شماره ۳۵۲ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
از زبان تا مطالعات زنان

|  مریم کاملان  |   خبر نگار   |

كتاب‌هايي كه در اين ستون معرفي
شده اند، آثار در دست چاپ خانم دكتر مهديه حمزه‌اي، مدرس دانشگاه است. اين كتاب‌ها به زودي بر پيشخوان كتابفروشي‌ها قرار مي‌گيرد.


زبان و ارتباطات
زبان و ارتباطات کلامی، یک ابزار و قابلیت ارتباطی است که شناخت کارکردهای آن و بهره‌گیری درست و مناسب از آنها می‌تواند سهم بسزایی در جوامع انسانی داشته باشد. این کتاب، در 3 مقاله به نقش زبان در ارتباطات انسانی می‌پردازد. هر مقاله از یک زاویه متفاوت. یکی از تأثیر قابلیت ارتباط کلامی بر زندگی فردی می‌گوید و این‌که برخورداری از قابلیت‌های زبان یا عدم‌برخورداری از آن، چگونه می‌تواند در زندگی انسان تاثیرگذار باشد؛ دیدگاه دیگران را نسبت به او شکل دهد و مسیر شغلی او را تعیین کند. کتاب در مقاله دیگر به مخاطب می‌گوید که رسانه‌ها (به‌ویژه مطبوعات) چگونه از قابلیت‌های زبان بهره می‌گیرند. مقاله آخر نشان می‌دهد که سیاستمداران چگونه از قدرت زبان در بیان و پیشبرد یک گفتمان سیاسی در سطح بین‌المللی استفاده می‌کنند.

رسانه‌ها و ارتباطات بین‌الملل
رسانه‌ها چه قدیمی‌ترین آنها، مطبوعات و چه تازه‌ترین آنها، اینترنت، عرصه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی کشورها را از خود متأثر ساخته‌اند. در این کتاب، بخشی از این تأثیرات را بیان می‌کند. از فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از کارکردهای اینترنت در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تا نقش دوگانه مطبوعات و تلویزیون در پیشبرد سیاست خارجی و تأمین منافع ملی تا به خطر انداختن آنها.
از آن‌جا که کمتر منبعی را می‌توان یافت که به‌طور خاص، نقش رسانه‌ها را در زمینه سیاست خارجی و امور دیپلماتیک ارزیابی و تحلیل کند، این کتاب می‌تواند برای دانشجویان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران حوزه رسانه و سیاست راهنمای مفیدی  باشد.

اقلیم  اندیشه‌های  بومی
مطالعه آراء و افکار اندیشمندان بزرگ تاریخ در هر مقطع زمانی، مفید و آموزنده است.
این کتاب در پی بازخوانی و مقایسه دیدگاه‌های انتقادی دو تن از روشنفکران معاصر در حوزه فرهنگ و ارتباطات است؛ دو روشنفکری که در زمانه خويش، گام‌های نخست و بنیادین شكوفايي ادبیات انتقادی ایران را برداشتند. ضرورت تجربه‌ انديشه‌هاي بومي در كنار انديشه‌هاي وارداتي ناكارآمد در حوزه‌ علوم انسانی، نویسنده را به جست‌وجو در اقلیم انديشه‌ پرسشگر بومي ترغیب کرده است؛ انديشه‌اي كه بتواند با تأمل بر وضع موجود، راهبردهاي رسيدن به وضعيت مطلوب را نشان داده و ترسيم کند.

مطالعات   زنان
مسائل مربوط به زنان، چه در برنامه‌های کلان و چه در پژوهش‌ها تقریبا در نیم قرن اخیر، موضوعی محوری بوده است. در این کتاب که حاوی دو مقاله است، نخست، برنامه‌های توسعه کشور به لحاظ رویکردشان نسبت به توانمندسازی زنان، بررسی و نقد می‌شوند و وضع ایران از نظر شاخص‌های جنسیتی که بیانگر اقدامات عملی دولت‌ها در عاملیت بخشی به زنان است، با کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه مورد مقایسه قرار می‌گیرد. سپس و در مقاله‌ای دیگر، مطالعاتی که با موضوع زنان و ارتباطات، پس از انقلاب اسلامی و در یکی از دانشگاه‌های بزرگ علوم انسانی کشور انجام شده است، با شاخص‌های مختلف تحلیل می‌شوند تا بدانیم دانش‌پژوهی زنان با رهیافت فمینیستی در حوزه ارتباطات چه جایگاهی دارد. تحلیل‌های ارایه شده برای دو دسته مفید خواهد بود: نخست، دولتمردان در برنامه‌ریزی‌های کلان مربوط به زنان و دوم، پژوهشگران حوزه فرهنگ و ارتباطات در شناخت پیش‌زمینه تحقیقاتی موجود حول
 محور زنان.

 


تعداد بازدید :  120