شماره ۵۱۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ اسفند
صفحه را ببند
فلسفه مورچه‌ای

|  برگردان: مجتبی پارسا  |   جیم ران (Jim Rohn) |

سال‌های زیادی است که من در مورد یک مفهوم ساده اما قدرتمند برای بچه‌ها صحبت و تدریس کرده‌ام؛ فلسفه مورچه‌ای. به نظرم هرکسی باید در مورد مورچه‌ها مطالعه کند.  آنها یک فلسفه 4بخشی شگفت‌انگیز دارند که اولین بخش آن، این است: مورچه‌ها هیچ‌‌گاه تسلیم نمی‌شوند.
این فلسفه خوبی است. مورچه‌ها اگر به سمت مقصدی حرکت کنند و شما بخواهید متوقف‌شان کنید، آنها به دنبال مسیر دیگری می‌گردند. بالا خواهند رفت، پایین خواهند رفت و دور خواهند زد. آنها به دنبال مسیر دیگری می‌گردند و متوقف نمی‌شوند. عجب فلسفه‌ای! تا زمانی که به مقصدی که عزم رسیدن به آن را کرده‌ای، نرسی، دست از گشتن به دنبال مسیر برنمی‌داری. دوم؛ مورچه‌ها تمام تابستان را به زمستان فکر می‌کنند. این چشم‌انداز بسیار مهمی است. شما نمی‌توانید این‌قدر ساده‌لوح و بي‌تجربه باشید که گمان کنید تابستان برای همیشه ادامه خواهد داشت. بنابراین، مورچه‌ها در وسط تابستان، به دنبال غذای زمستان‌شان می‌گردند. یک داستان قدیمی می‌گوید: «خانه‌ات را در تابستان، روی ماسه‌ها بنا نکن.» چرا ما به این توصیه احتیاج داریم؟ چراکه بسیار مهم است که در تابستان، واقع‌بین باشید؛ باید به روزهای سخت و طوفانی فکر کنید. باید زمانی که روی شن‌ها از آفتاب لذت می‌برید، به تکان‌های شدید و باد‌ها فکر کنید. به اتفاقات پیش رو فکر کنید. بخش سوم، فلسفه مورچه این است که مورچه‌ها، تمام زمستان را به تابستان فکر می‌کنند. اهمیت این موضوع، فوق‌العاده است. در زمستان، مورچه‌ها به خود یادآوری می‌کنند که «این روزها، خیلی طول نمی‌کشند؛ ما به‌زودی از این‌جا خارج خواهیم شد». در اولین روز گرم، مورچه‌ها از خانه‌های‌شان بیرون می‌آیند. اگر دوباره هوا سرد شد، دوباره به خانه‌های‌شان فرو می‌روند اما در هر حال، در اولین روز گرم، بیرون می‌آیند. آنها چشم‌انتظار بیرون آمدن هستند. و در نهایت، آخرین بخش از فلسفه مورچه‌ای؛ چقدر یک مورچه در طول تابستان، باید برای زمستان، غذا جمع‌آوری کند؟ هر چقدر که می‌تواند! چه فلسفه باورنکردنی‌ای! فلسفه «هر آنچه که در توان داری».
همه آنچه که یک مورچه انجام می‌دهد، این 4 تا است: هیچگاه تسلیم نشو؛ به آینده فکر کن؛ مثبت‌اندیش باش و هرچه در توان داری انجام بده.
منبع: positivelook.net


تعداد بازدید :  198