شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
فعالیت 15 گروه در زیرمجموعه داوطلبان بهزیستی

رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی بهزیستی گفت: در حال حاضر ۷۸۶ مورد ملک در قالب وقف، ثلث و هبه به سازمان بهزیستی اهدا شده است که میزان متراژ آن ۸‌میلیون و ۳۳۷‌هزار و ۶۸۰ مترمربع است.
محمد نیری در نشست خبری خود با اشاره به واگذاری مراکز به موسسات غیردولتی اظهار داشت: در حوزه توانبخشی بالغ بر 95‌درصد از فعالیت‌ها و در حوزه اجتماعی 90‌درصد از فعالیت‌ها توسط موسسات و مراکز خیریه انجام می‌شود. وی با اشاره به هزینه نگهداری معلولان در مراکز نگهداری گفت: به‌طور میانگین و براساس نوع معلولیت، یک‌میلیون و 100 تا یک‌میلیون و 400‌هزار تومان هزینه هر معلول می‌شود که در همین زمینه و براساس نوع معلولیت یارانه‌ای متوسط 400 تا 500‌هزار تومان توسط دولت به مراکز پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: تمام مراکز نگهداری و موسسات فعال به صورت هیأت امنایی و با حمایت خیرین اداره می‌شود به‌طوری که 120‌هزار نفر در مراکز غیردولتی و موسسات خیریه فعالیت می‌کنند که حقوق و مزایای این افراد توسط مردم و خیرین تأمین می‌شود. نصیری با بیان این‌که چنانکه کمک‌های مردمی به سازمان بهزیستی صورت نگیرد، این سازمان نمی‌تواند خدمات خود را به جامعه هدف ارایه کند، گفت: هر ساله خیرین و نیکوکاران چندین برابر از بودجه سازمان بهزیستی به این مجموعه کمک می‌کنند.
رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور با بیان این‌که کمک‌های جمع‌آوری شده در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود، گفت: اولویت هزینه‌ها در بخش درمان، تأمین نیازهای ضروری و معیشتی، احداث، تعمیر و نوسازی مسکن و... است. وی ادامه داد: بیشترین کمک‌های جمع‌آوری شده در بخش غیرنقدی بوده که به‌طور مثال در‌ سال ‌جاری 80‌درصد از کمک‌های خیرین و نیکوکاران غیرنقد و 20‌درصد از آن نقد بوده است.
نصیری در ادامه نشست خبری خود با اشاره به کمک‌های خیرین و نیکوکاران به مراکز نگهداری معلولان و سالمندان گفت: به واسطه این کمک‌ها در برخی از مراکز ما نیاز به خرید مایحتاج روزانه اعم از پوشاک و غذا نداریم. در حال حاضر 786 مورد ملک توسط خیرین و نیکوکاران به سازمان بهزیستی در قالب وقف، ثلث و هبه اهدا شده است که میزان متراژ این زمین‌ها 8‌میلیون و 337‌هزار و 680 مترمربع است که آمار آن در بانک اطلاعات ثبت شده است.
در ادامه این جلسه، خیرخواه مدیرکل دفتر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های این دفتر در ‌سال آینده گفت: آموزش موسسات خیریه در تمامی استان‌ها، ساماندهی و تخصصی کردن موسسات و همچنین استفاده از پتانسیل و توانمندی موسسات خیریه ازجمله برنامه‌های آتی این دفتر محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: بحث نظارت بر موسسات خیریه و مراکز یکی از دغدغه‌های سازمان بهزیستی محسوب می‌شود و خوشبختانه نظارت گروهی بر مراکز و موسسات خیریه دو بار انجام شده است ضمن این‌که اخیرا بخشنامه‌ای توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است که در طول‌ سال حداقل 4 بار مراکز، موسسات و بازرسی قرار گیرند.
خیرخواه ادامه داد: بحث تخلفات موسسات خیریه و مراکز در کمیسیون عالی نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرد و روند برخورد و تخلفات با موسسات طبق آيین‌نامه انجام می‌گیرد.
مدیرکل دفتر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور درخصوص روند برخورد با متخلفان موسسات گفت: چنانچه تخلفی از مرکز یا موسسه‌ای دیده شود این موضوع توسط رئیس شهرستان تذکر داده خواهد شد و بعد از 30 روز چنانچه تخلف اشاره شده برطرف نشده باشد، تذکر بعدی توسط دبیر اول شهرستان داده و درنهایت و در صورت برطرف نشدن تخلف، تذکر بعدی توسط مدیرکل بهزیستی استان داده و درنهایت پرونده جهت صدور رأی به کمیسیون عالی نظارت در مرکز ارایه خواهد شد.
وی گفت: در‌ سال‌ جاری، 9 جلسه کمیسیون عالی نظارت برگزار شده است که 53 پرونده تخلف در مراکز و موسسات بررسی که از این تعداد 17 پرونده بدون مشکل بوده و درنهایت موسسه مورد نظر ادامه فعالیت، 29 پرونده لغو امتیاز، 3 پرونده نیاز به بررسی بیشتر و درنهایت 2 پرونده‌ای که ابطال نشده اما اعضای کمیسیون عالی نظارت تصمیم به تمدید آن نگرفته‌اند.
مدیرکل دفتر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: درخصوص بازنگری آيین‌نامه داخلی کمیسیون ماده 26 و دستورالعمل صدور مجوز و انحلال مراکز و موسسات خیریه گفت: در گذشته مدت اعتبار پروانه موسسات 3‌سال بود که در آيین‌نامه بازنگری شده مدت اعتبار برداشته شده است.
در پایان این نشست خبری فرهاد اقطار، رئیس جمعیت داوطلبان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های این مجموعه در‌ سال آینده گفت: به‌زودی تفاهمنامه‌ای با سازمان نظام پزشکی جهت استفاده از ظرفیت این سازمان برای ارایه خدمات به نیازمندان و مددجویان به امضا خواهد رسید، ضمن این‌که هم‌اکنون 15 گروه زیرمجموعه جمعیت داوطلبان فعالیت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به گروه پزشکان، پیراپزشکان، حقوقدانان، اساتید، هنرمندان، ورزشکاران، بازنشستگان سیاست‌گذاران و ... اشاره کرد.


تعداد بازدید :  167