شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
تأیید صلاحیت 95‌درصد نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها
پیش‌بینی 80‌درصد سود سالیانه«همشهری» و شرکت«شهروند» به‌عنوان درآمد شهرداری

شهروند| شورای شهر تهران درنهایت تقریبا اکثریت قریب به اتفاق کاندیداهای انتخابات انجمن‌های شورایاری شهر تهران را تأیید صلاحیت کرد و از 13‌هزار و 815 نفر، 684 نفر ردصلاحیت شدند.
جلسه علنی شورای شهر تهران دیروز به ادامه بررسی بودجه اختصاص داشت اما از جلسات پر خبر و در عین حال پر حاشیه شورا بود. نخستین و شاید باید گفت مهمترین خبر این روزها برای شهر تهران جدا از بحث بودجه، انتخابات شورایاری‌هاست که 22اسفند امسال در 354محله پایتخت برگزار می‌شود. در روزهای اخیر همزمان با اعلام نتايج بررسی‌ها درباره پرونده نامزدهای انتخابات شورایاری‌ها مشخص شد تعداد زیادی از آنها ردصلاحیت شدند. البته دیروز اعضای شورا اعلام کردند که بسیاری از ردصلاحیت‌ها به دلیل نقص پرونده متقاضیان یا تطابق نداشتن محل سکونت آنها با محله‌ای بود که می‌خواستند نامزد شورایاری آنجا شوند. درعین‌حال کم نبودند شورایارانی که می‌گفتند آنها را به دلیل عدم حسن شهرت رد کرده‌اند و تعداد دیگری که در مصاحبه با «شهروند» گفتند برگه‌هایی با امضای رئیس ستاد شورایاری‌ها دریافت کرده‌اند که در آن با استناد به بندهایی از آیین‌نامه انتخابات شورایاری‌ها تصریح شده که آنها نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. حالا اما شورای شهر تهران نقطه پایانی بر این چالش گذاشته و اکثریت افرادی که ردصلاحیت شده بودند به انتخابات شورایاری‌ها بازگشتند به جز حدود 700 نفر که صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات احراز نشده، برای مثال پرونده‌های حقوقی داشتند و مسائلی که در موعد باقی مانده تا انتخابات حل‌وفصل آنها ممکن نبوده است.
مرتضی طلایی، رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران دیروز در جلسه شورا و پس از آن در نشستی خبری گفت: «از 13‌هزار و 815 نفری که نامزد انتخابات شورایاری‌ها شده بودند 13‌هزار و 129نفر برای شرکت در انتخابات تأیید شدند. تمام رد صلاحیت‌ها طبیعی و براساس قانون بوده است و در دوره سوم انتخابات شورایاری‌ها که از هیچ مرجعی استعلام نداشتیم 500نفر ردصلاحیت شدند.»
 شهرداری فروشگاه‎‌های«شهروند» را پس گرفت
فروشگاه‌های شهروند که چند ‌سال پیش و در دوره گذشته شورا براساس مصوبه‌ای به کارگزاری‌های بخش خصوصی واگذار شده بودند با تصمیم اعضای شورا در جریان بررسی سند بودجه شهرداری در ‌سال 94 تصمیم گرفتند که شرکت «شهروند» به فهرست شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران بازگردد. دلیل اصلی بازگشت شرکت فروشگاه‌های شهروند به زیرمجموعه شهرداری تهران درآمد پایداری است که از این طریق عاید شهرداری می‌شود. به گفته «علیرضا دبیر»، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، شرکت شهروند نقطه اتصال به منابع درآمدی شهر است. او افزود: «شرکت شهروند ۳۸‌میلیارد تومان سود داشته و مسلما بازگشت این سود به شهرداری بهتر از فروش تراکم برای افزایش درآمد شهرداری تهران است.»
اعضای شورای شهر تهران برای این‌که برای تهران درآمد پایدار پیش‌بینی کنند تنها سراغ شرکت «شهروند» و فروشگاه‌هایش نرفتند در این میان نام موسسه «همشهری» ثروتمندترین موسسه رسانه‌ای کشور به صاحب‌امتیازی شهرداری تهران هم در میان است. اعضای شورا در یکی از تبصره‌های بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران پیش‌بینی کرده‌اند که 20‌درصد از سود سالیانه شرکت‌هایی مثل شهروند و موسسه همشهری صرف پیشبرد سیاست‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها شود و 80‌درصد آنها به خزانه شهرداری تهران بازگردانند. این پیشنهاد البته برای این شرکت‌ها هر دو شرکت‌هایی ثروتمند و پردرآمد هستند، مخالفانی هم داشت ازجمله نمایندگان شهرداری تهران که در جلسه شورا حضور داشتند و همچنین رئیس شورای شهر تهران. مهدی چمران به این نکته اشاره کرد که باید آن بخش از سود این شرکت‌ها که طبق برنامه‌ها و مصوبات این شرکت‌ها صرف برنامه‌های توسعه و گسترش فعالیت‌ها برنامه‌هایشان شود از سود آنها کسر و آنچه باقی ماند به خزانه شهرداری تهران بازگردد.
 19‌هزار نفر نیروی مازاد در شهرداری تهران
بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران دیروز در جلسه شورا درحالی آغاز شد که اعضای شورا بررسی بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری را به دلیل ارایه نشدن عملکرد این سازمان به زمان دیگری موکول و از دستور کار بودجه موقتا خارج کردند. البته دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت که کارکنان این سازمان نگرانی نداشته باشند و مشکلی برای پرداخت حقوق و عیدی و مزایای آنها وجود ندارد اما سخنان عباس جدیدی، عضو دیگر شورا و انتقادات او از عملکرد نشان داد که اعضای شورا بیشتر از نحوه تعامل این سازمان با شورا گلایه دارند. یکی دیگر از موضوعاتی که دیروز در جریان بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها مطرح شد اعطای اختیارات بیشتر به شرکت‌ها در جذب نیروی انسانی مخصوصا از سوی اسماعیل دوستی، پیشنهاد شد اما سایر اعضا ازجمله چمران و تقی‌پور گفتند که این موضوع موجب بزرگتر شدن این سازمان‌ها و استخدام افراد جدید می‌شود. در این میان رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: «همین الان درحال حاضر 19‌هزار نفر نیروی مازاد در شهرداری تهران وجود دارد و همه این نیروها در شرایطی جذب شدند که شرکت‌ها اختیارات زیادی نداشتند اگر الان به آنها اختیارات استخدام بیشتر بدهیم تعداد نیروها از این هم بیشتر می‌شود.»


تعداد بازدید :  212