شماره ۳۱۸۶ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
۱۵ آبان انجام می‌شود
پرتاب نخستین ماهواره‌های بخش خصوصی

ماهواره‌های هدهد و کوثر،‌ ۲ ماهواره متعلق به بخش خصوصی هستند که ۱۵ آبان‌ با پرتابگر سایوز به فضا خواهند رفت. «کوثر» و «هدهد» 2 ماهواره‌ای هستند که برای اولین بار توسط بخش خصوصی ساخته شده و به زودی پرتاب خواهند شد. بر اساس اعلام شرکت امیدفضا، به عنوان طراح و سازنده، این 2 ماهوراه 20 مهرماه با بدرقه خادمین حرم مطهر امام رضا (ع) و رئیس سازمان فضایی ایران به مقصد روسیه ارسال شد. بر اساس برنامه اعلام شده قرار است این 2 ماهواره در تاریخ 15 آبان ماه با پرتابگر سایوز از کشور روسیه پرتاب شود. ماهواره هدهد کاربرد مخابراتی داشته و در حوزه اینترنت اشیا بوده و ماهواره موثر نیز یک ماهواره سنجشی است که با هدف تهیه نقشه‌برداری دقیق حوزه کشاورزی در مدار قرار خواهد گرفت.

طراحان و سازندگان ماهواره میانگین 25 ساله هستند
حسین شهرابی مدیر پروژه در این خصوص گفته است که تمام مراحل طراحی تا ساخت این 2 ماهواره در کشور و توسط جوانانی انجام شده که میانگین سنی آنها 25 سال است. وی همچنین افزود: برای اولین بار در کشور قراردادی بین سازمان فضایی و بخش خصوصی به امضا رسیده و خرید تصاویر ماهواره کوثر به شرط موفقیت در عملیات پرتاب پیش خرید شده است، که کاری بسیار پرریسک برای هر دو طرف به حساب می‌آید. گفتنی است، پچ سینه ماهواره‌های هدهد و کوثر به عنوان نمادی از افتخار پرتاب ماهواره‌های «هدهد» و «کوثر» طراحی شده است و با بهره‌گیری از عناصر فرهنگی و معماری ایرانی_اسلامی، هویت ایرانی را به نمایش می‌گذارد. طراحی این پچ سینه در قالب یک طرح مثلثی است که از نقش شمسه (خورشید) در معماری ایرانی الهام گرفته شده و نمادی از حرکت به فضا است. بخش دایره‌ای که نمایانگر زمین است، از نقوش گنبدی ایرانی و اسلامی الهام گرفته و آسمان و فضای بی‌کران را تداعی می‌کند. در این طرح، کشور‌های ایران و روسیه به عنوان دو کشور مشارکت‌کننده در این پروژه  به تصویر کشیده شده‌اند، که نمادی از همکاری‌های علمی و فضایی این دو کشور است.
 ماهواره کوثر
ماهواره کوثر یک ماهواره سنجشی با وضوح تصویر بالاست که برای کاربردهای متنوعی از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران طراحی شده است. تصاویر باکیفیت تهیه‌شده توسط این ماهواره، امکان پایش دقیق تغییرات محیطی، شناسایی مناطق آسیب‌دیده بر اثر بلایای طبیعی و برنامه‌ریزی بهتر برای توسعه پایدار را فراهم می‌کند. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به وضوح تصویر بالا، کاربردهای متنوع و ساخت داخلی آن اشاره کرد.

ماهواره هدهد
ماهواره هدهد یک ماهواره کوچک با کاربردهای ارتباطی است که برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی ماهواره‌ای و اینترنت اشیا طراحی شده است. این ماهواره می‌تواند در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور که دسترسی به شبکه‌های ارتباطی زمینی محدود است، خدمات ارتباطی ارائه دهد. از جمله ویژگی‌های کلیدی این ماهواره می‌توان به ابعاد کوچک، کاربردهای ارتباطی و مناسب بودن آن برای مناطق دورافتاده اشاره کرد.

 


تعداد بازدید :  93