شماره ۳۱۸۶ | ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر:
بیمارستان دیگری برای جنگ زدگان لبنان برپا می‌کنیم

[شهروند] پس از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، تاکنون بیش از هشت هزار نفر از متخصصان داوطلب هلال‌احمر، برای اعزام به لبنان و ارایه خدمات درمانی ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز پس از بمباران بیمارستان صحرایی هلال‌احمر در مرز سوریه و لبنان، صبح دیروز از برپایی یک بیمارستان دیگر خبر داد و گفت: «با توجه به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان، یک بیمارستان دیگر را برای کمک به جنگ‌زدگان لبنان برپا می‌کنیم.» همچنین پس از این اقدام وحشیانه، نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد و معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز نسبت به این مساله واکنش نشان دادند.
پیر حسین کولیوند درباره بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان که مورد حمله و تهاجم رژیم صهیونستی قرار گرفته، گفت: «جمعیت هلال‌احمر بر اساس وظیفه ذاتی خود و اقدامات بشردوستانه و بین‌المللی باید به مصدومان، مجروحان و آوارگان کمک کند.»وی با بیان اینکه در نزدیکی‌های مرز سوریه و لبنان یک بیمارستان صحرایی بنا کردیم، افزود: «با توجه به اینکه در لبنان بیمارستان‌ها را رژیم صهیونی بمباران می‌کند، خیلی از بیمارستان‌ها در لبنان تخلیه شده‌اند. بنابراین در سوریه این کار را کردیم که بتوانیم به آوارگان و مجروحان کمک کنیم. علاوه بر بیمارستان، محلی برای اسکان آوارگان در نظر گرفته بودیم که آن هم به تعداد قابل توجهی آوارگان را می‌توانست پوشش و اسکان دهد.»
کولیوند با بیان اینکه انبارهای دارویی، تغذیه‌ و زیستی در کنار این بیمارستان بودند که با ۱۰ موشک مورد هدف قرار گرفت و کاملاً از بین رفتند، گفت: «این حرکات و جنایت‌ها مانع ادامه فعالیت ما نمی‌شود.»

ارسال دوباره اقلام دارویی
وی با بیان اینکه اکنون دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به همراه تیم‌های اضطراری آنجا هستند و فعالیت امدادی خود را ادامه می‌دهند، افزود: «خوشبختانه به نیروهای ما آسیبی نرسید، ولی بیمارستان، آمبولانس‌ها و انبارها کاملا از بین رفته است. ما همراه هواپیمایی که دکتر قالیباف به بیروت می‌رود، اقلام دارویی خود را دوباره ارسال کردیم.»

اعلام جنایت صهیونیست‌ها به سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه از هر طریقی برای کمک به مردم لبنان واقعاً دریغ نمی‌کنیم و اقدام می‌کنیم ادامه داد: «البته این جنایت را بلافاصله به رئیس فدراسیون صلیب سرخ و رئیس کمیته صلیب سرخ و سازمان ملل اطلاع داده و خواسته شد علاوه بر محکومیت این حادثه یک اقدام عملی برای پیشگیری از برخورد با مراکز درمانی و مراکز امدادی و آمبولانس‌ها انجام شود.»
کولیوند با بیان اینکه دوشنبه جلسه‌ای به صورت مجازی با رئیس فدراسیون هلال‌احمر و رئیس صلیب سرخ و هلال‌احمر جهانی برای تعیین تکلیف برگزار می‌شود، گفت: «تمام اقداماتی که خلاف موازین است و به عنوان یک نقض حقوق بشردوستانه محسوب می‌شود، مستندات آن
جمع آوری کردیم. همان کاری که برای غزه انجام و به دادستان بین‌الملل ارائه دادیم. برای لبنان هم این موارد را انجام و حتماً ارائه می‌دهیم. ۸۶ کشور را در غزه همراه خود کرده‌ایم و برای این موضوع هم بیشتر کشورها را همراه خود می‌کنیم. چون یک جنایت جنگی است و مسئولان هلال‌احمر و صلیب سرخ همه کشورها باید از کیان و حرفه خود دفاع کنند و نباید عقب نشینی کنند.»

لزوم ورود صلیب سرخ جهانی و جلوگیری از حملات جنایتکارانه
وی با بیان اینکه اگر امروز عقب نشینی کنیم فردا بچه‌هایمان ما به ما ایراد می‌گیرند افزود: «چهارم آبان ماه در مجمع جهانی صلیب سرخ بیشتر مطالب را تشریح و کشورهای بیشتری را همراه می‌کنم اما چیزی که خیلی مهم است یک اجماع عمومی است که از ادامه این نقض حقوق بشر دوستانه و حملات جنایتکارانه جلوگیری کند.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه رژیم صهیونی همه چیز را زیر پا گذاشته و به هیچ چیز پایبند نیست، ادامه داد: «هم غزه و هم لبنان را به یک نمایشگاه کاملی از انواع و اقسام جنایت‌های جنگی تبدیل کرده است، بنابراین صلیب سرخ جهانی به عنوان وظیفه ذاتی باید اقدامی کند.»
کولیوند با بیان اینکه بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان که مورد حمله و تهاجم قرار گرفت، هنوز به بهره‌برداری نرسیده و قرار بود پذیرش انجام دهد، گفت: «این بیمارستان 56 تختخوابی بود و به بخش‌های آی سی یو، سی سی یو، اتاق عمل و بخش‌های بستری مجهز و یک بیمارستان کامل بود که می‌توانست خدمات خیلی خوبی را به مجروحین، مصدومان و نیازمندان ارائه دهد.»

ادامه تلاش‌ها برای امدادرسانی به آوارگان جنگی
وی با بیان اینکه اقلام امدادی، زیستی، دارویی و آمبولانس‌های مستقر در این بیمارستان در آتش سوخت، اما تلاش‌ها برای خدمت به آوارگان جنگی ادامه دارد، افزود: «مجددا یک بیمارستان دیگر را برای کمک به جنگ زدگان لبنان برپا می‌کنیم و به خدمات خود به مردم جنگ زده لبنان ادامه می‌دهیم.»

ثبت‌نام بیش از هشت هزار متخصص ایرانی برای اعزام به لبنان
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه یک بیمارستان دیگر را  که در ۴۰ کیلومتری این بیمارستان صحرایی و تخلیه است، تحویل گرفته‌ایم و در حال تجهیز این بیمارستان هستیم، ادامه داد: «هلال‌احمر کار بشردوستانه و کمک به جنگ زدگان را تعطیل نمی‌کند، بیش از هشت هزار نفر از متخصصان تاکنون برای اعزام به لبنان ثبت نام کرده‌اند و ساماندهی و سازماندهی‌ها برای اعزام انجام شده و بر اساس نیاز این متخصصان را اعزام می‌کنیم.»

ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم
کولیوند با بیان اینکه  کمک‌های مردمی نقدی و غیر نقدی نیز خیلی سریع از طریق کریدورهای امن هوایی، زمینی و دریایی به لبنان ارسال خواهد شد، گفت: «به جز کمک های نقدی، اقلام غیر نقدی مثل کنسرو، اقلام زیستی مثل وسایل پخت و پز که برای زیست انسانی ضرورت دارد مورد نیاز مردم جنگ زده لبنان است. درخواست امدادگران هلال‌احمر برای اعزام به لبنان و امدادرسانی به مردم
فوق العاده زیاد است.»

شلیک ۱۱ موشک به بیمارستان هلال‌احمر ایران
همچنین دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز از شلیک ۱۱ موشک به بیمارستان صحرائی هلال‌احمر در مرز سوریه خبر داد.
میثم افشار، با حضور در محل بیمارستان صحرایى هلال‌احمر در سوریه و بعد از بررسی خسارات به بیمارستان صحرائی، گفت: «بیمارستان ۵۶ تختخوابی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و بعد از شلیک ۱۱ موشک، مورد هدف قرار گرفت. متاسفانه در جوار سوله‌ها، انبار دارویی و تعدادی آمبولانس هم مورد اصابت قرار گرفته است.»

واکنش معاون حقوقی وزارت خارجه
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، هم نوشت که حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، جنایت جنگی محسوب می‌شود.
کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با انتشار پیامی در ایکس نوشت: «حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی 56 تختخوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سوریه به همراه انبار داروی آن و آتش زدن آن ضمن ایجاد مانع جدی در تامین خدمات بشردوستانه، جنایت جنگی محسوب می‌شود. همچنین نقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه مندرج در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و قواعد عرفی بشردوستانه بین‌المللی است که هرگونه حمله به اماکن و مراکز غیرنظامی را به‌ویژه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مطلقاً منع می‌کند.»

حمله به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر جنایت جنگی است

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران در مرز سوریه و لبنان را جنایت جنگی دانست.
متن این نامه به شرح زیر است: «پیرو دستورالعمل دریافتی از دولت متبوع، مکاتبه حاضر برای جلب توجه شما و با هدف محکومیت شدید بمباران عمدی و وحشیانه انبار کمک‌های بشردوستانه هلال‌احمر ایران توسط رژیم اشغالگر اسرائیل در شب 9 اکتبر 2024 ارسال می‌شود. این تأسیسات که در مرز سوریه و لبنان واقع شده بود، شامل تجهیزات حیاتی بشردوستانه از جمله 200 تخت بیمارستانی، یک بیمارستان صحرایی کاملاً مجهز به 56 تخت و تجهیزات پزشکی پیشرفته، واحدهای تولید اکسیژن، اقلام مهم پزشکی، دو دستگاه نانوایی سیار، مواد غذایی و آب آشامیدنی، 5000 بسته غذایی و سایر مواد ضروریِ پناهگاهی بود. این حمله فجیع به کمک‌های بشردوستانه نقض آشکار حقوق بین‌الملل و اقدامی هولناک علیه تلاش‌هایی است که با هدف نجات جان انسان‌ها انجام می‌شود. این تأسیسات بشردوستانه توسط هلال احمر ایران، صرفاً برای ارائه کمک‌های حیاتی به غیرنظامیان آواره لبنانی و قربانیان تجاوز بی‌وقفه و وحشیانه رژیم اسرائیل تأسیس شده بود و به‌عنوان راه نجات حیاتی برای کسانی که از چنین جنایاتی رنج می‌برند، عمل می‌کرد.
هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران رسماً کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را از قصد خود برای تأسیس این مرکز کمک‌های بشردوستانه مطلع کرده بود. با این وجود، علی‌رغم اهداف کاملاً بشردوستانه این مرکز، تأسیسات و تجهیزات آن در این حمله وحشیانه و تروریستی به‌طور کامل نابود شد. هدف قرار دادن عمدی تأسیسات بشردوستانه و پزشکی توسط رژیم اسرائیل نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و به‌طور انکارناپذیری جنایت جنگی محسوب می‌شود. بر اساس حقوق بین‌الملل، هرگونه حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه تأسیسات بشردوستانه و پزشکی، تجهیزات و بیمارستان‌ها، به‌طور قطعی ممنوع است. این مراکز و تجهیزات از حمایت کامل برخوردار بوده و باید در هر شرایطی بدون استثنا محترم شمرده شده و محافظت شوند. هرگونه نقض این اصل اساسی، نقض جدی حقوق بین‌الملل است و تحت هیچ شرایطی نباید تحمل شود.
جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت درخواست می‌کند که این جنایت فجیع را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده و اقدامات فوری و قاطع برای جلوگیری از نقض‌های بیشتر توسط رژیم صهیونیستی اتخاذ نماید. با توجه به جنگ و نسل‌کشی جاری و تجاوزات بی‌وقفه رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم فلسطین و لبنان، شورای امنیت باید وظیفه خود را در حفاظت از غیرنظامیان، کارکنان امدادرسانی بشردوستانه و تأسیسات پزشکی به انجام رساند. حقوق بین‌الملل باید محترم و الزام‌آور شمرده شود. چنین جنایات هولناکی نمی‌تواند بدون پاسخ بمانند. در این راستا، شورای امنیت باید برای تضمین پاسخگویی و جلوگیری از تکرار این جنایات اقدام کند.»


تعداد بازدید :  67