینی است ادامه داد: «در همین راستا تلاش کردیم که انتخابات مجامع هلال‌احمر در صحت کامل برگزار شود.»

رشد ۱۰۰ درصدی رای‌دهندگان
دبیر کل جمعیت هلال‌احمر هم در مراسم ششمین دوره انتخابات مجامع جمعیت هلال‌احمر و انتخاب اعضای شورای عالی این جمعیت، از رشد ۱۰۰ درصدی شرکت کنندگان در این انتخابات خبر داد. میثم افشار، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در جلسه ششمین دوره انتخابات مجامع جمعیت هلال‌احمر گفت: «جمعیت هلال‌احمر بعنوان نهادی به معنای واقعی کلمه مردمی و با تاسی از این شیوه امسال برای ششمین بار انتخابات مجامع خود را برگزار کرد. از یک سال گذشته که فرآیند برگزاری انتخابات با دستور رئیس جمعیت آغاز شده سعی و تلاش همه عزیزان در ستاد مرکزی سازمان‌های جوانان، داوطلبان و استان‌های سراسر کشور بر برگزاری انتخاباتی سالم، پرشور و بی طرفانه در خور نام و شان منزلت جمعیت هلال‌احمر بوده که در این مسیر زحمات بسیار را متحمل شده‌اند.»
وی با اشاره به اینکه در این یک سال با تلاش‌های صورت گرفته و راهبری ستاد مرکزی انتخابات بیش از ۶۰۰ هزار نفر از اعضا و داوطلبان جمعیت ثبت فعالیت شدند، افزود: «با توجه به آمار ۳۰۰ هزار نفری اعضا و داوطلبان در دوره قبل شاهد رشد ۱۰۰ در صدی ثبت اعضای فعال در این دوره از انتخابات بعنوان جامعه آماری رای دهندگان بوده‌ایم. انتخابات مرحله اول در ابتدا قرار بود تیرماه برگزار شود که با توجه به حادثه ناگوار سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور فقید و همراهان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه و همچنین برگزاری کنکور سراسری به ناچار به تعویق افتاد. در نهایت این انتخابات، ۱۹ مردادماه، در ۴۱۵ شعبه جمعیت هلال‌احمر برگزار و اعضای شوراهای اجرایی شعب توسط اعضا و داوطلبان فعال جمعیت در روندی کاملا دموکراتیک و فضایی رقابتی و پرشور انتخاب شدند.  مجمع به عنوان بالاترین رکن جمعیت هلال‌احمر تشکیل جلسه داد تا اعضای منتخب یکی دیگر از ارکان مهم جمعیت را انتخاب کند. این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار بود. آمادگی حضور بیش از ۵۰ درصد از بزرگواران برای انتخابات شورای عالی و بازرسان خود گویای اهمیت و تاثیر گذار بودن شورای عالی در پیشبرد اهداف و امورات این نهاد مردمی را داشت. این در حالی است که حضور در هیات مدیره‌ها، مجمع و شورای عالی هیچ نفع مادی برای اعضا نداشته، فعالیتی کاملا داوطلبانه است که نشان از نیات خیرخواهانه دارد.»

 انتخاب اعضای شورای عالی هلال‌احمر
 با رقابت ۳۰ کاندیدا

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه‌ای خیریه،
غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است. جمعیتی که  به همه تعهدات و قرارداد‌های بین‌المللی مربوط به اهداف و وظایف جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب سرخ، پایبند بوده و در مسایل امدادی و بهداشتی درمانی برون مرزی و درون مرزی و تعهدات مربوطه در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران طبق اساسنامه عمل می‌کند.
 جمعیت هلال‌احمر شامل سه رکن اصلی است. مجمع عمومی که شامل شورای عالی، رئیس، دبیرکل، نمایندگی، ولی فقیه درجمعیت با اذن معظم له، بازرس یا بازرسان می‌شود. مجمع استان، که شامل هیات‌مدیره، مدیر عامل استان، بازرس یا بازرسان، مسئول دفتر نمایندگی و ولی فقیه در استان می‌شود. در آخر نیز مجمع شهرستان، شامل شورای اجرائی شهرستان، رئیس شعبه، بازرس یا بازرسان است. هر چهار سال یک بار نمایندگان این سه رکن اصلی هلال‌احمر انتخاب می‌شوند. بنابراین انتخابات مجامع نماد مردمی‌بودن و نقش پررنگ داوطلبان در ارکان جمعیت هلال‌احمر است. معمولا انتخابات مجامع در سه مرحله شهرستانی، هیأت مدیره استان‌ها و مجمع کشوری در میان اعضا و داوطلبان برگزار می‌شود که در نهایت منتخبان به شورای عالی جمعیت هلال‌احمر راه پیدا می‌کنند. صرفاً جوانان، داوطلبان فعال و اعضایی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که یا حضوری مطابق آئین‌نامه در هلال‌احمر داشته‌اند یا حق عضویت مصوب را پرداخت کرده باشند.
تعیین و تصویب سیاست‌های کلان جمعیت، تصویب مرامنامه و نظامنامه جمعیت در چارچوب اساسنامه و مقررات فدراسیون
 بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر، تصویب برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه جمعیت، تصویب آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم در مورد شرح وظایف و اختیارات شورای عالی، استماع گزارش بازرس یا بازرسان، انتخاب هفت نفر از اعضای شورای عالی و  انتخاب بازرس یا بازرسان، از وظایف و اختیارات مجمع عمومی است.
امسال نیز ششمین دوره از انتخابات مجامع جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. ظهر دیروز نیز این انتخابات پس از پایان رای‌گیری و انتخاب برگزیدگان، به ایستگاه پایانی رسید و اعضای جدید شورای عالی و بازرسان دوره ششم مجامع هلال‌احمر، مشخص شدند.
علی درویش پور، دبیر ستاد برگزاری ششمین دوره انتخابات مجامع جمعیت هلال‌احمر روند برگزاری این انتخابات را تشریح کرد و گفت: «۳۰ نفر، کاندیدای شورای عالی هلال‌احمر هستند. از آبان ماه ۱۴۰۲ پروسه ششمین دوره انتخابات شروع شد و روز ۲۷ مهر ماه انتخابات اعضای شورای عالی و بازرسان برگزار شد. در مرحله اول انتخابات بیشترین ثبت نام نامزدها را استان خراسان رضوی داشت و بیشترین مشارکت در مرحله اول را در استان‌های خوزستان، لرستان و فارس داشتیم. در این دوره در سراسر کشور ۱۵۶ هزار نفر در ششمین دوره انتخابات مجامع جمعیت هلال احمر شرکت کردند. در نهایت مجموعا ۱۱۸ نفر از ۳۱ استان در مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر عضو شدند که از این تعداد ۵۹ نفر نامزد انتخابات شورای عالی شدند. در نهایت ۳۴ نفر واجد شرایط شرکت در مجمع عالی شدند که با انصراف برخی از کاندیداها ۳۰ نفر در حال رقابت برای کرسی شورای عالی هستند. در فرآیند انتخابات اعضای شورای عالی، با رای اعضای ششمین مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر، هفت نفر عضو شورا، سه عضو علی‌البدل شورا، ۲ نفر بازرس و یک نفر عضو علی‌البدل بازرس انتخاب شدند.»
شورای عالی وظیفه تدوین سیاست‌های کلان و پیشنهاد آن به مجمع عمومی، تنظیم برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه جمعیت و ارائه آن به مجمع عمومی، تدوین راهکارهای لازم جهت اجرای مصوبات مجمع عمومی، تصویب آئین‌نامه‌های داخلی شورای عالی و آئین‌نامه‌های مالی، محاسباتی، معاملاتی و استخدامی و ضوابط ساختار تشکیلاتی و پست‌های سازمانی جمعیت، معرفی دو نفر مدیر مدبر شایسته از افراد واجد شرایط به رئیس جمهور جهت انتخاب یکی از آنها به عنوان رئیس جمعیت به مدت چهار سال و بررسی و تصویب پیشنهادات رئیس جمعیت را بر عهده دارد.

 


تعداد بازدید :  77