شماره ۳۱۹۰ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
شبکه خبری الجزیره:
«تاد» آمریکایی، حریف هایپرسونیک ایرانی نمی‌شود

[شهروند] پس از موج‌سازی‌ خبری رسانه‌های صهیونیست درباره استقرار سامانه پدافندی آمریکایی تاد و ارتباط دادن آن به آماده شدن برای حمله به ایران و دفع پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی، اکنون تحلیل‌گران نظامی و کارشناسان این حوزه در کارایی این سامانه در مقابل حملات موشکی ایران علی‌الخصوص موشک‌های هایپرسونیک جمهوری‌اسلامی تردید کرده‌اند. الجزیره در مطلبی با اشاره به این موضوع عنوان کرده است که با توجه به قدرت و فناوری موشک‌های ایرانی، سامانه تاد هم، کفه موازنه را به نفع صهیونیست‌ها تغییر نخواهد داد. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش که خبرگزاری مهر ترجمه آن را منتشر کرده است، مرور خواهیم کرد:

سامانه تاد چیست و قرار است برای اسرائیل چه کاری انجام دهد؟
الجزیره درباره سامانه تاد نوشته است: «سامانه تاد یک سیستم دفاع موشکی آمریکایی است که برای مقابله با موشک‌های بالستیک با بردهای متوسط و کوتاه استفاده می‌شود. موشک‌های این سامانه از طریق هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک بدون سرهای انفجاری و جنگی عمل می‌کنند به این معنی که اساس کار آنها بر پایه دقت در اصابت به هدف است و به همین منظور به رادار پیشرفته «ای ان / تی پی وای -۲» مجهز شده که می‌تواند موشک‌های بالستیک را شناسایی و آنها را رهگیری کند.» الجزیره با اشاره به فعال شدن این سامانه پس از انتقال آن به اراضی اشغالی در سال 2019 افزوده است: «دلیل اصلی استقرار این سامانه در اراضی اشغالی حمایت از اسرائیل در برابر موشک‌های بالستیک ایران است؛ موشک‌هایی که در دوره اخیر بسیار پیشرفته شده‌اند تا جایی که تعدادی از آنها در چارچوب یک حمله محدود توانستند لایه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی را سردرگم کرده و به‌صورت ناگهانی به اهداف مورد نظر خود برخورد کنند.»

زورآزمایی موشک‌های ایرانی با سامانه‌های پدافندی جهان
الجزیره در ادامه این گزارش با اشاره به قدرت موشکی ایران و رشد فناوری موشکی ایران در سال‌های اخیر ادامه داده است: «موشک‌های بالستیک یک مسیر منحنی شکل را طی می‌کنند تا با سرهای جنگی خود به اهداف مورد نظر اصابت کنند. آنها می‌توانند در عملیات‌های سریع و ناگهانی به بالاترین حد سرعت برسند و بردهای بسیار متنوعی دارند. ایران دست‌کم سه هزار موشک از این نوع در اختیار دارد. همچنین ایران پیشرفت‌های محسوس و گسترده‌ای در بالا بردن سطح دقت موشک‌های بالستیک خود داشته است؛ به‌عنوان مثال برخی از موشک‌های ایرانی مانند فاتح ۳۱۳ و قیام ۱ دارای سیستم‌های نقطه‌زنی هستند. در کنار تمام این موارد، ایران توجه ویژه‌ای به بهبود عملکرد موشک‌ها با سوخت جامد داشته که در روند شلیک، بسیار سریع‌تر از موشک‌هایی با سوخت مایع عمل می‌کنند و بهترین گزینه برای سناریوهای مربوط به واکنش سریع
محسوب می‌شوند.»
 هوشمندی ایران در فریب پدافند اسرائیل، سامانه تاد را هم ناکاآرمد می‌کند
الجزیره در ادامه با اشاره به اینکه صرف فناوری در عملیات موشکی مهم نیست، به نحوه انجام عملیات‌های ایران و فریب سامانه‌های پدافندی اسرائیل اشاره کرده و نوشته است: «ایران از چند تاکتیک دیگر استفاده می‌کند تا بتواند این سامانه‌ها را تحت فشار قرار داده و آنها را از دور خارج کند. یکی از این تاکتیک‌ها، موشک باران سامانه‌های مذکور است؛ هر سامانه دفاعی هر چقدر هم که قدرت و دقت داشته باشد تا حدی می‌تواند جلوی موشک‌های شلیک شده را بگیرد...یک حمله موشکی هماهنگ شده، از چند جهت آن هم با شلیک صدها موشک بالستیک، می‌تواند سامانه‌های دفاعی مانند فلاخن داوود را تحت فشار قرار دهد و تنها شلیک چند ده موشک بالستیک دوربرد در آنِ واحد می‌تواند سیستم دفاعی پیکان ۲ و ۳ و حتی تاد را تحت فشار قرار دهد. ایران در حمله اخیر خود به‌صورت بسیار محدود این کار را انجام داد. روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز گزارش داد که ایران توانست با موشک‌باران سیستم‌های پدافند هوایی اسرائیل، آنها را سردرگم کند.»

پدافند اسرائیل آسیب پذیری بالایی در برابر انواع تسلیحات ایران دارد
در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به آسیب پذیری سامانه‌های پدافندی اسرائیل افزوده است: «ما هنوز به مشکلات فنی پنهان در سیستم هوایی رژیم صهیونیستی اشاره نکرده‌ایم؛ به‌عنوان مثال میزان رهگیری موشک‌های شلیک شده توسط گنبد آهنین از سمت غزه کمتر از ۱۰ درصد است. موشک‌های ایران بسیار بیشتر از آن چیزی هستند که نتوانند ضربات دردناکی به رژیم صهیونیستی وارد آورند. این کشور طی سال‌های گذشته در سه زمینه خود را تقویت کرده است؛ موشک‌های بالستیک، پهپادهای تهاجمی و موشک‌های کروز تهاجمی که در ارتفاع پایین پرواز کرده و می‌توانند رادارها را گمراه کنند...مجموعه این اطلاعات نشان می‌دهد که ایران توانایی هدف قرار دادن سلاح‌های مختلف دشمن را در آنِ واحد دارد؛ به‌عنوان مثال با پهپادهای خود رادارهای دفاع هوایی را هدف قرار می‌دهد و راه برای حملات موشک‌های بالستیک و کروز باز می‌شود.»

موشک هایپرسونیک فتاح به تنهایی برای زدن اسرائیل کافی است
الجزیره در پایان با اشاره به تغییر موازنه نبرد با رونمایی ایران از موشک‌های هایپرسونیک عنوان کرد: «این کشور در زمینه موشک‌های مافوق صوت نیز پیشرفت‌های به‌سزایی کرده تا بتواند سیستم‌های دفاع هوایی چندلایه دشمن را هدف قرار دهد. این کشور به باشگاه بسیار محدود کشورهای دارنده موشک‌های مافوق صوت پیوسته و در سال ۲۰۲۳ رسماً از موشک مافوق صوت فتاح با برد 1400کیلومتر رونمایی کرد؛ موشکی که برای هدف قرار دادن اراضی اشغالی کافی است. این موشک‌ها می‌توانند پنج برابر سرعت صوت حرکت کنند و مسیر خود را بدون کاهش سرعتشان تغییر داده و به سمت زمین نزدیک شوند.»


تعداد بازدید :  101