شماره ۳۱۸۵ | ۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر
صفحه را ببند
مرور تقابل ایران و ازبکستان در انتخابی جام جهانی
از اخراج حردانی تا ماجرای آن صحنه جنجالی

تیم‌های ملی ازبکستان و ایران در حالی سومین دیدارشان در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 را مقابل هم در ورزشگاه ملی تاشکند برگزار کردند که سعی داشتند به روند دو پیروزی اخیرشان ادامه بدهند و یک برد دیگر به دست بیاورند، اما با وجود حمایت ویژه ازبک‌ها با حضور پرشمار تماشاگران، شاگردان امیر قلعه‌نویی نمایش بهتری ارائه کردند و حملات بیشتر و خطرناک‌تری داشتند که تبدیل به گل نشد و تصمیمات بحث برانگیز داوری کاری کرد تا پنالتی ایران بسوزد. ایران که از دقیقه 57 با بازبینی ویدئویی شون ایوانز، داور استرالیایی در کنار زمین، 10 نفره شد و شرایط سختی مقابل ازبکستان تجربه کرد، بازهم حملات خود را ادامه داد و اگر تصمیمات عجیب داوری نبود، یک خطا روی سردار آزمون با پنالتی در دقیقه 65 همراه می‌شد و در وقت‌های تلف شده نیز با وجود بازبینی داور پس از اعلام پنالتی، تغییر تصمیم اشتباه در هند قلی‌زاده صورت گرفت تا پنالتی ایران دوباره بسوزد و بازی با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کند.

حردانی، سریع‌ترین اخراجی
از دقیقه 57 در پی اخراج صالح حردانی تیم ایران مجبور شد با یک بازیکن کمتر به کار خود ادامه دهد. صالح در این صحنه با خطا روی شومورودوف، کاپیتان ازبکستان، داور را مجاب به بازبینی کرد و پس از بررسی خطا توسط VAR با کارت قرمز مستقیم از زمین بازی اخراج شد. این چهارمین اخراجی تیم ملی در دوران مربی‌گری امیر قلعه نویی است. تا پیش از این حسین کنعانی زادگان، مهدی طارمی و شجاع خلیل زاده هم کارت قرمز گرفته بودند و حالا صالح حردانی عضو جدید اخراجی‌ها به حساب می‌آید. هر سه اخراجی قبلی در دقایق 90 به بعد رخ داده بود؛ حسین کنعانی زادگان مقابل همین ازبکستان در دقیقه پایانی فینال کافا اخراج شد، مهدی طارمی در دقیقه 1+90 یک هشتم نهایی جام ملت‌ها کارت قرمز گرفت و شجاع خلیل زاده در دقیقه 3+90 نیمه نهایی جام ملت‌ها مقابل قطر اخراجی تیم ایران بود. حالا صالح حردانی زودترین کارت قرمز تیم ملی در سال 2024 را دریافت کرد.

پنالتی آخر بازی، علامت سوال ملی‌پوشان
در دقیقه 1+90 این مسابقه مدافع تیم ازبکستان توپ را برگرداند و علی قلی‌زاده در شرایطی که قصد داشت توپ را از جلوی پای رستم آشورماتوف بردارد، توپ به دست این مدافع شماره پنج تیم ازبکستان خورد و به این ترتیب قلی‌زاده نتوانست این بازیکن را دریبل بزند. برخورد توپ به دست بازیکن حریف، باعث شد تا قلی‌زاده با نشان دادن دست به سمت داور استرالیایی برود و شون ایوانز هم که نزدیک به صحنه بود، بلافاصله نقطه پنالتی را نشان داد تا خطا بگیرد و در سوت خود دمید تا بازیکنان تیم ملی از اعلام این پنالتی خوشحال شوند. در حالی که بازیکنان ازبکستان نسبت به عدم تعمدی بودن این صحنه معترض بودند، داور وی ای آر، شون ایوانز را فرا خواند و از او خواست تا صحنه را دوباره ببیند. بر اساس قوانین وی ای آر، درخواست بازبینی، زمانی مطرح می‌شود که داور وی ای آر نظری متفاوت با داور وسط داشته باشد. ایوانز نیز بلافاصله به کنار زمین رفت و این صحنه را دید و در شرایطی که بازیکنان ایران امیدوار به اعلام پنالتی بودند، او تصمیم خود را ملغی کرد و پنالتی ایران را برگرداند تا فرصت بسیار خوب برای باز کردن دروازه حریف از دست برود.

قلعه‌نویی: ۲ پنالتی و ۲ امتیاز از این بازی طلبکار شدیم
امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری بعد از بازی در خصوص اتفاقات بازی گفت: «یک پنالتی و کلی کرنر بعد از ۱۰ نفره شدن ما ایجاد شد. آیا این نشان نمی‌دهد که ما به دنبال ۳ امتیاز بازی بودیم؟ فرصت‌های زیادی هم دروازه‌بان ازبکستان گرفت که فکر می‌کنم باید به عنوان بهترین  بازیکن زمین انتخاب می‌شد. آن صحنه هم صد درصد پنالتی بود و بعد از آن دو، سه کرنر و ضربه ایستگاهی به دست آوردیم اما در نهایت دو امتیاز اینجا جا گذاشتیم.»او ادامه داد: «از نظر آماری هم بالاتر از حریف بودیم. از داور بازی هم تشکر می‌کنم اما فکر می‌کنم دو پنالتی و دو امتیاز از این بازی طلبکار شدیم. با اینکه ۱۰ نفره شدیم اما مالکیت توپ را داشتیم و امید گل ما هم بیشتر بود. به غیر از یک صحنه فکر می‌کنم هیچ خطری روی دروازه ما ایجاد نشد و سومین بازی است که کلین‌شیت کردیم.»


تعداد بازدید :  87